Bukefalos 28 år!

Hur går tentor till?

MissFideli

Trådstartare
Jag skulle vilja sätta mig i skolbänken igen, men vågar inte pga tentorna. Jag har svårt att få saker att fastna i minnet så att säga. Det som inte är intressant stannar inte kvar. Är tentorna på samma vis som proven i skolan att man skulle kunna allt utantill?
 
Sv: Hur går tentor till?

Tentor kan se väldigt olika ut.

På min utbildning har vi mest hemtentor som går ut på att vi ska skriva en längre rapport om ett visst ämne. Man kan också ha hemtentor som går ut på att svara på specifika frågor.
Salstentor är ungefär som vanliga prov, men det varierar om man får ha med sig böcker eller om man behöver kunna utantill.
Sen kan man examineras på lite andra sätt också. Gruppuppgifter, seminarier, kortare skriftliga uppgifter, redovisningar osv.

Jag tror det hänger mycket på vad man läser hur mycket utantillkunskap som krävs.
På mitt program läser vi enligt PBL och enligt den filosofin är utantillkunskap ganska oväsentligt, det är viktigare med en djupare förståelse och kunskap kring hur man tar reda på information.
 
Sv: Hur går tentor till?

Den utbildningen jag läser nu tillämpar enbart saltentor och då är det mycket som ska pluggas in och kunnas utantill. Sen är det lite olika från lärare till lärare hur de kontruerar tentan. Mycket går ut på att visa att man förstår innehållet i kursen genom att kunna förklara samband och motivera olika val man skulle göra baserat på det man vet samt då att kunna redogöra för det man vet.
Sen har vi även haft en del ekonomikurser som inneburit mer räkning och visa att man kan bokföra, räkna ut olika nyckeltal och dra slutsatser från siffror i bokslutet.
Juridikkurserna var trevligast för då fick vi ha med oss lagarna, men var ju fortfarande tvugna att besvara frågorna på ett korrekt sätt och förklara varför man väljer det spår man väljer.

Jag har supersvårt för att plugga in detaljer till tentor och salstentor är rena rama döden för mig, jag får lätt "blackout" när jag är på plats, men kan också konstatera att jag sällan är tillräckligt förberedd. Om man tar sig tiden att följa läsanväsningarna och plugga hela tiden under kursens gång fastnar mycket. Utöver tentan brukar det ju också vara olika typer av inlämningsuppgifter och redan då använder man sig av kunskaperna och använder termerna så lite fastnar då också.

Låt inte vara just salstentorna vara det som avskräcker dig, hittar du ett ämne som är tillräckligt intressant så brukar det gå bra (enligt mig).
 
Sv: Hur går tentor till?

Jag tycker det är väldigt annorlunda att plugga på högskola jämfört med gymnasie. Även om det är en tenta som man måste kunna vissa saker utantill så är det lättare, eftersom man oftast läser ett ämne i taget. Med instuderingsuppgifter och gamla tentor att öva på brukar det gå bra, trots att jag lider av tentaångest och stressar upp mig allan.

Så var inte rädd för att försöka åtminstone!:)
 
Sv: Hur går tentor till?

Vad vill du läsa? Extremt stor skillnad. Vi har både salstentor och hemtentor. Salstentorna är på 30 poäng - dvs det tentas en hel termin i taget. Sen kan man ha kurstentor och då kan det vara 7.5 p som ska tentas.

På våra tentor får vi ha all kurslitteratur, alla våra (handskrivna) anteckningar etc. Tentorna ligger än på 5 h, och brukar bestå av tre frågor. Man hinner dock inte riktigt sitta och leta i böckerna, utan måste ha koll och som minst veta ungefär VAR i böckerna det man vill åt finns. Jag läser juridik, så våra tentor skiljer sig ju ENORMT från t ex en läkartenta. Jag behöver egentligen inte kunna ett skit utantill om man hårddrar det. Men jag måste veta hur jag ska lösa problemet, och var jag ska börja etc. Men det är inte alltid det finns ett "rätt" eller "fel" svar. Det som ger mest poäng är resonemanget, analysen. Om man bara spottar ur sig utantillkunskap som lagrum osv blir det kassa poäng.

Medan för en annan student som läser något annat är det just utantillkunskap som krävs.

Så du måste nog säga lite mer vad du vill läsa, för det kan vara så himla olika. Dessutom - du borde väl läsa något du faktiskt tycker är intressant nu? Jag tycker vissa delar av min utb nu varit svintråkiga. Men det fastnar ändå himla mkt bättre än det gjorde i gymnasiet t ex. För det finns intressanta inslag i det svintråkiga, och viktigast av allt är att jag verkligen ser en poäng, ett mål etc med studierna nu.
 
