Hur går man till väga?

Dingelass

Trådstartare
Låt säga att jag bygger en terrängbana på privat mark..:idea:

men hur går man till väga om man vill starta nån form av förening?

Om man arrangerar träningar hur sköts o redovisas det ekonomiskt?

Vad är mitt ansvar för andra som använder banan om en olycka inträffar?

Går det att få tag i nåt bidrag?Hur?

Tacksam om nån vet,har erfarenheter från liknande,idéer?

Sv: Hur går man till väga?

Om du menar en förening som är ansluten till svenska ridsportsförbundet så gå in på deras hemsida och sök. Där finns information.
// Linda

Om omsättningen blir större än gränsen för hobbyverksamhet så registrerar du en enskild firma och skaffar F-skattsedel.

Om det inte är du själv som är tränare så ser jag tre alternativ:
Det enklaste är nog om tränaren själv tar betalt av ryttarna för träningen, och du tar bara betalt för och bokför själva banhyran.
Om tränaren har F-skattsedel så kan det även fungera smidigt att du tar in "alla" pengar och så fakturerar tränaren dig.
Om tränaren inte har F-skattsedel så är alternativet annars att du anställer denne, och betalar in arbetsgivaravgifter och sånt (det verkar krångligare).

För egen del så skulle jag göra så som jag gör nu när jag hyr ut mitt ridhus - enskild firma, FA-skattsedel och så bokför jag hyrorna som jag får in. Pengarna som tränarna ska ha går direkt från ryttarna till tränarna utan att passera mig.

Om du vill ordna tävlingar så skulle jag rekommendera att sammarbeta med en redan existerande ridklubb i närheten, i alla fall till att börja med. Att bilda en förening och ansluta till ridsportsförbundet kräver minst 25 medlemmar och det är DYRA medlemsavgifter som ska betalas in till ridsportsförbundet! Om man är en liten förening så är det nog minst 100 kr per medlem och år (varierar beroende på distrikt).

Sen om föreningen ska "äga" terrängbanan så finns det alltid en risk att andra medlemmar i föreningen tar över och styr för mycket angående vad som ska göras på din mark. Men det kanske man kan leva med, du får ju säkert bra hjälp med bygge och underhåll då också! Men det gäller att tydligt reda ut vilka inkomster, utgifter och ansvarsområden som ska vara föreningens respektive dina.

Om ni bestämmer er för att bilda en förening så finns det bra information på Riksidrottsförbundets hemsida - om bildandemötet, stadgar etc. Denna info gäller oavsett vad det är för slags förening ni bildar. Man måste inte ansluta sig till ridsportsförbundet (bara om man vill ordna tävlingar)!

Vad gäller försäkringar och ansvar så har jag ingen aning, jag är nyfiken på samma sak!

Tack för era svar..nu har jag lite info att läsa som förhoppningsvis ska göra mej lite klokare!

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 628
Senast: Raderad medlem 142658
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 989
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 398
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 109
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka