Hur gillar ni Pessoa sadlarna...? mm.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trilskan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 038
T

Trilskan

Har lite svårt att välja en sadel till mitt halvblod. Han är 5 nu och det är dags att investera i en bra hoppsadel... skulle behöva lite tips och tyckande ! jag letar och letar... men det är så svårt !

Vill ha en sadel man får bra sits i.. gärna beg. märkes sadel....lite snyggare :)
vill inte lägga över 9000. .. någon som har nått bra tips? nån att sälja kanske :)

vilken är er favorit ? varför ?
vad tycker ni om pessoan ? vilka modeller gillar ni ?
special envoy , någon som stött på den ?
Hur bra är eg. bates sadlarna man kan ändra bomvidd på?
Fínns det någon sadel värd att köpa ny i den prisklassen ?
jacson legano är så snygg, någon som stött på den...

snälla svara svara svara.. jag e så glad för allt tyckande !

Sv: Hur gillar ni Pessoa sadlarna...? mm.

Har precis köpt en hoppsadel till min nya lillkille och det blev en Bates Caprilli, är verkligen jättenöjd! Har en Bates dressyr sedan tidigare. Min lillkille gnisslar tänder när jag lägger på sadlar av traditionell stoppning men när jag lägger på Batessadlarna så gnisslar han inget alls!

Blev inte så dyrt, betalade 7500:- och fick med en Mattespad, stigläder samt en hoppgjord med magplatta. Sadeln var bara 1 år gammal så jag är jättenöjd!!

Jag har vart sugen som tusan på den ett tag... helst brun.. som jag är inne på just nu :)

Den passar på raka ryggar har jag hört ? Jag tycker att min häst har jätte rak rygg... men den är tydligen lite svängd ändå....
kanske är andra märken som passar bättre då..... fast hur ska man veta om man inte testar.. men vilket klipp o få den sadeln så billigt !!
Dom flesta verkar ligga kvar runt 10 !

jag tycker bates är hemska att sitta i, platta hala hårda o noll stöd. pessoa är sköna och snygga men har takformade bossor och ofta sneda bommar..

legano är en kopia på pessoa legacy xl. även dom har väldigt ojämn kvalite och det är ett lågpris märke.

jag tycker bäst om prestiges hoppsadlar! du kan hitta många begagnade! men har hästen jätterak rygg så funkar det inte. då skulle jag kolla på kvalitetsmärken som tex passier. dom kan man hitta väldigt billigt också eftersom märket är "ute".

Jag har sett några stycken för runt 8000:-, min låg oxå ute för 8000:- men jag prutade lite..

Jag har provat några hoppesadlar nu och jag måste säga att den hör till dom skönare, tycker det är svårt med hoppsadlar i huvudtaget, har ju ridit i dressyrsadlar dom senaste 15 åren..

Min nya sadel var typ honungsbrun när jag köpte den men efter insmörning så mörknade den betydligt till en snyggt rödbrun färg. Det är jättesmidigt att kunna flytta både knä och vadstöd till var du vill ha dom!

Om man måste ha vidare bom i så blir dom lite svängda, min lillkille har normal bomvidd och då är den ganska rak.

Här kommer en bild på min lillkille, som du ser är han oxå ganska rak..

15314917.jpg

Centaur: Ingen av mina sadlar är hala, men det finns säkert mjukare sadlar men det finns definitivt hårdare oxå, skulle nog beteckna dom som medelmjuka.

Har läst i flera trådar att i alla fall Prestige Golden Star är hemska och jättehala, har inte ridit i någon själv så där kan jag inte utrycka mig. Men när jag letade så hade jag det i tankarna för det var inte bara en som skrev det..

Den Passier som jag red i var stenhård, det var i och för sig ca 8 år sedan, dom kanske har blivit bättre.

Det som jag gillar med bägge mina Batessadlar är att balansen är helt annorlunda än i andra sadlar, perfekt för mig med mina korta ben, i andra sadlar tycker jag det är jättelätt att hamna i stolsits men det gör jag aldrig i mina Bates. Fick tom högre betyg på sitsen på dressyrtävlingarna efter att jag införskaffade Batesen. Tycker dom flesta andra sadlar är hemska efter att jag vant mig vid mina Bates.

Senast ändrad:

Gillar inte alls de "nya" pessoa sadlarna. Kommer för långt ifrån hästen! Men har ridit i en gammal pessoa från typ 80 talet. Aldrig suttit i skönare sadel. Påminner om dagens Butet. Platt sadel som ligger nära hästen.

Frank Baines har sköna sadlar annars, om du ska köpa begagnad sadel. Zaldi likaså.

Bates är fruktansvärt obekväma, känns helt fel att sitta i! Fy så obekväma dom är. Känns som att sitta på två pinnar! Tråkigt läder också.

de billigare prestige tycker jag inte heller om. Hala i lädret och urusel läderkvaliet, men en bättre begagnad paris d kanske kunde vara nått?

Senast ändrad:

Vilken snygging till häst !!

leganon kom ju precis innan pessoan där.. nån av prestige sadlarna har samma läderarbete.. mkt snyggt... men vem ser det egentligen... ?

Har kollat efter prestige sadlar, dom kostar ju en hel del ändå om man vill ha någon av de nyare modellerna.. och det vill man ju !
För dom äldre... och typ prestige golden star har man hört MKT kritik om.. så det skulle va någon dyrare som paris då ja... mumma...

Men Baines tycker jag är väldigt lik Pessoan... och har du provsuttit den nya Legacy XL om du säger att man kommer långt ifrån hästen ?? Den är en önskedröm.. man sitter perfekt och tätt intill ! underbar !!

Zaldi.. kan det vara bra ? har bara hört dåligt om zaldi ?

Bates är fruktansvärt obekväma, känns helt fel att sitta i! Fy så obekväma dom är. Känns som att sitta på två pinnar! Tråkigt läder också.

Mina Batessadlar är jättefina i lädret!! Mycket bättre än tex M & N, Stübben, Crown och flera Prestige! Hur dom känns att sitta i kanske beror var man har sina sittben. Det märktes väldigt tydligt när jag provade en hoppsadel som min kompis hade, hon tycker den är jätteskön och jag fick så ont i mina sittben att jag knappt kunde sitta ens på en stoppad stol dagen efter. Det kändes som jag hade stora sår!!

sämsta med bates är ju att sitsen är så platt. den känns ju obekväm och osäker på bock, skulle inte ville hoppa i en. :crazy: nu pratar jag om den billiga, alltså cc'n, den andra vet jag inte hur är.

prestige golden star har väldigt lite stöd. om den är hal eller ej beror HELT på vad man smörjer med. jag föredrar paris och sidney. finns några ute nu till runt 10.000.

En flatback är väl alltid platt? Jag hoppade i min Bates i går, fungerade jättebra, Tyckte att den var precis lika bra att hoppa i som en LaBelle sadel (samma tillverkare som Amerigo) som jag provade. Det går ju att flytta knästöd och vadstöd så det passar ens ben. Sedan var det ju det där med tandgnisslet, märkte enorm skillnad på hästen, gnisslar inte alls tänder med Batesen.

Jag är i alla fall jättenöjd, men smaken är ju som baken..;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Maoam
·
Utrustning Hej :) Letar efter en dressyrsadel (eller allround) med rundbossor till ett ok pris, finns det? Jag tänker på sadlar som säljs i...
Svar
12
· Visningar
2 886
Senast: Jolo
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka