Bukefalos 28 år!

Hur fungerar det?

Perla

Trådstartare
Jag funderar på det här med tillstånd och så. Jag har kanske fått möjlighet att hyra/arrendera en plätt mark av en bonde som jag kan ha som sommarbete. Bonden har inga hästar, men ett 50 tal andra djur. Bonden kommer inte ha något med hästarna att göra utan jag skulle få sköta allt själv.

Måste bonden söka tillstånd att ha 2-3 hästar på marken även fast bonden inte har något som helst med hästarna att göra?

Blev lite rörigt men jag hoppas någon förstår och kan svara på mina frågor :)
 
Sv: Hur fungerar det?

Det blir troligtvis arrendera. Men vad är skillnaden? Vad får man och får inte gör med arrende vs hyra?
 
Sv: Hur fungerar det?

Den som är ansvarig för betet, dvs tillsyn och skötsel av hästarna, får själv hålla maximalt nio egna hästar, och ta emot maximalt tre hästar från annan innan tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen krävs. Har bonden inget att göra med skötsel eller tillsyn av hästarna eller själva betet så behöver denne inget 16 § tillstånd.
Finns det däremot byggnader som hästarna ska förvaras i så ska den som kan besluta över byggnaden, vanligen ägaren till byggnaden, ha 16 § tillstånd om antalet hästar är så många att 16 § tillstånd krävs. I detta fall, om den som ansvarar för hästarna är en annan person, så ska denne också ha 16 § tillstånd.
 
Sv: Hur fungerar det?

Tack för svar!

Så om jag är den som har ansvar för betet och hästarna och har runt 4 st hästar på betet så behövs inget tillstånd för varken mig eller bonden? Inga fasta byggnader kommer användas mer än ett litet skjul där utrustning får hängas (och det tillhör huset vi redan hyr på gården).

Är det likadant om jag skulle ha en lösdrift för samma mängd hästar och en lösdrift som är nedmonterbart (som jag bygger själv) ?
 
Sv: Hur fungerar det?

Inga svar men tänk på att om du har en stor lösdrift (tex godkänd för 4 hästar) och dessutom boxar (säg godkända för 3 hästar) så läggs platserna ihop och du har alltså möjlighet att ha 7 hästar, vilket blir antalet du ska ta hänsyn till vid ev tillstånd ÄVEN om du själv bara har tex 2.
 
Sv: Hur fungerar det?

Har du max tre inackorderade beteshästar behöver du inget 16 § tillstånd, och egna hästar får du ha upp till nio utan 16 § tillstånd.

Har du rådighet över ligghallen så gäller samma som ovan för dig, och bonden behöver inget 16 § tillstånd då heller. Tänk på att om ligghallen ska användas under den kalla perioden av året då betestillväxt inte sker så ska även tillgång till sjukbox finnas.
 
Sv: Hur fungerar det?

Inga svar men tänk på att om du har en stor lösdrift (tex godkänd för 4 hästar) och dessutom boxar (säg godkända för 3 hästar) så läggs platserna ihop och du har alltså möjlighet att ha 7 hästar, vilket blir antalet du ska ta hänsyn till vid ev tillstånd ÄVEN om du själv bara har tex 2.

Det där gäller vid förprövning, dvs ny eller ombyggnation av stall, inte vid 16 § tillstånd. Vid 16 § ansökan så söker man för det max antal hästar man ska hålla/inackordera oavsett hur många hästplatser som finns på fastigheten. I annat fall skulle alla som bor på gårdar som potentiellt kan hålla/inackordera antal hästar som kräver tillstånd behöva söka tillstånd, även om de inte alls håller/inackorerar så många hästar.
 
Sv: Hur fungerar det?

Tack alla för svar! :)

Har jag fattat det rätt nu?

Jag kan arrendera mark av en bonde som jag ska ha som bete till sommaren. Det kommer gå max 4 hästar i hagen. Då behöver varken jag eller bonden något tillstånd.

Vill jag under hösten ha lösdrift på samma mark med en lösdrift jag själv byggt för max 4 hästar så behöver varken jag eller bonden något tillstånd. Jag behöver inte ha bygglov att bygga lösdrift för 3-4 hästar på marken med möjlighet att stänga av en bit som sjukbox om det skulle behövas?
 
Sv: Hur fungerar det?

När det gäller 16 § om du håller egna hästar så stämmer det du skrivit.

När det gäller bygglov så är det kommunens sak- det kan behövas i vissa områden så kolla med bonden eller kommunen om det kan behövas innan.

Förprövning behövs däremot inte för ligghall som ska fungera som väderskydd för upp till 10 hästar, och heller inte för tillfällig sjukbox.
 
Sv: Hur fungerar det?

Om du bygger "ekonomibyggnad" på jordbruksmark, behövs inget bygglov alls. Det är bara om du bygger på villatomt som bygglov krävs.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Vi köpte en jordbruksfastighet för fem år sedan. Är ca 6 ha bete. Finns en bonde som har betesdjur på få delar av vår mark och har...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 186
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 760
Senast: Lhas
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 767
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 503
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp