Hur gammal blir en Tinker?

Y

Yatzie

Hörde från en osäker källa att Tinkrar inte blir mycket äldre än 10 år. Jag tycker det verkade mycket konstigt men hon stod på sig och avrådde mig från att köpa stoet jag är intresserad av som är 9 år.
Någon som vet hur gamla de kan bli? Bör jag verkligen lägga ner tankarna på att bli Tinkerägare?
 
Tvärtom Tinkers blir väl ganska gamla om det är friska och mår bra!
Jag har själv haft två så jag kan verkligen rekommendera en underbar ras :D

Lycka till!
 
Presis! Dom är ju en av dom raserna som lever längst. Tycker inte 9 år är nån ålder alls. Låt inte det hindra dej från at kjöpa henne iallafall.
 
Nej, det var väl som jag trodde.....
Jag förstår inte var hon fått det ifrån
 
Det låter orimligt! Jag kan tänka mig att de flesta raser kan bli över 20 iallafall. Mina hästar kan bli runt 40-50år :eek:

/ Sandra :bump:
 
hej tinker är en kallblodig häst. o de brukar i vanliga fall bli kring 20-25 år. o 9 år är den bästa åldern på hästen.. så köp henne du! :)
 
Hos den genuina coben från Irland, Irish Cob, kan du räkna med 25-30 år. Old Henry var 31 och betäckte fortfarande ston, nu är han dock död.
 
det var en häst i spanien där jag jobbade, som var 42 år. Han var Irish Cob, enligt ägaren (inte skäck, utan bork, så jag vet inte om han var gatukorsning med IC i sig, eller nåt). Han arbetade tills ett halvår innan han avlivades (han "dog" när han inte fick arbeta mer..)
 
Om du har så dålig koll på tinkrar borde du nog inte köpa en. Synd om du bara kan ha hästen i ett år.. :crazy:
 
Det där stämmer inte. Ingen häst lever endast till 10 års ålder. :smirk:
 
Det där stämmer inte. Ingen häst lever endast till 10 års ålder. :smirk:
 
Det där stämmer inte. Ingen häst lever endast till 10 års ålder. :smirk:
 
Jag tror nog inte att det finns någon bestämd ålder på hur gammal en tinker kan bli. Hörde av en bekant att tinkrar kan bli väldigt gamla. Jag tror nog att åldern varierar beroende av hur bra man sköter sin tinker. Jag har ett tinkersto på 9 år och hon visar verkligen inga tecken på att falla i graven nu. En bekant till mig har en tinker på 13 år så du behöver nog inte oroa dig om åldern. Ett tips är att du går in på sidan www.svenskatinker.se och frågar någon där!
Släpp för all del inte tankarna om att bli tinkerägare. Det är en mycket trevlig ras som man har otroligt mycket glädje av, det kan jag lova!

MVH/ Zanna :rofl:
 
Det enda jag vet är att Sveland precis har höjt premien för tinker på deras försäkringar pga ett ökat skadeuttag bland tinkers.
 
hej det var konstigt??
min flikka har aldrig varit skadad.
har inte hört ngn annan heller som har haft mycket skador??
mvh kamilla
 
jag känner en tinker som e 13 åå e pigg som en nötkärna :rofl:
 

Liknande trådar

Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
752
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Hur mycket protein och MJ behöver era hästar ponnysar? Förstår att det är extremt inviduellt men lite intresserad av att veta...
Svar
4
· Visningar
623
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp