Hur förvarar ni sadelgjordarna?

Jag gör säkert helt fel, men på min sadel är sadelgjorden fast på högra sidan och hänger snällt neråt därifrån.

Att förvara blöta/smutsiga/svettiga sadelgjordar ovanpå sadeln kan innebära att det mjuka och ömtåliga sitslädret på sikt torkar och spricker då det blir utsatt för fukt(svett/salt torkar ut lädret) på sådant sätt. Därför är det klart bäst att förvara fuktig utrustning (även schabrak o dyl) borta från sadeln tills det har torkat.

Jag brukar försöka hänga upp sadelgjordarna på en krok på utsidan av ett skåp, och schabraken får hängtorka på en annan krok.

Att förvara blöta/smutsiga/svettiga sadelgjordar ovanpå sadeln kan innebära att det mjuka och ömtåliga sitslädret på sikt torkar och spricker då det blir utsatt för fukt(svett/salt torkar ut lädret) på sådant sätt. Därför är det klart bäst att förvara fuktig utrustning (även schabrak o dyl) borta från sadeln tills det har torkat.
Naturligtvis håller man sin utrustning ren och torr oavsett var man hänger den, och sadeln skyddas av sadelskyddet.

Naturligtvis håller man sin utrustning ren och torr oavsett var man hänger den, och sadeln skyddas av sadelskyddet.
Det slarvas en del med rengöringen och dessutom kan ju en läder- eller bomullsgjord fortfarande vara fuktig direkt efter användning.

Sen beror det ju helt på också vad man har för sadelskydd. Har man stadiga sådana i galon så skyddar de ju mot smuts och väta, men stänger också in fukt och väta då materialet inte andas.
Vanliga bomullsskydd är bättre för sadeln, men hindrar ju inte fukt att gå igenom om man lägger gjorden ovanpå. Moment 22.

Det var en sån hängare jag menade! Dessa har man ju till redskap ursprungligen.
Finns på j*ula, b*uh*us, gr*nng***en m.m. Väldigt vanligt förekommande i byggaffärer.

Det var en sån hängare jag menade! Dessa har man ju till redskap ursprungligen.
Finns på j*ula, b*uh*us, gr*nng***en m.m. Väldigt vanligt förekommande i byggaffärer.

Det är helt okej att skriva ut Jula, Bauhaus, Granngården och alla andra affärsnamn. Det ser bara dumt ut med en massa stjärnor för folk fattar ju ändå vad det ska stå. Enda anledningen till att skriva som du gör är om man inte vill att namnet ska komma upp om någon skulle googla "sadelgjord krok jula" t ex. Annars har det ingen som helst betydelse för bukefalos regler tillåter att man skriver ut namnen.

Jag använder bara en sadelgjord för det är den som passar sadeln och hästen bäst. Använder bara en sadel också :) Efter varje ridtur tar jag schabrak och sadelgjord. Sadelgjorden läggs ovanpå sadeln som har sadelskydd. Är den blöt och lerig lägger jag den på en bräda som sticker ut från bjälkarna under där sadeln hänger. De andra sadelgjordarna jag har är nerpackade i en ikeapåse.

Det är helt okej att skriva ut Jula, Bauhaus, Granngården och alla andra affärsnamn. Det ser bara dumt ut med en massa stjärnor för folk fattar ju ändå vad det ska stå. Enda anledningen till att skriva som du gör är om man inte vill att namnet ska komma upp om någon skulle googla "sadelgjord krok jula" t ex. Annars har det ingen som helst betydelse för bukefalos regler tillåter att man skriver ut namnen.

Inte lätt att veta.

Men hur gör andra med dressyr gjordar? Oftast så har de ju en flärd under spännena och då går det inte att hänga flera på samma krok. Jag har ju mina ståltråds hängare ( nu i ny exklusiv modell ;)) men hur gör andra?

Ändrade om mina gjord hängare efter att ha funderat lite ;)
Snyggt! Ska ordna något liknande åt mina sadelgjordar :)

Jag har också funderat på hur man ska göra med dressyrgjordarna, vill ju inte direkt hänga dom i läderflärparna:( Just nu hänger mina över dressyrsadlarna (givetvis lösa och sadlarna har sadelskydd).

Liknande trådar

Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
655
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
571
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka