Hur går man till vägar?

Sv: Hur går man till vägar?

Inte enl. dem som var ute ,vi satt en bra stund hos honom innan de lastade honom,så vi var med hela tiden.

Jag har nog bestämt mig nu iaf. Det får nog bli en spruta hemma på pappas gård och sen får hon grävas ner där. Ringe miljö kontoret innan och dom tog 695 kr/timme och det kunde ta 1 till 2 timmar att godkänna platsen som vi kollat ut. Sen ska det väl bara vara att boka tid med veterinären så han kommer ut. Och innan dess ska papprena vara ifyllda av veterinären som dömde ut henne. Annars får jag väl inga pengar från försäkringsbolaget? Inte för att pengarna spelar så stor roll, men vill ju endo ha dom..

Jag hade Kolmården som alternativ, jag gillar tanken på att kroppen används till något vettigt men dels tar de inte dräktiga ston och dels var det för långt att åka i det skick hon var i. Så hon sprutades (både IV och hjärtat) och grävdes ner.

Jag hade Kolmården som alternativ, jag gillar tanken på att kroppen används till något vettigt men dels tar de inte dräktiga ston och dels var det för långt att åka i det skick hon var i. Så hon sprutades (både IV och hjärtat) och grävdes ner.

Vi har 30 mil enkel resa, så det är en bra bit också.. Men tror inte jag klarar av att veta att hon blir lejonmat..

Men man måste väl avbloda?!!

Vår 3åring fick vi förklarat för oss (jag var väldigt emot bult som sagt, hälften hälften för att man ska skära halsen och för att jag tycker det känns som man skjuter dom.) men dom bultar och ger efteråt spruta för att få hjärtat att stanna. Det tyckte jag lät som ett bra alternativ av vad jag hade att välja på.

ok. Ska ringa imon och höra mig för då.. Vad kostar det att ta ut vet. för avlivning? Det ska tydligen vara dyrare att ge dom sprutan. Men tror det får bli den iaf. Tror inte jag skulle klara av att se när dom använder bultpistol.. Hur gjorde ni?

Jag tyckte att bultning var väldigt odramatiskt och hästarna (tog bort två samtidigt) såg fridfulla ut.

Jag fick till svar att man alltid måste "avbloda" / snitta hästen vid bultning. De sa att det är lag på det?
Det finns alltså olika metoder?

Kan inte svara på det utan vet bara att de som gjorde det på min häst förra året gjorde det inte.

När våra avlivades så gick det inte att avbloda på plats utan det skedde i lastblien så vi slapp se det och handskas med synen av allt blod

KL*

Jag som har sett när sprutning går fel skulle aldrig någonsin ens tänka tanken att använda spruta på mina egna hästar.

Bult kan inte gå så mkt fel, visst kan man träffa kasst, och då får givetvis hästen jätte ont och kanske inte dör direkt. Men är det ändå en barnlek mot hur jag har sett det gå med spruta...

KL*

Jag som har sett när sprutning går fel skulle aldrig någonsin ens tänka tanken att använda spruta på mina egna hästar.

Bult kan inte gå så mkt fel, visst kan man träffa kasst, och då får givetvis hästen jätte ont och kanske inte dör direkt. Men är det ändå en barnlek mot hur jag har sett det gå med spruta...

Det är detta som får mig att inte gilla sprutorna. Men är så kluven. Spruta eller Bult?! Jag har hört en del skit om sprutorna.

Vi bultade vår nordsvensk när hon blev sjuk, och det var väl helt okej "om man nu kan säga så när man är tvungen att ta det beslutet" . Ja, klart det var jobbigt och vi avbloda också. Det enda jag önskat var möjligen att jag sluppit stå och spola bort att blod därefter. (dom tog med sig kroppen) . Jag har också hört mycket skit om sprutor att många hästar blir panikslagna för att dom blir "tvingade" att lägga sig ner och sånt. Men jag har aldrig varit med om det själv. Tror att dom hästarna som jag haft har blivit bultade.

Vi bultade vår nordsvensk när hon blev sjuk, och det var väl helt okej "om man nu kan säga så när man är tvungen att ta det beslutet" . Ja, klart det var jobbigt och vi avbloda också. Det enda jag önskat var möjligen att jag sluppit stå och spola bort att blod därefter. (dom tog med sig kroppen) . Jag har också hört mycket skit om sprutor att många hästar blir panikslagna för att dom blir "tvingade" att lägga sig ner och sånt. Men jag har aldrig varit med om det själv. Tror att dom hästarna som jag haft har blivit bultade.

Ja det är ju mot hästens natur att lägga sig ner.
Men vem är det som utför avlivning med bult? för det gör väl inte vanlig vet?

Det var chauffören som bultade våra hästar. Han var lugn och proffisionell. Jag antar att de är utbildade

Det finns veterinärer som bultar.

Men väljer jag bult så vill jag ha någon som gör det "dagarna i ända". Dvs slaktare eller motsvarande.

Vi avlivade med spruta. Evt. fick hästen lite lugnande först men jag tror inte det eftersom hon var väldigt lugn hela tiden innan men jag minns inte säkert. Sedan fick hon iaf det här nya medlet som jag inte minns namnet på, somulose, somnulose eller något sådant. Det orsakar iaf en direkt död, hjärtattack tror jag. En del hästar kan visst "snedtända" på det och min veterinär ville ha både hängslen och livrem så efter det första medlet fick hon det andra som har varit i bruk länge, minns inte vad det heter heller.

Hästen ramlade dock ihop direkt efter den första sprutan. Jag var tveksam först men den enda jag fick tag i som avlivar med bult och gör det tillräckligt ofta för att jag ska känna mig bekväm med det tog en hiskelig summa i betalning. Veterinären blev billigare även om det också kostade några tusenlappar.

Grävmaskin fick vi låna mot bränslekostnad. Tillståndet att gräva ner var inte svårt att få, jag gick upp med en karta till miljö- och hälsokontoret på kommunen som tillstyrkte min begäran och sedan skickade vidare till länsstyrelsen som slutgiltigt godkände. Det tog ett par veckor men jag fick muntligt tillstånd redan innan, ringde och sa att hästen stod på smärtstillande. Det var hon på kommunen som tipsade om att ringa och fråga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 273
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
949
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 361
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka