Hur gör man köttbullar festliga?

Marockanska köttbullar med russin och garam masala i, sjukt gott 🤩 fast de blir ju inte helt svenska då förstås!
 
För många år sedan brukade vi äta jobblunch på ett ställe som hade köttbullar på planka. Alltså med gratinerat potatismos och klassiska plankstekstillbehör. Det var gott.

Att göra plankstek till ett helt bröllop lär vara jobbigt, men det går att ta tänket och istället för det klassiska potatismoset göra gratinerade duchessetoppar och servera med traditionell gräddsås och tillbehör.

För övrigt, som har föreslagits, olika varianter av viltköttbullar. Till sådana blir en sås som smaksätts med lite messmör helt superb.

@hastflicka - all spice är kryddpeppar på svenska förresten.
 
Om ni ska ha sittning skulle ni kunna ha tre smårätter i tre serveringar. Först en traditionell köttbullerätt som serveras med ren husmanskost . Därefter jägaren köttbullar med älgkött och kanske en del goda tillbehör från Norrland har ingen aning om t.ex. hjortronsylt skulle passa? Därefter köttbullar fine dining på kalvfärs med fina tillbehör som en whiskysås och en pommes Anna till exempel. Då får man ju givetvis ha små portioner så inte gästerna blir proppmätta. Men kanske kan vara ett kul sätt att visa upp variation på köttbullar och skilja de olika smakerna åt @Mineur
 
Jag hade nog inte konstlat så mycket med kryddning och liknande med själva köttbullarna utan fokucerat mer på tillbehören som många redan gett förslag på. Tex någon form av delikatess potatis, pressad potatis etc. Kantareller till, någon touch på rårörda lingon osv.
Ev köttbullar på viltfärs i stället för vanlig blandfärs.
 
Godaste köttbullarna har jag receptet till. Med västerbottenost och rökt skinka + nötfärs.
Faktiskt är det allt! Plus ev parmesan om jag gör den mer italiensk. Kanske lite peppar.
Sen steker jag i sprutsmör. När det finns mkt steksky pressar jag i citron och river i en vitlök+vatten och mejram, salvia eller körvel.

Tänker att det kan göras lite mer svensk med mortlade enbär + lingon och grädde istället för citron osv
 
Ah, en skvätt whisky i såsen kanske vore kul för att sätta en skotsk knorr på det? Undrar om whisky funkar i brunsås... 🤔
Låter ..... hm ..... intressant ;-). Något med aningen sötma som (torr) sherry eller madeira låter som lite säkrare. Men några droppar whiskysås bredvid skulle ju verkligen vara speciellt :)
 
När det gäller potatistillbehöret kan jag rekommendera potatissorten andean sunside. Den funkar otroligt bra i potatisbakelser, pure, eller hur man än vill tillaga den annat än kokt. Vi har haft över gäster på "bangers and mash" och fått omdömet "det godaste mos jag någonsin ätit" från riktiga gourmeter.
 
Jag läste om någon som torkade trattkantareller och gjorde mjöl av svampen. Hen hade sedan i mjölet i köttbullssmeten.

Det går väl inte att göra inför ett sommarbröllop 2022, då får man ha lite mer framförhållning och plocka svampen hösten innan. Men jag har torkat trattkantareller bara för att prova (dock inget bröllop inplanerat).
 
YES ... mandelpotatis och whisky i sasen blir fantastiskt. Jag provade sist jag var i Sverige och inte hade mycket mer an brun peppar (vilket inte ar "riktig" peppar utan Jamaican pepper, har kallad "all spice") och salt ... och whiskey att tillga for smaksattning.:p
Kryddpeppar kallas det på svenska...


Note to self: Och så ska man inte missa att det finns fler svar innan man svarar
 
Jag tycker det låter som en fantastisk meny. Jag hade gjort det på kalvfärs med mandelpotatispuré, smörstekta kantareller, gräddsås med whisky eller konjak i, kanske hotta upp de rårörda lingonen på något sätt med kryddning och så pressgurka till. Det hade känts lyxigt för mig i alla fall. Vilt funkar ju också, men jag väljer nog personligen ändå hellre kalv.
 
Oj vad mycket kreativa idéer ni kommit på! Helt oslagbart! Jag tror inte att jag ger mig på att svara alla individuellt, men tack! :love:

Middagen kommer att vara traditionell på så vis att det är sittning med förrätt, varmrätt och efterrätt som gäller. Ingen buffé eller liknande alltså. Tror det kan bli lite knepigt att dela in varmrätten i flera små serveringar, känns spontant som att det blir ganska tidskrävande och framförallt tror jag inte att serveringspersonalen blir jätteglada :angel: Men man bör ju fortfarande kunna servera t.ex. tre olika kombinationer tillsammans på något vis tänker jag...

Snittar och champagne kommer att intas i mina föräldrars sommarhus innan vi promenerar 300 m till hotellet där middagen ska vara, så köttbullar som snittar är inte aktuellt då det behöver vara något kallt som icke-professionella lätt kan ordna med. Dessutom vill vi gärna servera rätten i sin helhet med gräddsås och grejer :)

Men nu har vi ju fått massor av inspiration härifrån (fortsätt gärna diskutera för all del) och ska ta med oss detta när vi har möte med köksmästaren om några veckor! De är väldigt duktiga på mat på hotellet, så de kommer säkert att ha en del bra förslag från sin sida, men det känns bra att komma lite förberedd med våra egna idéer också!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig velat gifta mig. Jag har aldrig varit den där tjejen som drömt om Prince Charming, bläddrat i bröllopstidningar, spanat...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 269
Senast: Thomasine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp