Hur ger jag mitt motbud? (erbjudande om anställning)

Andromedae

Trådstartare
Kort: Jag har fått erbjudande om en tjänst. Det är mitt område, med många förmåner som jag värderar högt.

Dock så är det första bud på lön som jag fått lite under vad jag egentligen tänkt mig som lägsta. Nu har jag ju läst att man alltid ska löneförhandla, men jag har i ärlighetens namn aldrig gjort det tidigare ...

Har lovat att återkomma med besked på mejl under dagen ifall jag är intresserad av tjänsten och antar att jag då bör ge mitt förslag på lön, men hur skriver jag?

Hjälp uppskattas mycket!

Du kommer med ett motbud, gärna med ett argument om varför du ska ha just den lönen. Någon positiv egenskap, utbildning? Eller redt krasst: jag har inte möjlighet att ta jobbet om jag inte får xxx kr. Men då är det ganska "slutförhandlat" sen.

Kort: Jag har fått erbjudande om en tjänst. Det är mitt område, med många förmåner som jag värderar högt.

Dock så är det första bud på lön som jag fått lite under vad jag egentligen tänkt mig som lägsta. Nu har jag ju läst att man alltid ska löneförhandla, men jag har i ärlighetens namn aldrig gjort det tidigare ...

Har lovat att återkomma med besked på mejl under dagen ifall jag är intresserad av tjänsten och antar att jag då bör ge mitt förslag på lön, men hur skriver jag?

Hjälp uppskattas mycket!

Jag hade nog skrivit ungefär:

Jag är mycket intresserad av tjänsten, men hade nog tänkt mig ungefär XXX kr i lön med tanke på Y och Z. Finns det utrymme för det?
Mvh

Hjälp uppskattas mycket!
Det finns en regel jag alltid följer: Vad skulle jag tycka att min kompis var värd om hon var jag. Det är mycket lättare att creda någon annan.

Hamnar jag lågt då mentalt tänker jag: Vad skulle en kille i min position tycka att han var värd?

Sen listar jag för mig själv vilka fördelar jag har och vad det kan bidra till ekonomiskt för företaget som vill skriva kontrakt. Då brukar nivån komma upp lite. Lycka till!

Känner du någon man med motsvarande jobb och meriter? Vad tjänar han? Vad tycker han att han borde tjäna?

Sen skriver/säger du ditt bud. Om du formulerar dig öppet eller mer ultimativt, beror på om du är öppen eller om du ser det som ett ultimatum.

Alltså jag har en tvärkompetens de behöver för tjänsten, som de behöver tillsätta så snart som möjligt, och jag har även kunskaper som de har uttryckt att de sannolikt kommer att ha behov av längre fram. Jag vet dessutom att den närmaste blivande kollegan/arbetsledaren vill att jag får tjänsten. Så utifrån det känner jag att jag har en stark förhandlingsgrund.

Skulle deras förstabud stå fast skulle jag sannolikt ta det i alla fall, men jag tänker att jag i sådana fall kan föreslå en avtalad lönerevision vid provanställningens övergång till fastanställning.

Alltså jag har en tvärkompetens de behöver för tjänsten, som de behöver tillsätta så snart som möjligt, och jag har även kunskaper som de har uttryckt att de sannolikt kommer att ha behov av längre fram. Jag vet dessutom att den närmaste blivande kollegan/arbetsledaren vill att jag får tjänsten. Så utifrån det känner jag att jag har en stark förhandlingsgrund.

Skulle deras förstabud stå fast skulle jag sannolikt ta det i alla fall, men jag tänker att jag i sådana fall kan föreslå en avtalad lönerevision vid provanställningens övergång till fastanställning.
Lönerevision absolut men be dem lägga fram förmåner om de inte kan erbjuda mer ekonomiskt. :idea:

Men jag skäms faktiskt lite för mig själv! :o Jag är högutbildad och har alltid fått helt utmärkta resultat på tidigare jobb, ändå kommer jag på mig själv med att sitta och tänka typ "nej men inte ska väl jag" och "det är dumt att ta några risker - det ligger ju ändå bara lite under vad din tänkta lägstanivå är".

Trots att jag vet att de har ett jättebehov av mig. Och trots att jag ju egentligen misstänker att de förstås inte erbjudit mig så högt de kan gå (varför skulle de?).

Lönerevision absolut men be dem lägga fram förmåner om de inte kan erbjuda mer ekonomiskt. :idea:
Det är redan rätt förmånligt utöver lönen. Flexibelt i arbetstider och arbetsplats bland annat (viktigt för mig). Bra möjligheter till fortbildning också. Och kollektivavtal förstås.

När jag fick mitt senaste jobb erbjöd de mig den lön som jag redan hade på mitt dåvarande jobb, så jag sa som det var och blev ombedd lägga ett bud. Jag la dubbelt så mycket som jag ville ha, blev erbjuden hälften av den summan så jag fick precis det jag ville ha :)

Senast ändrad:
Men jag skäms faktiskt lite för mig själv! :o Jag är högutbildad och har alltid fått helt utmärkta resultat på tidigare jobb, ändå kommer jag på mig själv med att sitta och tänka typ "nej men inte ska väl jag" och "det är dumt att ta några risker - det ligger ju ändå bara lite under vad din tänkta lägstanivå är".

Trots att jag vet att de har ett jättebehov av mig. Och trots att jag ju egentligen misstänker att de förstås inte erbjudit mig så högt de kan gå (varför skulle de?).

Jag tänkte lite liknande inför nuvarande jobbet när de önskade få mitt löneanspråk.

Samma dag lyssnade jag på radion, de diskuterade kvinnors låga löner i jämförelse mot männens, och jag blev förbaskad och lade till 6000 kr på löneanspråket.

Jobbet fick jag, dock inte 6000 kr, men 5000 kr mer än jag tänkt begära från början :)

Vi är oftast mer värda än vi tror :)

Jag tänkte lite liknande inför nuvarande jobbet när de önskade få mitt löneanspråk.

Samma dag lyssnade jag på radion, de diskuterade kvinnors låga löner i jämförelse mot männens, och jag blev förbaskad och lade till 6000 kr på löneanspråket.

Jobbet fick jag, dock inte 6000 kr, men 5000 kr mer än jag tänkt begära från början :)

Vi är oftast mer värda än vi tror :)
Helt rätt!

Det är därför du ska prata med en man med liknande jobb, eller i alla fall låtsas att du är en själv.

Jag tycker att du fått flera bra tips i tråden om hur du ska gå till väga, så vill bara skicka lite pepp till att våga lämna ett motbud som du känner dig nöjd med :)
Jag ångrar själv att jag gick med på en för låg ingångslön (pga ville väldigt gärna ha jobbet), jag hade förmodligen kunnat få ett par tusenlappar till om jag argumenterat för det. Nu blev det som det blev, vilket kommer påverka min löneutveckling så länge jag är kvar här.

Det är redan rätt förmånligt utöver lönen. Flexibelt i arbetstider och arbetsplats bland annat (viktigt för mig). Bra möjligheter till fortbildning också. Och kollektivavtal förstås.
Jag tänker extra vecka semester och friskvårdsbidrag tex. Det finns mycket företag kan erbjuda sina anställda i stället för lön. För som sägs i tråden blir det här ditt första trappsteg och det är svårare att avancera om en börjar lågt.

Jag har lämnat mitt motbud! För att ge mig själv lite marginal drog jag till med lite extra (drygt 20%+ av deras erbjudande, inte en orimlig lön enligt branschstandard). Hamnar vi mitt emellan nu så skulle jag vara nöjd!

Nu är jag skräckslagen :D Försöker kanalisera min inre man.

Jag har lämnat mitt motbud! För att ge mig själv lite marginal drog jag till med lite extra (drygt 20%+ av deras erbjudande, inte en orimlig lön enligt branschstandard). Hamnar vi mitt emellan nu så skulle jag vara nöjd!

Nu är jag skräckslagen :D Försöker kanalisera min inre man.

Spännande! Det kommer gå fint. Du verkar ju som klippt och skuren för tjänsten, och de verkar veta av det.

Jag gjorde lika dant under mitt senaste lönesamtal. Upprepade mitt inre mantra "jag är en man, jag är en man, jag är en man". Och vips vågade jag plötsligt kräva 3k mer än vad jag planerat att göra. Och det var tydligen inga problem alls. :banghead:

Jag har precis sagt upp mig. Det nya jobbet ligger lägre i lön än det jag har idag. Men bättre villkor och är en utmaning vilket jag behöver för att må bra. Det jobb jag har idag kan jag sköta i sömnen.

Dom ville gärna ha mig - trots avsaknad av utbildning och erfarenhet av branschen.
Så jag sa som det var. Jag kan inte "betala" för att jobba.
Jag ville så gärna ha jobbet. Men tänkte att det kommer att skita sig. Jag är ju ingen i deras värld.

Men ta mig tusan. Det fungerade. Dom tog i från knäna och gav mig en helt ok ingångslön. Med OB kommer jag upp i vad jag har nu och om jag visar framfötterna kan jag på sikt ta mig upp i lön.
Så nu är jag på G ut i världen igen, stolt över att jag vågade stå på mig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 930
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag är just nu inne i en ganska jobbig period och har sökt hjälp via min VC. Jag har varit där och fått träffa en terapeut några gånger...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka