Hur går jag vidare med min sadel??

Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Klart man önskar att du kan få rätt, men tyvärr så är det nog riktigt svart på den fronten. Vill inte tillverkarna se det du och andra ser vare sig sadeln är helt ny eller 3 år så blir det svårt.

Sen så tycker jag att denna och liknande tråd kan vara till hjälp för många andra där ute som dig litar på att tillverkare och affärer släpper iväg enbart perfekta sadlar. Man måste alltid kontrollera sadeln själv och gärna någon annan kunnig med innan man börjar testa och rida i dem för det finns så mycket snea sadlar därute dyra som billiga. Har många gånger påtalat redan i affärer att de säljer snea sadlar och får ofta ett stort ? tillbaka så vi köpare måste bli mer uppmärksamma.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Reklamationstiden är 3 år för varor. I ditt fall har det ju gått mer än tre år, även om det inte är så mycket mer, sedan du köpte sadeln. Dyrare produkter har nekats reklamation i dylika fall, när tiden överstigit garantitid etc...

Om du anser att du ska reklamera sadeln, så är det till försäljaren av den. Bevisbördan under reklamationstiden ligger hos konsumenten, så det är du som ska bevisa att sadeln är felaktig och att den har varit så sedan du köpte den.

Fast om TS har reklammerat inom 3 år så är det ju inte hens fel om åf + tillverkare drar ut på tiden. (Nu vet jag inte om så är fallet men om sadeln kom tillbaka för 2 v sedan så lär det ju vara ett tag sen den skickades till fabriken och ÅF blev ju informerad innan dess).
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Lite uppdatering...

Visst tycker jag ändå att det är bra att problemet uppmärksammas för andra. Jag kommer ALDRIG ta ut en vara igen utan att kolla den själv, oavsett pris!!!

Affären och jag går way back. Jag praoade där som mindre, innan den blev en av de största i sverige. Jag provred ägarens egna sadel innan jag beställde min (identiskt) och de har alltid hjälp mig maxat.

När vi upptäckte att sadeln var skev så blev det lite jobbigt dock.. Klart de inte vill riskera att bli av med argenturen av sadeltypen, så jag har dragit lite i tåtarna självmant för att kunna visa goodwill själv. Första gången jag påtalade reklamationen för affären var inom tre år, så där hoppas jag klara mig...

Sen mejlade jag tillverkaren och fick tag på VD:n, högsta hönset. När han hörde att sadeln var på väg till S*deldoktorn så blev han supernöjd. Han litar på honom och hans omdöme. Troligtvis kommer han sy om sadeln åt mig. Vi har dock inte pratat detaljer om betalning än. Det gäller ju att han ser och erkänner problemet först.

Summa summarum så gick jag förbi affär och grossist och tog tillverkaren direkt, som svarat väldigt bra så här långt och är villiga att hjälpa. Fortsättning följer!!
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Reklamationstiden är 3 år för varor. I ditt fall har det ju gått mer än tre år, även om det inte är så mycket mer, sedan du köpte sadeln. Dyrare produkter har nekats reklamation i dylika fall, när tiden överstigit garantitid etc...

Bomgaranter är ofta betydligt längre än så framförallt för sadlar i den prisklassen. 5 - 10 år eller ibland tom livstid.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Hur ska han kunna "sy om" en sned bom? Ska han byta bommen eller var den aldrig sned utan bara lädret som var snedmonterat?
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

jag vet inte än...förra sadelmakaren kunde inte sätta fingret på vad som blivit snett, men tveklöst är att ena panelen sitter för nära mitten, och måste flyttas..

Sen få vi se om det räcker, men jag uppfattar hela bommen som skev, ja.
Denna typ har livstids garanti...
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Är det inte bommen kan du få problem då du inte kan åberopa bomgarantin. Tillverkningsmissar som snedmontering har betydligt kortare garanti. Är istället oftast möjliga att åtgärda.
Hoppas att det löser sig för dig oavsett, aldrig kul när det går fel.
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Uppdatering...
Idag hörde j*mmy av sig och han har sytt om sadeln och sätter sin garanti på att den är rak nu. Funkar den inte nu så ska vi höras...
Fråga: han gjorde jobbet innan vi var överrens om att det skulle göras, han skulle prata med tillverkaren först så han förra veckan.
Så, vem ska ta fakturan?
först ska ja se så den är rak, men OM den är det???
 
Sv: Hur går jag vidare med min sadel??

Om bommen är skev, kan du åberopa bomgarantin. Men är det "bara" bossorna som är snedmonterade (händer oftare än många tror - det är inte en piece of cake att montera ihop "underredet" med resten och få det rakt), är det ju den övriga garantin som gäller. Och den är ofta betydligt kortare än bomgarantin.

Jag håller tummarna för att det "bara" var bossorna. Jobbigt men åtminstone möjligt att åtgärda utan att plocka isär hela sadeln.

Vem som ska betala är jag osäker på. Har tillverkarna av sadeln erbjudit sig att betala för att få det åtgärdat?
 

Liknande trådar

Utrustning Har nyligen köpt en HDR Fletcher hoppsadel privat av en tjej som använt den 10 ggr. Idag när jag får hem sadeln och ska prova den så...
Svar
6
· Visningar
2 779
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp