Hur funkar en boxgrind?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fjunet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 869
F

Fjunet

Hur funkar den här egentligen? Hur är det tänkt att man ska sätta fast den?

710079.jpg

Sv: Hur funkar en boxgrind?

Den är väl till för att spänna för öppningen till boxen så att man kan gå in och ut utan att behöva öppna och stänga tex när man gör iordning hästen i boxen eller mockar med hästen i boxen... Man får väl montera några ringar på lämpliga ställen på var sida av dörröppningen. Det är iaf vad jag kan tänkta mig att den kan vara till för. Tror däremot inte att den är till för permanent bruk och jag skulle inte lämna min häst obevakad med den som grind då rutorna är så stora att det lätt går att få in ett ben och fastna. En liten häst kan få in huvet i en ruta!
Om det är till din shettis du funderar på en sån här grind till för att den ska kunna se ut ur boxen så det inte blir som att den bor i en djup kartong, då tror jag att det bästa är att bygga en ny boxdörr. Det gjorde vi när vi tog hem vår shettis, han har en grind som är precis lagom hög för att han ska kunna stå o ch vila huvet på den. Den består at en ram med ett kryss i av trä och sen har vi satt ett kraftigt nät över hela grinden så han ser vad som händer i stallet även när han står och äter höet på golvet.

Jag kommer att ha min häst inackorderad så jag tror knappast att jag får lov att bygga om boxdörren ;)

Har länge undrat över det också, på något sätt så blir det ju ganska svårt att öppna boxgrinden om den ska knäppas fast på så många ställen, men det är kanske bara jag som inte ser det där smarta med den.:)

Kan nån förklara så blir jag glad! :D

Min galna horsemanshipgranne har plockat ner "sina" boxdörrar i vårt stall och bytt till sånadär. Det leder till att hö och strö sparkas ut i hela gången, hästarna hänger med huvudet över och pillar med saker de inte borde pilla med (som vi fått flytta på då), risken är stor att de fastnar och det är jobbigt att öppna. Enda fördelen är att det ser trevligt ut när hästarna kikar över.

men det kanske inte behöver innebära en så drastisk ombyggnad av boxdörren... om det är en vanlig boxdörr (ej skjutdörr alltså) med gångjärn så går den väl bara att häkta av och sen sätta ett gångjärn till i lagom höjd och bygga en mindre grind och hänga på. Den åverkan du gör på boxen borde ju då bara bli några skruvhål för det nya gångjärnet, och kanske ett par hål för ett lägre boxlås. Ska du istället montera en boxgrind som den på bilden så måste du ju iallafall ta bort boxdörren och sedan skruva fast några rejäla ringar på var sida av dörröppningen för att fästa hakarna i och det tror iallafall jag gör större åverkan på boxen. Lycka till!

Många brukar ha boxgrind till sina hästar på större tävlingar... Just för att hästen hemma kan titta över kanten på dörren men på en tävlingsplats blir väldigt instängd... Man brukar inte lämna hästen så utan har den under uppsikt...
Krånglit att krypa under den, jag skulle inte använda den för att hästen inte skulle kunna gå ut medan du gör iordning den. Då är det lättare att sätta fast hästen om man inte har så mkt pli på den så den kan stå med öppen dörr... För det mesta kan man bara dra några balsnören a fästa den med...

Den är inte ffa tänkt till för att ha när man sköter hästen eller för hästen ska kunna titta ut, utan för att periodvis ( t ex dagtid) ersätta dörren, och på så sätt skapa bättre ventilation. Hyfsat vanligt påfund i england (en annan variant där är en enkel järnstång över boxen i boghöjd) och olyckor sker men är sällsynta, och de JAG hört om är när hästen försökt krypa under en sådan där järnstång. (och olyckor kan ju hända med vanliga dörrar med)

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
218
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 465
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka