Hur ge butta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 450
T

Trampe

Pålle är ordinerad fenylbutazon i 10 dagar. På rec står bara 2 påsar dagligen. Ska han då ha båda dem samtidigt eller en påse morgon och kväll?
Vad tror ni?

Sv: Hur ge butta?

Om inte veterinär sa något specifikt, skulle välja 1 påse morgon och kväll. Det ger en jämnare medicinering.

Telefontiden är redan över för dagen....
Hämtade medicinen på apoteket i morse, vet. hade ringt in rec.

Tänkte att det är ju så många som gett butta, om nån kommer ihåg hur ni gjorde? Om alla gjort lika så.... ;)

Får väl jaga rätt på nån annan vet. annars.

En påse morgon och en påse kväll, ger jämnare effekt och mindre biverkningar.

Min häst får också butta och jag ger henne morgon och kväll för en så jämn fördelning som möjligt.

man kan dela upp givan till morgon och kväll. Blanda ej ner pulvret i maten där annan mat förvaras, då det är risk att pulvret sprider sig, och man kan av misstag "dopa" andra hästar...

Man kan blanda det i vatten och ge via spruta i munnen om hästen inte äter det. Annars blanda i lite betfor, äpplemos eller liknande...

1 påse morgon och 1 påse på kvällen. Jag blandade en dos med sirap som jag löste upp i ljummet vatten och sprutade min häst. Blandat i mat gick det nämligen inte alls att ge ;).......

Kollat i FASS:
"1/2 dospulver per 100kg dagligen under 1-2 veckor. Blandas med kraftfoder eller melass" (fast jag hade tagit betfor)"ges uppdelat på 2-3dagliga doser."
"Utfodring med hö samtidigt med behandlingen kan fördröja absorptionen bla bla"

Maximal plasmakonc uppnår efter 6 tim. Halveringstid i plasma 3-6 tim.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 011
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
291
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: Bison
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst... 2
Svar
31
· Visningar
1 735
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka