Hur förvara broddar?!

Ebine

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, hur förvarar ni era broddar när dom inte används? Har ni något speciellt knep för att inte få dom rostiga? Rengöring osv?
:bump:

Sv: Hur förvara broddar?!

I en plastlåda med många fack och med lock. Jättebra med många fack så att man kan ha de olika broddarna sorterade! Den jag hittade hade t om ett avlångt fack där skruvmejsel, hovkrats och skiftnyckel fick plats! :idea:

Tror att du kan hitta något liknande på affärer som tex Claes Ohlsson.

Sen har jag väl inte skött broddarna så noga. Men att hålla dem rena och torra räcker nog långt mot rosten.

/Timsetim

Så långt från fukt som är möjligt! Torkar av dem om det har varit blött. Annars är jag inte så noga med mina broddar. Har dem i en låda från Ikea :p

vanlig matolja förvarar vissa i...

Jag förvarar mina broddar i vanlig Rapsolja i en vanlig plastpåse som jag knyter till.

Grannen har sina i vanlig Olivolja.

Tror inte att det spelar någon roll vailken olja man använder.

Men det bästa med att förvara dom i olja, förutom att dom inte rostar, är att då behöver man inte fetta in dom innan man skruvar dit dom :banana:

Jag förvarar de också i olja,brukar spruta lite M56 tror jag det heter på dem också.

Låda för t ex skruvförvaring. Innan de läggs ner i lådan oljas de lätt för att undvika rost. Jag vill inte ha rost då jag tycker det blir svårare att få i dem.

i en plastlåda från biltema. Gör inget med mina o de blir inte rostiga.

Rosten fräter på metallen och gör att den blir skörare och går sönder fortare.

Oljan/fettet gör att det helt enkelt glider lättare när man skruvar i dom.

Ja, rost fräter i viss omfattning, men jag tycker fortfarande inte att det är något problem. Jag har broddar som är typ 10 år eller nåt och som är fullt funktionsdugliga fortfarande trots rost. Inget problem att skruva i dem heller. Störst slitage på dem tycker jag är själva användningen. Men var och en gör i och för sig som den vill. ;)

Har mina i en speciell broddlåda från H**ks. Jättesmidig med hål att sätta broddarna i. Har dock bytt ut broddarna som följde med för de var kassa. Men de andra verktygen har jag kvar och det finns plats för så allt ligger prydligt och snyggt. Kostar 300:- om jag inte minns fel...

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Shixle
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka