Hur gör man köttbullar festliga?

Ah, en skvätt whisky i såsen kanske vore kul för att sätta en skotsk knorr på det? Undrar om whisky funkar i brunsås... 🤔

Min sambo är också tokig i potatisgratäng så tanken har slagit oss, men jag tror det riskerar att bli för mastigt med gräddsås ovanpå det. Lutar nog mer åt en lite lättare potatisbakelse av något slag, eller potatispuré som nämnts! Ser annars framför mig hur vi totalchockar alla och serverar dem med mac n cheese. Det tror jag aldrig att min stackars far hade kommit över! :laugh:

Är väldigt peppad på älg-idén, typ 90% av gästerna är antingen utländska eller från södra Skåne så det kommer definitivt att kännas lite exotiskt för de allra flesta (inklusive oss själva).

Åhååå, tell me more!

Jag har gjort en gräddsås med karl-johansvamp och whisky och haft till köttbullar. Det blev riktigt gott!
 
Håller med om att svamp är jättegott till. Borde gå att hitta både fryst och torkad. Torkad svamp lyfter alla såser och borde vara gott i köttbullarna också.
När det gäller potatisen så finns det ju färskpotatis i juni. Den lämpar sig, enligt min erfarenhet, tyvärr(?)inte för mos, puré eller liknande och i juni kan det vara svårt att få tag på bra "gammal" potatis. Även om det kanske är ett ovanligt tillbehör till just köttbullar så är svensk färskpotatis bland det godaste man kan få. Jag tror att det skulle passa alldeles utmärkt och bli en extra guldkant på rätten. Fråga kocken vad hen rekommenderar innan ni är helt inställda på mos.
Jag var på ett bröllop med fantastiska råvaror tillagade av en fantastisk kock. En av rätterna var en tallrik med olika tillagningar av samma sorts kött (ripa) varav ett var en terrin i timbalformat. Inte helt olikt en exklusiv köttbulle 😋
 
Lillebrorsan beställde köttbullar till 18-år dagen, Pappa gjorde en lyxig variant med (förutom lyxiga köttbullar såklart) potatispuré, persilja på den, smörstekta kantareller, rårörda lingon, god gräddsås och pressgurka. Dvs egentligen bara alla standardtillbehör, men otroligt vällagad och snyggt upplagt, det blev mycket uppskattat och kändes lyxigt! :d
Det här hade jag satsat på, gjort det klassiskt, men snyggt upplagt och vällagat! :)
 
Potatis på sommaren har ofta för mycket stärkelse för att bli god i mos. Moset blir segt och klibbigt. Jag skulle ha satsat på kokt potatis, lätt kokta primörer och en gräddig sås. + lingon eller svartvinbärs gelé
 
Jag läste om någon som torkade trattkantareller och gjorde mjöl av svampen. Hen hade sedan i mjölet i köttbullssmeten.

Det går väl inte att göra inför ett sommarbröllop 2022, då får man ha lite mer framförhållning och plocka svampen hösten innan. Men jag har torkat trattkantareller bara för att prova (dock inget bröllop inplanerat).
Farmor min brukade mixa ned färsk, blandad skogssvamp i köttbullarna för att få dem lite saftigare. Vi använder som sagt alltid bara älgfärs i vår familj och den kan ju bli lite torr ibland om man inte ser upp. :) Men återigen är det ju något av en säsongsvara.
 
Jag läste om någon som torkade trattkantareller och gjorde mjöl av svampen. Hen hade sedan i mjölet i köttbullssmeten.

Det går väl inte att göra inför ett sommarbröllop 2022, då får man ha lite mer framförhållning och plocka svampen hösten innan. Men jag har torkat trattkantareller bara för att prova (dock inget bröllop inplanerat).
Jag har svampmjöl 😇, men det var inte mig du läst om för kan inte minnas att jag provat i köttbullar.
Känner mig lite osäker på om jag skulle vilja ha sådan genomgående smak som jag upplever att pulvret ger i köttbullar..
Då har jag det nog hellre i såsen jag har till...

Mjölet ger väldigt trevlig smaksättning i annat man vill lyfta fram (mer) svampsmak i.
En svampsås blir väldigt mycket godare med lite pulver i. Den kräver såklart svampbitar i också, annars försvinner ju känslan .
Men pulvret är en utmärkt smaksättare som ger en rund och jämn grundsmak av svamp till hela såsen. Ett utmärkt komplement till alla de läckra svampbitar såsen också innehåller 😁.

Men oavsett hur man vill använda det så slår jag ett slag för svamppulver.
Otroligt bra smaksättare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig velat gifta mig. Jag har aldrig varit den där tjejen som drömt om Prince Charming, bläddrat i bröllopstidningar, spanat...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 269
Senast: Thomasine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp