Hur gör djur?

Shatoo

Trådstartare
Hej alla!

Jag är en ny hundmänniska o har en liten Cockerpoo hane på 2 ½ år. Jag har nu fått frågan om jag kan tänka mig o låta han bli pappa!!! Å d vill jag ju gärna, men vad ska man tänka på?

Avmaskad, vaccinerad...stamtavla?

Vad tar man bet?

:crazy:
 
Sv: Hur gör djur?

Frågan är ju vad din hund bidrar i rasen. Är den frisk? Mentalt? Fysiskt? Meriter inom rasens anv.område? Ja sen får du väl kolla desamma med tiken och om den kombination av gener ger bra resultat.
 
Sv: Hur gör djur?

Vad tänka på?
Inte nämna detta på Buke.

För det första så har du en blandras, oavsett om du kallar det för cockerpoo eller inte, och för det andra kan du ju kolla på Blocket.se hur mycket blandrashundar det finns ute som inte blir sålda. Tycker du det är rätt mot de liv du tänker sätta till världen att ingen vill ha dem?

Har du tid, kunskap och pengar att ta hand om alla valpar ifall du inte får dom sålda?
 
Sv: Hur gör djur?

Har du tid, kunskap och pengar att ta hand om alla valpar ifall du inte får dom sålda?

Nu var det här en hane så hon ska ju inte ha någonting med det och göra.

Det du bör tänka på är varför din hane ska gå i avel? Tyvärr, snäll och trevlig och underbar med barn räcker inte här, det finns det många hundar som är.
Sätt dig ner, ta dig en funderare på varför just din hane ska gå i avel och var riktigt kritisk mot din egen hund, det räcker inte med att du tycker han är underbar för det tycker alla om sin egen hund.
Uppfyller han följande kriterier?
Hälsostatus, här gäller undersökningar hos veterinär inte bara ett "jag vet att han är frisk". Ögonproblem har väl båda raserna i din hund (inte så insatt) så hunden ska absolut vara ögonlyst samt syskon och föräldrar och mormor och morfar och farmor och farfar, och ska såklart ha UA. Och Cockern brukar ju ha problem med öronen så det är viktigt att det också är sunt och friskt.

Meriter, när han är blandis är den här kvoten ganska svår att uppfylla men någon merit ska han väl ha om han ska gå i seriös avel.

Mentalitet, och då pratar vi inte "han är lugn och söt och gossig och...". Har han några rädslor? Rädd för skott, raketer? Osäker mot främmande människor? Golvrädd? Annan rädsla?

Kropp, har han en sund kropp som gör att han inte har några problem med vardagen? Är det någonting på hans kropp som inte är sunt eller som fungerar ypperligt?

Det här är väldigt grundläggande krav och är det någonting han inte uppfyller har han nog inte så mycket att göra i aveln. Följer han dessa krav och minst 5 viktiga saker till som du anser är önskvärt har du nog en hund som skulle kunna platsa i aveln, nålsögat är litet och alla hundar är inte av rätt virke att föra sina gener vidare. När du väljer ut dessa 5 ska du vara riktigt kritisk, glad, snäll, busig, lugn och barnkär gör inte att han uppnått dom 5 utan bara en liten del av dom 5.

Lycka till!
 
Sv: Hur gör djur?

Jag är en ny hundmänniska o har en liten Cockerpoo hane på 2 ½ år. Jag har nu fått frågan om jag kan tänka mig o låta han bli pappa!!!

Avmaskad, vaccinerad...stamtavla?


Du lär aldrig få någon stamtavla iaf eftersom din hund är en blandras, och hur du än parar med cocker spaniel eller pudel så lär hundarna aldrig bli renrasiga.

Personligen skulle jag inte avlat på honom , och det utan att ens veta något om hunden. Jag gillar inte blandrasavel och är av den åsikten att flera olika raser lär inte ge friskare hundar. MEN om man nu promt måste ta en kull, så tycker jag att även hanhundsägare bör ha lite kunskap om avel.
 
Sv: Hur gör djur?

Min hunds fd ägare fick oxå förfrågan när hunden i fråga inte ens var 1 år. De vill bara para billigt o tjäna pengar. Hänvisa iställt till hemsidan spanielpoo där hd röntgade och friska ögonlysta hanar finns på avelshanesidan.

Sedan kanske din hane blir jobbig i löptider om han får para, vill du det?

Skulle aldrig rekommendera min hane till ngn tik. Han är för lättstressad.
 
Sv: Hur gör djur?

Tack Ciindy, Paradiset o Hast-Hund Ni gav svar på mina frågor o jag kommer verkligen ta mig en o annan tankställare om det här.

Ni andra: Jag bad om råd o hjälp inte kritik o nedvärdering. Skärp Er! Denna sida finns väl för att kunna fråga andra kunniga o få hjälp...inte skit!
 
Sv: Hur gör djur?

Tycker att Ciindy gav ett bra svar. Tyvärr är det ju så att blandraser sällan är hälsokollade, även om du kollar din (förutom ögonen så förekommer tex patellaluxation hos i alla fall pudel) så är det ju lite svårare med släkten.

Visst blir man glad när man blir tillfrågad om hunden kan gå i avel men för att vara ärlig så är det ganska många puckon som frågar också även om det kanske inte är så i ditt fall:).

Jag är visserligen emot blandrasavel men OM du vill para din hund så rekommenderar jag absolut att du gör en tillbakakorsning, dvs parar med pudel eller cocker och inte blandar in ytterligare en ras.

Sen tycker jag att man har ett visst ansvar som hanhundsägare också: släpp alltså inte till din hane till en tik som inte är minst lika bra som hanen. Hon skall vara hälsokollad och passera samma nålsöga som din hane. Var riktigt kritisk! Sen skall tiken och hanen helst uppväga varandras brister - den perfekta hunden finns ju inte så vad har just din hane för svaga punkter? Väger tiken upp dem eller förstärker hon dem rent av?
 
Sv: Hur gör djur?

Tack Lona! I detta fall är det en som tidigare fött upp cockerpoos o hennes tik är också cockerpoo. Jag har dock bestämt mig för att avstå. Han får mogna o bli lite äldre innan jag kommer i de tankarna igen o då får jag än en gång verkligen sätta mig ner o fundera på om han är avelsmaterial eller inte. I vilket fall som helst är han familjens lilla älskling o jag hoppas vi får många år tillsammans.
 
Sv: Hur gör djur?

Sedan kanske din hane blir jobbig i löptider om han får para, vill du det?

Skulle aldrig rekommendera min hane till ngn tik. Han är för lättstressad.

Har inte hört talas om att en normal funtad hane skulle bli jobbigare kring löp om den fått para, min erfarenhet är att det blir tvärtom.
Att din hane är stissad har ju inte med tråden att göra.
 
Sv: Hur gör djur?

Det är bra att du skjuter på dina avelsplaneringar. Jag har en hane här hemma som vi väntade med tills han var 6 år med att bestämma att han skulle få bli pappa, då tyckte vi att vi hade nog med underlag för att se att han var någonting bra. Nu är han snart 8 år och har ingen kull ännu, är det någon som vill använda honom och vi tycker tiken är bra så är det mer än okej men vi kommer inte leta efter tik och känna oss tvungna att ta en kull efter honom. Det finns hundar av samma ras som är både bättre och sämre än honom men han har absolut ett psyke att ge åt rasen + en massa annat då också.
 
Sv: Hur gör djur?

Har inte hört talas om att en normal funtad hane skulle bli jobbigare kring löp om den fått para, min erfarenhet är att det blir tvärtom.
Att din hane är stissad har ju inte med tråden att göra.

Ja det blev lite flummigt, tänker men förklarar inte. Varför jag nämde min hane är för att han oxå är en cockerpoomix och dessa tycks efterfrågade iallafall i huvudstaden som avelshanar. fd ägaren hade som sagt fått förfrågning. Att fråga första bästa människa som råkar ha en cockerpoohane tycker jag låter oseriöst. Men det betyder inte att det finns de som planerar väl och hälsotestar sina. Det är bara synd om köpare som köpt valp från mindre nogräknade uppfödare av blandraser.
 
Sv: Hur gör djur?

Jag är visserligen emot blandrasavel men OM du vill para din hund så rekommenderar jag absolut att du gör en tillbakakorsning, dvs parar med pudel eller cocker och inte blandar in ytterligare en ras.
Så länge ägaren till den renrasiga hunden är medveten om att h*n kan uteslutas ur SKK/SBK så är väl resonemanget OK.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 869
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 389
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp