hur gjorde ni??

S

sanni

Hejsan!
En av mina hästar har varit ute i skogen ganska så mycket, i skritt och trav.
Men vi kör på en runda vi gått många gånger, och vi gick halva den ett par gånger innan vi red den.

Men nu är det så att jag funderar på att ge mig iväg på en ny runda idag. Med en säker ledarehäst först då. Och låta han se lite mer av världen. :)

han är ganska cool ute och så...

Så hur var era hästar när ni gav er väg på nya rundor? Eller gick ni dom först?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur gjorde ni??

Jag har ridit ut själv på min 3 åring ifrån början. Hon är "riden" sedan förra sommaren, Har börjat trappa upp träningen nu i vår. Jag har aldrig presenterat vägarna först för någon häst jag haft utan de har fått titta sig omkring med mig i sadeln, det har gått hur bra som helst. visst är de lite tittiga i början men det orkar de i regel inte hålla på med en hel ridtur.
 
Sv: hur gjorde ni??

Jag har aldrig ridit min treåring med varken sällskap eller medhjälpare. Utan hon är inriden ute, ensam (hon & jag & skogen). Första gången jag satt på henne tog vi en väg vi promenerat, andra tog vi en hon gått som handhäst på, men sen har vi tagit 'okända' vägar hela tiden.

Inga problem, de kan vara lite tittiga, men generellt så tycker det det är kul och spännande och knatar glatt på med spetsade öron.
 
Sv: hur gjorde ni??

det är som sagt bara att rida på mesa inte för då får du en rädd och mesig häst(och det vill väl ingen)rid helst först då får du en bra orädd pålle som du kan lita på i alla lägen...
 
Sv: hur gjorde ni??

tjo alla ni som svarade...
Red iväg en runda igår, det gick ju ganska bra.. några kor var ju livsfarliga...Moppen gick ju bra att möta..även hästarna..(det har vi inte mött ute..)

Men sedan kom en rakans hund och dök upp påm en tomt, och skrämde livet ur han..så han hoppade åt sidan, och halkade i gräset..och vi for omkull... :crazy:

Nästan precis innan hemmet...suck...jaja vi ska terapiträna på detta ställe på lördag...:crazy: :D

Kan ju nämnas att han är 9år..och var tills för snart 2år sedan en ohanterad häst som aldrig gjort något i hela sitt liv...så han var väldigt duktig!
 
Sv: hur gjorde ni??

Jag skulle inte terapiträna på det stället, jag skulle terapiträna med en vettig hund jag. Och sen terapiträna där.

Risken om han inte är van med hund/ar och ni terapitränar där är att han blir skrämd igen, och du riskerar få en hundrädd häst.

Kul att det gick bra i övrigt! =)
 
Sv: hur gjorde ni??

Alexandra_W skrev:
Jag skulle inte terapiträna på det stället, jag skulle terapiträna med en vettig hund jag. Och sen terapiträna där.

Risken om han inte är van med hund/ar och ni terapitränar där är att han blir skrämd igen, och du riskerar få en hundrädd häst.

Kul att det gick bra i övrigt! =)

Nej han är inte hundrädd!!..än..:crazy:
men det är är en gård man rider förbi (han har inte varit där innan)
Och hunden liksom väntar tills man precis är vid grinden, då dyker den upp så man blir rädd själv...
Man sitter alltid och tänker kommer den eller kommer den inte..
Mina andra hästar vet att den är där, och att den brukar dyka upp plötsligt...men dom hoppar alltid till ändå... så stackaren han måste nog vänja sig vid det..

Men jag tänkte att jag går med han där...sedan så låter vi hunden komma fram så får han stå och titta på den ett tag..sedan gör vi detta flera gånger! Ev kanske man har tur så att ägarna syns till så kanske dom kan visa hunden lite mer..för den är liksom bakom buskar och grinden och skäller, så hans er den inte riktigt!
 
Sv: hur gjorde ni??

Men är han van med andra hundar då? Att de hoppar till när en hund kommer från 'ingenstans' sådär är ju förståeligt, skulle mina som är extremt hundvana med kunna göra.

Det jag menade var att om den inte är hundvan, så kan ju den där hunden skrämma honom så han blir hundrädd.

Men låter ju bra att prata med ägarna och så och köra terapi så.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp