Hur funkar betong?

warg

Trådstartare
En riktig rookiefråga misstänker jag! Men hur torkar betong? Min konkreta fråga: Jag vill gjuta fast pinnar (markeringsflaggor utan flagga) i femlitersdunkar. Idag har jag fyllt dem med ca 5 cm sand, borrat hål i korken och tryckt ner pinnen genom korken ner i sanden. Korken stabiliserar alltså pinnen. Nu skulle jag vilja göra dessa mer stabila genom att fylla 5-10 cm betong i botten. Pinnen ska alltså sitta fast i betongen och sen i hålet i korken för att vara stabil. Skälet till att jag vill använda dunkar som tyngder är att det är väldigt praktiskt med handtag på dem.
Men jag fastnar i tanken - kommer betongen torka om jag drar åt korken när det är blött? Alternativet är ju att inte dra åt korken utan stabilisera upp pinnen med något annat och ha korken sittande en bit upp på pinnen. Men det är ju väldigt mycket krångligare att göra så. Min plan är att göra 16 stycken (ett par med rundstav istället för att få några som är riktigt stabila). OM det går att dra åt korken direkt när jag fyllt dem med betong kommer det vara mycket enklare.
 
Det är en kemisk reaktion med vatten så så långt inget konstigt.

Men prova annars med ett kantigare material till grus och fyll mera . För att få ner käppen kan man behöva stöta dunken i marken så det vibrerar lite.
 
Det är en kemisk reaktion med vatten så så långt inget konstigt.

Men prova annars med ett kantigare material till grus och fyll mera . För att få ner käppen kan man behöva stöta dunken i marken så det vibrerar lite.
Jag vill inte ha dem alltför tunga, därför undviker jag att fylla för mycket. Det ska vara enkelt att ta två till tre i varje hand så man snabbt bygger fram eller ändrar en bana. Men misstänkte att det är en kemisk reaktion, funderar på att testa med några
 
Ja det kommer torka. När man gjuter bör man täcka över för att det ska torka jämt. Det spelar ju inte så jättestor roll om ytan spricker lite för din del gissar jag men för att förhindra det kan du blöta på betongen innan korken dras åt.
 
Betong (=grus+vatten+cement*) ”torkar” inte det ”bränner” genom en kemisk reaktion. För att det ska bli bra får det inte gå för fort. Därför vattnar man alltid betongen under tiden som den bränner.
En svårighet med din idé är inte att det kan bli för fuktigt men att det kan bli svårt att blanda/vibrera. Men om dunkarna inte är för stora skulle jag blanda grus, cement och vatten (eller köpa färdig blandning) och sedan skaka noga så att det blandar sig. Man kan också blanda i en murarhink och sedan hälla i dunkarna. Blanda betong är ganska tungt.
Har inte koll på hur betong som brinner i en sluten behållare beter sig men jag skulle göra ett hål i dunkarnas topp så luft kommer in/ut. På så sätt kan du även vattna ytan om den torkar. Och få ner betongen i dunkarna ;-).

* det finns hel/halvfärdiga blandningar att köpa. Använder man sand istället för grus blir det murbruk.
 
Betong (=grus+vatten+cement*) ”torkar” inte det ”bränner” genom en kemisk reaktion. För att det ska bli bra får det inte gå för fort. Därför vattnar man alltid betongen under tiden som den bränner.
En svårighet med din idé är inte att det kan bli för fuktigt men att det kan bli svårt att blanda/vibrera. Men om dunkarna inte är för stora skulle jag blanda grus, cement och vatten (eller köpa färdig blandning) och sedan skaka noga så att det blandar sig. Man kan också blanda i en murarhink och sedan hälla i dunkarna. Blanda betong är ganska tungt.
Har inte koll på hur betong som brinner i en sluten behållare beter sig men jag skulle göra ett hål i dunkarnas topp så luft kommer in/ut. På så sätt kan du även vattna ytan om den torkar. Och få ner betongen i dunkarna ;-).

* det finns hel/halvfärdiga blandningar att köpa. Använder man sand istället för grus blir det murbruk.
Ja jag hade tänkt att köpa någon halvfärdig blandning och sen blanda i en murarhink, jag har en sån där blandgrej till en borrmaskin (och borrmaskin med sladd :) ) Vi gjöt faktiskt alla fundament till vår ridbanebelysning själva för ca 10 år sedan, men då var min pappa arbetsledare, han har koll på det mesta. Det spelar ju ingen roll om ytan blir snygg i mina dunkar, men ska överväga om jag ska göra lufthål i toppen. Ett alternativ är ju att lägga på korken men inte dra åt den, men då står inte pinnen lika stadigt tänker jag. Men när det torkat lite så pinnen sitter fast någorlunda borde det ju gå.
 
Betong (=grus+vatten+cement*) ”torkar” inte det ”bränner” genom en kemisk reaktion. För att det ska bli bra får det inte gå för fort. Därför vattnar man alltid betongen under tiden som den bränner.
En svårighet med din idé är inte att det kan bli för fuktigt men att det kan bli svårt att blanda/vibrera. Men om dunkarna inte är för stora skulle jag blanda grus, cement och vatten (eller köpa färdig blandning) och sedan skaka noga så att det blandar sig. Man kan också blanda i en murarhink och sedan hälla i dunkarna. Blanda betong är ganska tungt.
Har inte koll på hur betong som brinner i en sluten behållare beter sig men jag skulle göra ett hål i dunkarnas topp så luft kommer in/ut. På så sätt kan du även vattna ytan om den torkar. Och få ner betongen i dunkarna ;-).

* det finns hel/halvfärdiga blandningar att köpa. Använder man sand istället för grus blir det murbruk.
Jag tänker att i det här fallet är det inte så noga hur betongen brinner, hållfastheten är ganska ointressant, det är tyngden och styrandet av pinnen som är målet om jag fattar rätt. Blanda först och hälla i dunkarna låter klart enklast.
 
Jag tänker att i det här fallet är det inte så noga hur betongen brinner, hållfastheten är ganska ointressant, det är tyngden och styrandet av pinnen som är målet om jag fattar rätt. Blanda först och hälla i dunkarna låter klart enklast.
Exakt så!
 
Jag tänker att i det här fallet är det inte så noga hur betongen brinner, hållfastheten är ganska ointressant, det är tyngden och styrandet av pinnen som är målet om jag fattar rätt. Blanda först och hälla i dunkarna låter klart enklast.
Eller att blanda torrt i dunkarna och sedan tillsätta vatten.
Min utsvävning var mest tänkt som svar på trådrubriken ;-)
 
Ja jag hade tänkt att köpa någon halvfärdig blandning och sen blanda i en murarhink, jag har en sån där blandgrej till en borrmaskin (och borrmaskin med sladd :) ) Vi gjöt faktiskt alla fundament till vår ridbanebelysning själva för ca 10 år sedan, men då var min pappa arbetsledare, han har koll på det mesta. Det spelar ju ingen roll om ytan blir snygg i mina dunkar, men ska överväga om jag ska göra lufthål i toppen. Ett alternativ är ju att lägga på korken men inte dra åt den, men då står inte pinnen lika stadigt tänker jag. Men när det torkat lite så pinnen sitter fast någorlunda borde det ju gå.
Om du gör lufthål i toppen. Gör dem på sidan så att det inte senare kan regna in, samla vatten och bli tungt.
 
Om du gör lufthål i toppen. Gör dem på sidan så att det inte senare kan regna in, samla vatten och bli tungt.
Japp, det har jag räknat ut :D Men jag försöker nog undvika lufthål helt - däremot är pinnen ihålig så lite regn kommer det in där men det kan ju inte bli så mycket liksom¨
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 795
Senast: sweet_extraa
·
Hästmänniskan Jaha, då får jag sälla mig till den skara av hästägare som blivit anmälda till kommunens djurskyddsinspektör. Anmälaren ska tydligen ha...
Svar
10
· Visningar
1 631
Senast: Asa_S
·
Avel Tillväxten lugnade ner sig lite i samma veva som jag hade min förra tråd efter att jag fått råd att avvänja henne tidigt (4mån) så jag...
Svar
16
· Visningar
1 480
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp