Hur går det till när man blir uppsagd?

Berätta allt det här för både facket och FK! Att din rehab blivit undanfuskad och AG försöker dölja det är allvarligt, och det finns inte en chans att de har rätten på sin sida att säga upp dig i det läget.

Jag håller med övriga om att kontakta facket centralt om dina lokala representanter inte gör sitt jobb. I nuläget ska du inte acceptera en enda diskussion med AG utan facket med, om inte annat så att för att ha ett vittne på vad som sägs.
Jag har inte kontakt med FK längre och har inte haft sedan jag började jobba heltid för 1,5 år sedan. Jag mailade min handläggare vid något tillfälle under min sjukskrivning och meddelade att min rehab inte var som den skulle, att jag inte höll med om allt min arbetsgivare skrivit upp den rehabplan hen skrev i efterhand (och varför), men fick aldrig något respons på det.

Fast jag haft mycket sjukfrånvaro det senaste 1,5 åren, har det inte funnits någon direkt plan till att få mig att komma tillbaka till arbetet. Åtminstone inte som de kommunicerat till mig. Jag gav också upp att försöka få fram vad jag behövde eftersom det ändå bara möttes med dövörat.

Jag har ringt centrala facket flera gånger, men de hänvisar bara till de lokala fackmedlemmarna.
Där finns huvedskyddsombud i så fall. Vilket fack är du med i? Vision? Du kan skicka pm om du vill. Jag känner några som jobbar på huvudkontoret i min region och dom är otroligt hjälpsamma, trevliga och duktiga individer som kan lagarna. Det är inte första gången at AG försöker komma undan med sånt här. Gå inte med på någonting som AG säger i detta läget
Jag är med i ST.
Dom kan inte bara säga upp dig. Så sitt lugnt i båten. Om dom skulle göra det så kommer det vara olagligt och du kommer kunna söka om ersättning. Dom försöker fulspela dig. Dom använder såna äckliga metoder mot folk för att bli av med dom. Sparkar på folk som redan ligger ner. Så sitt lugnt i båten. Du kan vägra att ha möten med din chef utan skyddsombud. Du måste inte sitta på såna möten själv. Om dom inte har skyddsombud på din arbetsplats så är det huvedskyddsombud som gäller
Jag känner mig rätt osäker, stora delar av min sjukskrivningstid är ett svart hål och jag kommer inte ihåg mycket av den tiden, och således minns jag inte heller vad exakt min arbetsgivare har gjort. Det är framförallt min rehabplan och kommunikationen kring den jag tycker har varit undermålig. Eftersom de säger att de gjort allt de kunnat blir jag själv osäker om de gjort det eller ej. Därav att jag skulle be om att få det skriftligt vad de gjort hittills, kommer jag ihåg nu.

Det svåra med möten är också att vi aldrig haft något möte speciellt för att prata om det här, utan det nämns saker lite i förbifarten när vi egentligen skulle prata om annat, vilket också gör det svårt att parera eller dra in FK. Jag kan såklart säga nästa gång att jag vill ha med facket nästa gång de tänker nämna något om uppsägningen.
Nu vet jag inte eftersom du jobbar statligt om du är med i ST e eller annat fack men de flesta fack brukar ha något ställe att ringa där man kan få hjälp direkt. ST har:

https://st.org/medlemskap/fackligt-stod/st-direkt

Så även om ni inte har något ombud på er arbetsplats så kan du alltid ringa ditt fack centralt @Sasse och ta hjälp av dem.
Tack, jag har ringt ST Direkt flera gånger, och de lyssnar, men de hänvisar till det lokala kontoret att hjälpa mig vidare.
Vill du jobba kvar?
Det låter ju inte som att de egentligen har rätt att säga upp dig om de slarvat med rehab, men om du inte vill vara kvar kanske ni kan komma överens om att de köper ut dig?
Så gjorde min fd sambo. Han hade svårt att komma tillbaka efter lång period med sjukskrivning och kände väl att jobbet egentligen inte passade, de kom överens om att arbetsgivaren köpte ut honom.
Nej, jag har velat lämna länge och har sökt jobb aktivt. Numera söker jag även utbildningar aktivt.
Jag förstår absolut att de vill säga upp mig, och det hade på sätt och vis varit skönt. Jag vill bara inte att de ska dra till med fulspel nu i slutskedet. Förhoppningsvis får jag något annat och kan då säga upp mig själv.

Behöver man inte ha kommit upp i en viss ålder för att kunna bli utköpt?

Bättre att du blir utköpt som flera säger, det verkar ju inte som att företaget har gjort allt dom ska, så kämpa för att du ska tjäna så mycket som möjligt på att dom vill bli av med dig. Ta hjälp av facket, gå högre upp om det lokala facket inte gör sitt jobb. Akta dig för att anlita en "arbetsrättsjurist" utifrån, det finns många bra, men också många firmor som lovar guld och gröna skogar och sen får du inte ett skit ändå. Så håll dig till facket.
Tack för råd! Jag håller mig till facket och ska ligga på dem att hjälpa mig mer.
 
Jag har inte kontakt med FK längre och har inte haft sedan jag började jobba heltid för 1,5 år sedan. Jag mailade min handläggare vid något tillfälle under min sjukskrivning och meddelade att min rehab inte var som den skulle, att jag inte höll med om allt min arbetsgivare skrivit upp den rehabplan hen skrev i efterhand (och varför), men fick aldrig något respons på det.

Fast jag haft mycket sjukfrånvaro det senaste 1,5 åren, har det inte funnits någon direkt plan till att få mig att komma tillbaka till arbetet. Åtminstone inte som de kommunicerat till mig. Jag gav också upp att försöka få fram vad jag behövde eftersom det ändå bara möttes med dövörat.

Jag har ringt centrala facket flera gånger, men de hänvisar bara till de lokala fackmedlemmarna.

Jag är med i ST.

Jag känner mig rätt osäker, stora delar av min sjukskrivningstid är ett svart hål och jag kommer inte ihåg mycket av den tiden, och således minns jag inte heller vad exakt min arbetsgivare har gjort. Det är framförallt min rehabplan och kommunikationen kring den jag tycker har varit undermålig. Eftersom de säger att de gjort allt de kunnat blir jag själv osäker om de gjort det eller ej. Därav att jag skulle be om att få det skriftligt vad de gjort hittills, kommer jag ihåg nu.

Det svåra med möten är också att vi aldrig haft något möte speciellt för att prata om det här, utan det nämns saker lite i förbifarten när vi egentligen skulle prata om annat, vilket också gör det svårt att parera eller dra in FK. Jag kan såklart säga nästa gång att jag vill ha med facket nästa gång de tänker nämna något om uppsägningen.

Tack, jag har ringt ST Direkt flera gånger, och de lyssnar, men de hänvisar till det lokala kontoret att hjälpa mig vidare.

Nej, jag har velat lämna länge och har sökt jobb aktivt. Numera söker jag även utbildningar aktivt.
Jag förstår absolut att de vill säga upp mig, och det hade på sätt och vis varit skönt. Jag vill bara inte att de ska dra till med fulspel nu i slutskedet. Förhoppningsvis får jag något annat och kan då säga upp mig själv.

Behöver man inte ha kommit upp i en viss ålder för att kunna bli utköpt?


Tack för råd! Jag håller mig till facket och ska ligga på dem att hjälpa mig
Nej du måste inte vara en viss ålder för att bli utköpt. Inte alls.
 
En vanlig deal på svensk arbetsmarknad är att man får dubbla uppsägningstid och man är arbetsbefriade under uppsägningstiden + stöd av TTR - Trygghetsrådet.

@Sasse Kontakta facket bums! Skicka en förfrågan via deras kontaktformulär för medlemmar på hemsidan redan idag.
Vanligt är oftast 6 månader med lön när man blivit utköpt . Så hade inte gått med på mindre än så om det vore jag och att man är arbetsbefriad under tiden.
 
En vanlig deal på svensk arbetsmarknad är att man får dubbla uppsägningstid och man är arbetsbefriade under uppsägningstiden + stöd av TTR - Trygghetsrådet.

@Sasse Kontakta facket bums! Skicka en förfrågan via deras kontaktformulär för medlemmar på hemsidan redan idag.
Trygghetsrådet verkar toppen! Om man får ett jobb med lägre lön än nuvarande, betalar de mellanskillnaden i upp till ett år. Om TS landar i utköp, se absolut till att få med ett år inskriven hos Trygghetsrådet. Tror de har förmånliga dealer vid studier också.
 
Vanligt är oftast 6 månader med lön när man blivit utköpt . Så hade inte gått med på mindre än så om det vore jag och att man är arbetsbefriad under tiden.
Ok. Jag blev utköpt en gång och hade fem månader uppsägningstid. Jag fick då 10 månader och då hette det att normala på svensk arbetsmarknad var dubbla uppsägningstiden.
 
Företaget har alltid rätt att erbjuda den anställde en överenskommelse och den anställde kan tacka ja (eller nej såklart). till vad den vill. Smart att ta med sig en facklig representant eller i alla fall be att få avtalet och all info och lämna besked vid ett senare tillfälle för att reka om överenskommelsen känns rimlig för en själv eller inte.
 
Trygghetsrådet verkar toppen! Om man får ett jobb med lägre lön än nuvarande, betalar de mellanskillnaden i upp till ett år. Om TS landar i utköp, se absolut till att få med ett år inskriven hos Trygghetsrådet. Tror de har förmånliga dealer vid studier också.
TTR är en av anledningarna till att man som tjänsteman ska söka sig till arbetsplatser med kollektivavtal. Det är en okänd fördel med kollektivavtal som få har koll på. Om man blir uppsagd pga arbetsbrist dvs helt enligt LAS får man som tjänsteman och om man har kollektivavtal stöd av TTR.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 989
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
742
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp