Sv: Hur Gjorde Ni GÄllande Besiktning???
Jag bekostade besiktningen på fbl när jag köpte henne, och jag hade betalat om hon inte gick igenom också. Eftersom jag stod för den oavsett behövde vi inte diskutera ang vad 'går igenom' innebar, men för mig så går de igenom när de utan reservationer kan försäkras i A1 för köpesumman.
Men det är viktigt att redan innan komma överens om vad som är gå igenom och inte om betalningsansvaret är olika beroende på resultat.
Min dam gick UA genom böjprov och arbetsprov, kunde försäkras utan res i A1, men hon hade tre små anmärkningar, som veterinären bedömde sakna betydelse för användningsområdet. Ett gammalt överben skenan ena bak, ett litet ärr på ovanför ögonlocket och ett litet ärr i karleden på ett bakben. (Petig veterinär, en annan hade troligen bara noterat överbenet).
Hursom, ponera att vi bestämt att om hästen inte gick igenom skulle säljaren betala besiktning, och jag av någon anledning ändrade mig om inte ville köpa hästen. Då kan man rent teoretiskt om man bara sagt 'om den går igenom UA' hävda att hästen INTE gick igenom, för den hade tre helt betydelselösa anmärkningar, trots att de allra flesta betraktat det som gått igenom UA. Så det gäller att innan vara överens både om vem som betalar, och vad som är går igenom och vad som inte är det.
För omvänt kan ju hästen reagera ½ grad på böjprov, veterinären anser att det troligen inte är något som kommer påverka hästen, men försäkringsbolaget sätter reservationer t ex, vilket slår mot köparen.