hur gamal för hingst?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Fullblod_lover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 553
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hur gamal för hingst?

jag vet inte jag. men jag hade ett sto som bara stog rätt upp på bakbenen när den brunsta på tävlingsplats. (efter en del träning försvann dock beteendet) och ett annat sto med ständigt pms (inte mitt sto) som va heljobbig att hantera, leda från hage (kunde bara tvärslå) och som konstant sparka i boxen. jag har sett en hingst som det nog inte va riktigt normalt i huvudet på. den tog sig lös ifrån sig hage och ville våldta (!) 2 ungston som febrilt ville bort från hingsten. Den va riktigt otrevlig den hästen. En gång skulle jag provrida ett sto, som had ebrunstbesvär, så den fick dom operera in ngt piller? på...tror inte sånt görs idag. men hur som helst slutade det verka i samband den dagen vi kom och har aldrig sett en sådan vild häst förr. Jag satte mig inte ens upp den utan åkte därifrån.

Jaha? Bråkiga individer finns ju av alla kön, det har jag aldrig protesterat mot. Men generellt sett är ändå hingstar knepigare än ston och valacker.

Ja, för jag är så jävla trött på att alltid få samma fördommar i ansiktet när man kommer ut på tävling, och nu även här.

Min åsikt är fortfarande att dom som delar din inställning till hingstar och tycker dom är "knepiga" har antagligen hanterat dom fel, jag vet inte hur du hanterar dina, men personligen tycker jag att några av mina ston är betydligt "knepigare" när dom brunstar än hingstarna är.

Varför skulle en betäckning vara större risk än en spark??

Knappast fördomar från mitt håll, mer sunt förnuft.

Du inser inte att det finns fler tråkigheter en hingst kan göra jämfört med ett sto eller en valack.
Jag har inte träffat ett enda sto, brunstigt eller ej, som kräver mer vaksamhet än hingstarna.

Jag påstår inte att det ena är en större risk än den andra.

Knappast fördomar från mitt håll, mer sunt förnuft.

Du inser inte att det finns fler tråkigheter en hingst kan göra jämfört med ett sto eller en valack.
Jag har inte träffat ett enda sto, brunstigt eller ej, som kräver mer vaksamhet än hingstarna.

Jag påstår inte att det ena är en större risk än den andra.

Så du påstår att jag inte har sunt förnuft när jag hanskas med mina hingstar? Konstigt då att jag aldrig upplevt att dom behöver mer vaksamhet än någon annan häst jag har med mig på tävling... Som sagt, det ligger inte hos hästen, utan hos den som hanterar den.

Vadå fler tråkigheter? Bara för att dom kan betäcka och det kan inte en vallack? Jag skulle ju som sagt hellre se att mitt sto blev tjuvbetäckt av en ev. lösspringande hingst än ihjälsparkad av en vallack, så jag förstår inte riktigt ditt resonemang... I mina ögon låter det enbart som fördommar eller dåliga erfarenheter, att påstå att alla hingstar är sådana är bara besiv på dålig erfarenhet.

Du verkar vända kappan lite efter vinden, så här skrev du tidigare:

Du tycks lite aggressiv...

Det jag menar är att alla hästar kan sparka. Bara hingstar kan betäcka med resultat. Så enkelt är det. Det finns helt enkelt fler risker med hingstar.

Ptja, jag hanterar hingstar dagligen hemma. Handskas också med hingst på tävling så jag vet inte riktigt om ditt sista påstående håller.

jag kan inte svara på det ännu.
så resonemanget om vilket kön som är värst låter jag vara osagt.
men som jag även skrev så tycker jag inte man kan lita på hingstarna fullt ut, även om dom är välhanterade.
men det kan man å andra sidan inte göra med ngn häst igentligen.

Det är väl även större risk att hingstar börjar slåss än att valacker gör det?

*kl*
Jag låser tråden då den börjar vara långt från ursprungsfrågan. Ni som vill diskutera hästars beteende får göra det någon annanstans!

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: ameo
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka