Hur gammal, är för gammal?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare armando
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 373
A

armando

När är egentligen hästen för gammal för att tävla? Hade ni köpt en häst på 15+? Om ert syfte med hästen är att hinna tävla iaf några år.

Kan ni inte dela med er av era synpunkter och erfarenheter av tävling av den äldre hästen, hur håller ni den fräsch? Tränas den som vilken annan häst som helst? Har den tappat suget eller älskar den fortfarande att tävla? Finns det några exempel på elithästar som hängt med länge på tävlingsbanorna?

Och... när är den för gammal, eller ska man fortsätta tills den inte längre vill och är ofräsch?

Jag pratar i huvudsak om dressyr.

Sv: Hur gammal, är för gammal?

när den inte håller och inte tycker att det är kul längre.
man märker ju på hästen vad den klarar..

Är hästen frisk och tycker det är kul, så är det ju inget som hindrar att hästen tävlas långt upp i åldern. Sen beror det ju klart på vilken nivå hästen ska tävla på.:)

Har inte flippan några år på nacken..?
Närmare bstämmt 16?

Kanske som jag bara yrar ...:crazy:
Men om det är så.. så är ju hon ett stark bevis på att det går att vara bland dom bästa i världen fast att man är uppe i ålder.

Nu va ju detta i och för sig en hopphäst... men hoppas det var okej ändå!:angel:

Min kompis rider tvåstjärnig fältävlan på sin 18-åring. Han älskar det och går full säsong med full träning.

Det man ska tänka på är väl att inte ställa av hästen för långa perioder. Kanske istället välja att bara jogga i skogen en tid istället för att ställa av helt. Äldre hästar kan ju bli lite stela och svåra att få upp i topp igen.

Jag tycker inte 15 år är för gammalt. Tänk vad mycket erfarenhet denna häst har att bjuda dig på. Sen ska man väl tänka över vad man har för mål och vilken nivå man vill rida på. Och sen titta på vilken nivå hästen är på och vad den har haft för ev skador.

Linda Algotsson red på hög nivå med Lafayett upp i 20 års åldern om jag inte har fel. Och då är fältävlan bra mkt mer krävande än dressyr oftast.

Min ena D-ponny är 19 år och tävlar Lätt D, Lätt C hoppning på lokal nivå med en av medryttarna. Han är otroligt pigg och i år har hon tävlat 1 till 2 gånger i månaden och kommit 1.a eller 2.a på över hälften av alla tävlingar. Hon skulle ha tagit sin första Lätt B, men pga att hästen hade gått omkull ute och skrapat upp knäna en vecka innan tävlingen så strök hon sig ifrån den.
Så länge hästen tycker att det är kul och klarar av det så tycker jag man gott och väl kan tävla åtminstone lätta klasser.

Det beror mycket på dej också, är du yngre och inte har haft så många hästar kan en äldre, mer erfaren häst vara en perfekt läromästare!

Balobe, rodrigos häst var väll närmare 20 nu när han gick i pension?
säger man inte at hästen är på sin topp i 13 års åldern? =)

15 år är ju ingenting om den bara är pigg och frisk! Gör en ordentlig veterinärbesiktning. Du kan ha en jättefin tävlingshäst 5 år framöver.

15 år är ju inget ,men perfekt läromästare ju !
Se bara undersöka hästen ordentligt bara

24-åringen jag red hade gjort någon start LB/LA samma år! Han ska visst ha tyckt att det var jättekul att komma ut, men det var förstås aldrig aktuellt att han skulle starta i svår klass.

Visserligen hoppning, men John Whitaker har väl haft flera hästar som mer eller mindre börjat sin karriär i den åldern?

För några år sedan var jag på Hickstead och såg John Whitaker vinna en WC klass på en 21 åring.
Jag tror mycket väl att en 15 åring går att tävla några år till om den är fräsch och tycker att det är roligt. Var nogrann med att kyla benen om du hoppar, massera gärna ryggen och se till att den inte blir kall. Ställ inte av den men skritta gärna ut någon gång i veckan. Det kan vara smart att planera träningen efter hästens ålder. En äldre häst kanske du inte utbildar så mycket, är det en läromästare så är det ju den som utbildar dig, så det behövs kanske inte alltid lika många repriser av samma övning.

Min D-ponny är 19 år och tävlar fortfarande en hel del.
Min arab är 14 och jag räknar med att han ska kunna tävla minst 3-4 år till i lite högre klasser, så länge han får hålla sig frisk.

En dressyrhäst blir bara bättre och bättre med åren. Om den bara är femton kan den mkt väl bli ännu bättre uppåt 17-18 år. Tycker absolut inte att 15 är för gammalt.

Det är sorgligt att människor ofta köper för unga och orutinerade hästar när det finns så många högt utbildade läromästare som kan hjälpa unga ryttare bra mycket bättre att ge en fin start i karriären. En häst som har gått svåra klasser och är runt 17 år kostar nästan mindre än en unghäst och har dessutom hur mycket som helst att lära ut!

Min häst är född -89, och har tidigare tävlat hoppning. Sedan fick hon problem med framhovarna och när hon friskförklarades var min tanke att hon skulle få bli promenadhäst för "hon är ju så gammal" (var 15 då).

Sedan bytte vi stall till ett med bättre träningsmöjligheter, och suget efter att träna och tävla blev för stort.
Hon har nu tränats ordentligt i ett år ca, har gjort två starter i LB dressyr och är i lika bra form som hon var som 8-åring.

Hon, som tidigare ägnade de "påtvingade" dressyrpassen åt att tjura mot skänkeln och lägga tungan över bettet har nu verkligen mognat på alla sätt och vis och går framåt med stormsteg (synd bara att inte matte hänger med), förhoppningen är att vi ska debutera LA nästa höst och att vi ska hinna starta i en "kandarklass" tillsammans.

Det skiljer sig ju naturligtvis från häst till häst. Men förutsatt att hästen är frisk så kan den mkt väl tävla i flera år till. Det finns många hästar som har varit 15+ och som går internationellt men goda resultat. Önskar det var fler som köpte läromästare de är ju guld värda :love: Känns hästen pigg och fräsch så säger jag bara Tuta o kör :banana:

När mitt förra sto var 15 år, fick jag för mig att börja med fälttävlan, och anmälde mig på en kurs som visade sig vara på msv nivå....

Sedan red jag några deb, och någon lätt.

Hennes son blir 17 till våren och mitt mål är att kunna debutera St: georg. Han har gått några medelsvår i år. Jag hoppas på några år till med honom.

Man säge rju ofta att dte är bra att ha en äldre häst som nybörjar häst. Min travare är 18 år nu å ÄLSKAR att hoppa, tävla på en clear round i sommras å vi blev felfria :love: :banana:

har en 17 åring häst han tävlar MSV dressyr utan problem orkar nog med en hel del år till
köpte även min gamla ponny som 16 åring han tävlas än av min syster och är 24 idag tävlat både dressyr o hoppning med plac MSV går la idag utan problem men tar det lite lungt ändå med tanke på åldern:)

ingen av hästarna har vart halt eller skadad nångång
så länge hästen får vara frisk och pigg o glad är det ingen fara,
Att tänka på när man har en äldre häst är att upvärmningen får ta längre tid vi ridning, håll dem varma vara uppmärksam på småsår och var extra noggran med att h¨ålla igång musklerna mjuka med ec.massage,kolla gärna tänder nån extra gång per år(inte fila bara kolla)

Det är inte åldern som är det väsentliga, så länge hästen tycker det är kul och den får hålla sig frisk och skadefri så kan de hålla igång länge. Känner man sin häst så märker man när den börjar bli trött och inte vill vara med längre.
Min vallack är 20 år nästa år och han är jättepigg och tycker det är kul så vi ska tävla nästa år också i alla fall, men vi tar ett år i taget nu. Vi rider dressyr, på LA-nivå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5... 2
Svar
25
· Visningar
2 574
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 683
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 420
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
5 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka