Hur går chip och signalements beskrivning till?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fresne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 2 333

Bukefalos 30 år!

Ense, men oense i semantik?

Det jag lärt av gurun Furugren är att en svartbrun häst är svart och brun. Precis som en black and tan hund är svart och har bruna teckningar.

(Om en svartbrun häst har gulanlag är det bruna ljusare.
En rent svart häst visar det gula i skap och t.ex. örontofsar. Jag har ägt ett sto som var svart men hade gulanlag.)
Men gulanlag är ju synligt, en häst kan inte ha anlaget om den inte är gul.

Men gulanlag är ju synligt, en häst kan inte ha anlaget om den inte är gul.
I teorin ja. Men ta Bernstein som var reggad brun men lämnade antal gula avkommor.
Anlaget kan synas väldig svagt, man märker det på avkommor :) Svarta hästar med gulanlag är luriga eftersom gult bara bleker brunt. Men kan finnas dolt om man inte granskar väldigt noga.

Jag är inte nån färgnörd men tycker det är spännande ändå. (Gillar inte att ID-kolla islänningar för alla deras färger) Betäckte mitt mörkbruna sto med svart hingst och självklart blev det en fux :banghead:

I teorin ja. Men ta Bernstein som var reggad brun men lämnade antal gula avkommor.
Anlaget kan synas väldig svagt, man märker det på avkommor :) Svarta hästar med gulanlag är luriga eftersom gult bara bleker brunt. Men kan finnas dolt om man inte granskar väldigt noga.

Jag är inte nån färgnörd men tycker det är spännande ändå. (Gillar inte att ID-kolla islänningar för alla deras färger) Betäckte mitt mörkbruna sto med svart hingst och självklart blev det en fux :banghead:
Då var bägge föräldrarna heterozygota på extension :)
Ee+Ee har 25% sannolikhet för ee (röd grund). Eftersom att bägge föräldrarna hade svart (aktiv extension) grund så måste de vara heterozygota, annars hade fölungen blivit svart (med eller utan agouti). Inte väldigt sannolikt men inte särskilt ovanligt heller.

Gulanlaget är verkligen inte alltid uppenbart. Min ponny t ex såg väldigt mörk ut vintertid, med undantag för mulen, men hade kunnat lämna borkfärgade avkommor om han inte vore valack. Att säga att det alltid syns på brunt kan bli missledande, visst finns det tecken men de kan vara väldigt vaga.

Ja Bernstein står som brun i sin mammas föllista men inte när han godkändes, då var det ändrat till gulbrun.

Hästen måste ju ha en gul förälder för att kunna vara gul själv. Men visst kan det vara knepigt, särskilt när färgen blivit registrerad fel i flera generationer. Tänker på mörkbruna Pompe som egentligen var mörkt gulbrun, han står fortfarande som mörkbrun i stamboken. Hans mamma står som fux men var uppenbarligen mörk isabell, hon var efter Regulator vars färg kallades gulblack i stamboken men var gulbrun. Och Regulator i sin tur hade fått färgen från sin skimmelpappa som måste ha varit född gul. Hans skimmelmamma fick gul avkomma med hingst som inte var det.

Pompe är farfars farfars far till min egen häst, och jag skulle verkligen önska att hon hade gulanlag, men det är borta.

Och jag har gjort precis som du, betäckt ett mörkbrunt sto med en svart hingst och fått en fux! Tänkte att fölet hade en märklig brun färg, tog ett tag innan jag fattade att hon var fux😆

Var hittade du den texten? Försöker hitta något om det universitet och hittar inget... känns också märkligt om man kan patentera ett dna-test? Iofs USA. Någon annan borde forska på det tycker jag. Vet att det finns något universitet, också i USA, som lite hittar på sina egna sanningar och kan vara väl kreativa med sina provsvar. Men de är nog kvar än, så borde inte vara dem som hittat At :)
Tror det var en sida om färger på pre. Borde dyka upp om man gör en sökning på citatet 👍

Lite oklart hur det fungerar, men min ponny var EEAaCrcr. Alltså i teorin gulbrun. Men agoutin satt nästan bara över mulen och ljumskarna, med viss blekning i hårremmen som lika gärna kunde bara solblekning. Hade varit mer rimligt att skriva honom som svartbrun, det gula var inte uppenbart.

Nu var det ett litet tag sedan jag läste på om det, men vad jag vet så finns det en viss tanke om att svartbrunt kan vara EEAa, dock ger den genetiska upplagan inte alltid den svartbruna teckningen. Skulle också kunna vara något annat anlag som gör att agoutin har såpass liten utbredning. Eller så är det en viss modifikation på agoutin så att det funkar annorlunda är det vanliga bruna. Min ponny hade inte svarta ben, man eller örontoppar, de var i samma färg som resten av hästen. Antagligen spelade det gula in där, vilket det bara ska om det finns agouti och det gjorde det ju. Visa bifogad fil 171389
På vintern var han mycket mörkare, men kanske inte helt svart.

Alltså, det här är lite taget ur luften, och bara av nyfikenhet. Var din ponny gentestad? För mig (genom mina helt oprofessionella ögon) ser han nämligen jättemycket ut som om han hade kunnat varit silvergulsvart?

Alltså, det här är lite taget ur luften, och bara av nyfikenhet. Var din ponny gentestad? För mig (genom mina helt oprofessionella ögon) ser han nämligen jättemycket ut som om han hade kunnat varit silvergulsvart?
Ja, han var gentestad, annars hade jag inte varit så säker. Visserligen inte säker på att han testades för silver men tycker att han borde varit blekare i taglet om han hade det. Han hade dock silverfärgens mörkbruna ton på kroppen, men det kommer från agouti och gult.

Annat exempel, denna är silversvart skäck med ND1. Mycket ljusare på sommaren men har den där mörkbruna tonen på vintern. Min andra ponny var såhär som ljusast. Ponnyn hade också ljus mule vilket är ett tecken på agouti (silverhästen här har mörk, silvrig nos).

Screenshot_20230302-121532~2.webp

Denna är testad negativt för gult och black. Ålen går ner i svansen.

Ja, han var gentestad, annars hade jag inte varit så säker. Visserligen inte säker på att han testades för silver men tycker att han borde varit blekare i taglet om han hade det. Han hade dock silverfärgens mörkbruna ton på kroppen, men det kommer från agouti och gult.
Det var just färgen på manen och benen som fick mig att tänka på CR + Z. Spännande med färger!

Annat exempel, denna är silversvart skäck med ND1. Mycket ljusare på sommaren men har den där mörkbruna tonen på vintern. Min andra ponny var såhär som ljusast. Ponnyn hade också ljus mule vilket är ett tecken på agouti (silverhästen här har mörk, silvrig nos).

Visa bifogad fil 172415
Denna är testad negativt för gult och black. Ålen går ner i svansen.
Ja, ND1 bleker ju också. Denna känns ”mer logisk” för mig. :)

Det var just färgen på manen och benen som fick mig att tänka på CR + Z. Spännande med färger!
Då borde han varit ännu ljusare, eftersom att det hade varit A+Cr+Z, alla blekande. Med den nosen måste han ha agoti (bortsett från att han är gentestad för det).Silverhästar blir förresten apelkastade när de klipps, det blev inte denna. :)

Dock, silver. I Sverige verkar alla silverhästar vara tydligt ljusa, men i Nordamerika har de många som är betydligt ljusare, typ som min ponny, som de säger har silver. Kan det vara en viss variation på generna kanske? Vi har ju främst islandshästar med silver, de har lite av varje inklusive ridhästar av varmblodstyp. Brukar morganhästarna vara mer vagt silver?

Då borde han varit ännu ljusare, eftersom att det hade varit A+Cr+Z, alla blekande. Med den nosen måste han ha agoti (bortsett från att han är gentestad för det).Silverhästar blir förresten apelkastade när de klipps, det blev inte denna. :)

Dock, silver. I Sverige verkar alla silverhästar vara tydligt ljusa, men i Nordamerika har de många som är betydligt ljusare, typ som min ponny, som de säger har silver. Kan det vara en viss variation på generna kanske? Vi har ju främst islandshästar med silver, de har lite av varje inklusive ridhästar av varmblodstyp. Brukar morganhästarna vara mer vagt silver?

Ja jag har för mig att halvblod och kanske även morgan kan ha mycket "svagare" expession av silveranlaget än t.ex. islandshäst. Sedan om det är en annan variation på själva silvergenen eller om det finns någon annan gen som också interagerar vet man nog inte.

Och även om gulalanlaget och silveranlaget båda är blekande så blir det nästan som att de "tar ut" varandra av någon anledning. Så att hästar som är både silver och gul syns inte alltid silver på heller.

Liknande trådar

• Hjälp! Passansökan
  • Kattlucka med chip - fördröjning och driftsäkerhet
  • Missad dräktighet vid köp
  • Betäcka - hur går det till egentligen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka