Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ursäkta skrivet tidigare i tråden till dej.Efter bultningen så avblodade de inte utan han fick vara.
Jag hade Kolmården som alternativ, jag gillar tanken på att kroppen används till något vettigt men dels tar de inte dräktiga ston och dels var det för långt att åka i det skick hon var i. Så hon sprutades (både IV och hjärtat) och grävdes ner.
Men man måste väl avbloda?!!
ok. Ska ringa imon och höra mig för då.. Vad kostar det att ta ut vet. för avlivning? Det ska tydligen vara dyrare att ge dom sprutan. Men tror det får bli den iaf. Tror inte jag skulle klara av att se när dom använder bultpistol.. Hur gjorde ni?
KL*
Jag som har sett när sprutning går fel skulle aldrig någonsin ens tänka tanken att använda spruta på mina egna hästar.
Bult kan inte gå så mkt fel, visst kan man träffa kasst, och då får givetvis hästen jätte ont och kanske inte dör direkt. Men är det ändå en barnlek mot hur jag har sett det gå med spruta...
Vi bultade vår nordsvensk när hon blev sjuk, och det var väl helt okej "om man nu kan säga så när man är tvungen att ta det beslutet" . Ja, klart det var jobbigt och vi avbloda också. Det enda jag önskat var möjligen att jag sluppit stå och spola bort att blod därefter. (dom tog med sig kroppen) . Jag har också hört mycket skit om sprutor att många hästar blir panikslagna för att dom blir "tvingade" att lägga sig ner och sånt. Men jag har aldrig varit med om det själv. Tror att dom hästarna som jag haft har blivit bultade.
Ja det är ju mot hästens natur att lägga sig ner.
Men vem är det som utför avlivning med bult? för det gör väl inte vanlig vet?