Sv: Hur går tentor till?

Det är som tidigare har sagt så olika beroende på vilket ämne man läser.
I kursen verksamhetsutveckling som jag läst nu så fick vi en tenta men också göra en grupprapport, de båda två tillsammans bestämmer betyget man får på kursen. Samma grupprapport är en del av betyget på tentan i hälsoinformatik också. Detta är nytt för mig och jag tycker inte riktigt att det är ett bra system. Tyvärr får jag göra om båda tentorna om några v3eckor. Verkligen inte så kul, men det får jag ta.

Påminner mig om att jag borde plugga, för det är faktiskt det enda som gör att saker fastnar. Att man pluggar varje dag. Det är jag dålig på. Resultatet på tentorna blir ju därefter.
 
Sv: Hur går tentor till?

Påminner mig om att jag borde plugga, för det är faktiskt det enda som gör att saker fastnar. Att man pluggar varje dag. Det är jag dålig på. Resultatet på tentorna blir ju därefter.

Om du påminner mig ;) Helterminstenta 17/1. Jag har inte öppnat böckerna... Har gett mig själv respit till "nästa år", men kan behöva en del knuffar för att inte köra mitt manjana, gott om tid. Det gick ju bra förra gången, men dumt chansa på det igen.

Vårt betyg beror också på flera saker. Samtidigt sitter alla studiestödspoäng i tentan. Dumt. Men förra terminen var det ett PM som kunde ge 15 el 16 poäng, och så kunde tentan ge 34 p. Poängen slås samman och avgör betyget.

Nu är det ett PM som kan ge 10 poäng, en hemtenta som kan ge 10 poäng (jag fick 9 resp 7, som jag alltså tar med mig till tentan sas), och tentan som kan ge 40 poäng. Sammanlagd poäng på de tre avgör betyget.

(Andra terminer kan det vara ännu mer som spelar in, nästa termin är det en muntlig föredragning om 2 p, dessutom 2 PM istället för ett, hemtenta etc. Men tror det brukar vara ungefär samma poängviktning mellan tenta och "annat", vikten ligger på tentan. Dessutom finns en spärr, säg att man i år har 10 + 10 poäng med sig, så man får bara tillgodoräkna sig dem om man skriver minst X poäng på tentan. Du ska inte klara dig godkänd med jättelåga poäng på tentan helt enkelt)
 
Sv: Hur går tentor till?

Usch ja... och jag har en rapport från min LIA period som ska skickas in den 13 januari, jag har inte börjat skriva ännu!! Som vanligt sist ute! :o
 
Sv: Hur går tentor till?

Tack för svar alla!!
Jag vet faktiskt inte riktigt än vad jag vill läsa. Nått som går att läsa på distans alt på halvfart tror jag. För att kombinera med mitt jobb så jag slipper studielån och för att jag inte klarar mig på enbart studielån med nuvarande bostad osv.
Jag är inte så mycket för att sitta inne på kontor, det måste vara nått som håller igång mig.

Men jag har faktiskt ingen aning om vad jag vill bli. Bussförare är ju fortfarande mitt drömyrke, men branschen är trist. Just nu "extraknäcker" jag som trafikledare hos min arbetsgivare, men i perioder finns det inte mycket att göra och det kryper i kroppen på mig. Jag klarar inte riktigt av att ha långtråkigt. Gärna nått lite mer fysiskt, just nu skulle jag gärna gett mig in i hästvärlden om det inte vart så dåligt betald.
 
Sv: Hur går tentor till?

Kolla upp lite om du hittar något intressant då, och fråga igen sen så kanske någon här vet ungefär hur det brukar vara upplagt? =)
 
Sv: Hur går tentor till?

Är tentorna på samma vis som proven i skolan att man skulle kunna allt utantill?

Våra är sådana. Allt ska man kunna utantill. Gamla tentor och instuderingsfrågor ger en hint. Dock inte alltid att det finns utan man oftast hänvisad till föreläsningar och böcker.

Jag gillar distans. :)
 
Sv: Hur går tentor till?

Det man ska ha med sig in i studierna är att det är en stor skillnad att läsa nu som vuxen mot vad det var som barn.

Idag finns en hel del mer livserfarenhet som jag kan (o gör) binda upp den teoretiska kunskapen på. Det är på ett sätt lättare mot vad det var på låg-mellan-hög-gymn. Allt handlar väldigt mkt om att hitta sin studieteknik.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 725
Kropp & Själ Hej! Jag är 17 och är livrädd för diabetes, iallafall typ 1. Något av symptomen stämmer in, exempelvis trötthet och så kallad...
2
Svar
22
· Visningar
1 344
Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 523
Senast: kubikmeter
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 861
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp