Hur gå tillväga???

linafina

Trådstartare
Det är så att jag har en schäferpojke på lite mer än fyra månader hemma som jag har tänkt träna och kanske tävla med i framtiden.

Jag har suttit och funderat på hur jag ska gå tillväga med träning och sådant. Just nu går vi en valpkurs och det går mycket bra där. Vi har tre gånger kvar där.
I november efter att valpkursen är slut ska jag ställa ut honom på Malmö Valp och det ska bli kul. Det gör jag mest för att det kan vara en bra och kul grej för honom att få vara med om.
Utställning är nog inget jag vill syssla med senare utan jag skulle mer vilja spåra, apportera och självklart fortsätta träna lydnad. Men vad krävs för att få träna skydd och sådant? Det är också något som skulle varit kul.

När han är mellan 1-1,5 år gammal blir det ju röntgen och sen ska han mentaltestas. När är det lämpligt att mentaltesta honom?

Finns det några bra hemsidor eller böcker att köpa om allmän träning?
 
Sv: Hur gå tillväga???

Mentaltest görs när hunden är 2-4 år.
 
Sv: Hur gå tillväga???

Det finns en väldig massa olika böcker, det enklaste är väl att gå till biblioteket och kolla vad de har i första hand, sen kan du gå till en bokhandel. Brukshundsklubbarna brukar även ha en hel del böcker man får låna en kortare tid om man är medlem. Går du valpkursen hos en brukshunds klubb så kan du säkert få mycket hjälp därifrån hur du ska gå vidare.
 
Sv: Hur gå tillväga???

Tippan skrev:
Mentaltest görs när hunden är 2-4 år.

Hon menar nog mentalbeskrivning?
Det gör man oftast när hunden är mellan 12-18 månader.
 
Sv: Hur gå tillväga???

Undrar bara, skillnaden på mentaltest och mentalbeskrivning..
Mentalbeskrivning vet jag vad det är, men är mentaltest en del av korningen, som bara brukshundar kan göra? Ingår det någon slags exteriörbedömning i mentaltestet?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 217
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Pilot
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp