Bukefalos 28 år!

Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

athena

Trådstartare
Jag och mina barns far är skilda sen snart två år tillbaka. Barnen (nu 4 och 8 år) har bott varannan vecka hela tiden, och jag måste säga att det har fungerat över förväntan. Jag upplever det dock som att jag har barnen 50% av tiden - men bär 95% av ansvaret. Det är svårt att bära ansvar när man inte kan kontrollera situationen hela tiden, så att säga!

Igår hade sonen (8) utvecklingssamtal. Det blev då fjärde gången i rad (på lika många chanser :smirk:) som han satt i en timme, som på nålar, och väntade på att hans pappa skulle dyka upp - vilket han såklart inte gjorde :(. Detta inträffar gång på gång; det är julfester, föräldramöten, you name it - pappa kommer inte.

Till saken hör dessutom att sonen haft en del krångel med kompisar/skola/fritids (finns en annan tråd om det härinne), vi har haft möten med fritidspersonalen, EVK etc under vintern så man tycker liksom att om det NÅN gång vore viktigt att komma så hade det varit igår!

Detsamma gäller dessvärre för diverse aktiviteter inom skolan - jag har ett flertal gånger fått åka till skolan med badkläder (de har bad varje vecka) de veckor han är hos pappa. Kläder överhuvudtaget är det dålig ordning på, han skickade 4-åringen till dagis häromveckan utan vinterskor (när det var 10 minusgrader och snö).

Vi delar ekonomin rakt av, inget underhåll och tar varsitt barnbidrag - betalar varsin barnomsorgsavgift. Dealen är att vi då ska köpa kläder till ett barn var, men i praktiken kan jag inte dra mig till minnes ett enda plagg han har köpt.

Jag känner nu att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera detta. Det är så himla svårt när barnen inte är här hela tiden, i såna fall hade såklart ansvarstagandet på ett helt annat sätt varit självklart.

Jag följer barnen till tandläkaren - till BVC - till ögonläkaren med sonens dåliga syn - till optikern och köper glasögon - på skolresa osv. Min sambo ställer upp supermycket :love:, hämtar barnen på dagis när det är pappans vecka och han inte kan osv.

Egentligen upplever jag inte något av detta som en börda - men man tänker ju på vilken bild barnen får av vuxna, och en pappa ska väl helst vara en förebild... I vilket fall som helst blir han det, god som dålig. Man vill ju inte snacka skit om honom inför barnen heller (och det gör jag verkligen inte... men ibland skulle man vilja förklara...)!

Usch, detta blev långt och svamligt, men jag behövde skriva av mig - och vill gärna ta del av era erfarenheter som liknar mina :).
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Varför måste du ta konsekvenserna av pappans glömska? T.ex. när pappa glömt att föra med badkläder till skolan, varför far då inte pappa hem och hämtar badkläderna själv, varför måste du fara? När det är pappans vecka.

Min sons far är en underbar pappa men väldigt glömsk/disträ med just sånt här som badkläder med. Men han får själv numera efter skilsmässan själv ta konsekvenserna för sin glömska och själv fara och lämna senare det han glömt/missat. Likaså får han själv ta ansvar för sina missade föräldrasamtal och jag låter personalen själva hålla kontakten med honom angående dom bitarna, för givetvis glömmer han dem varje år! Julfest och våravslutningar brukar jag vara snäll och påminna om någon dag innan.

Vad det gäller besök hos läkare o.dyl (sonen har astma så det är en del såna besök utöver de vanliga besöken) så är det den som har barnet den veckan man fått tiden som får ta ansvar för det. Givetvis har något besök missats under pappans veckor men det är något han själv då får reda ut och ordna ny tid för samt förklara för personlen som förgäves väntat på honom.

Den här typen av glömska tror jag är mera vanlig hos pappor än mammor, tror inte det betyder att de älskar sina barn mindre eller är mindre engagerade, de är bara ... glömska.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Den här typen av glömska tror jag är mera vanlig hos pappor än mammor, tror inte det betyder att de älskar sina barn mindre eller är mindre engagerade, de är bara ... glömska.

Jag tror det är inlärd hjälplöshet för de har inte BEHÖVT ha koll på läget eftersom mamman haft det.

Jag och äldsta sonens pappa har ungefär lika lite koll :angel: men nu när vi har hela veckor så har vi ordning på det som infaller "våra" veckor.

Men det är mystiskt hur ofta tex termosar, gympakläder och badbyxor VAPORISERAS när man behöver dem bäst :eek: Särskilt hos mig :angel:

Jag brukar lösa det genom minst dubbel uppsättning av det man aldrig hittar :cool:
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

jag stämmer in med de andra..

Varför tar du ansvar för det han glömmer? låt han stå där med skägget i brevlådan istället för att curla som du verkar göra, han är ju ingen bebis utan en vuxen man.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

jag stämmer in med de andra..

Varför tar du ansvar för det han glömmer? låt han stå där med skägget i brevlådan istället för att curla som du verkar göra, han är ju ingen bebis utan en vuxen man.
Fast det är ju svårt att inte ingripa om ungarna är på dagis i 10 minusgrader och snö utan vinterkläder :crazy:

För övrigt tycker jag att det är dags för Athenas ex att växa upp och ta del av sina barns liv. Hur kan man som förälder vara ointresserad av sitt barns utveckling gm att inte gå på utvecklingssamtalet :confused:
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

jag stämmer in med de andra..

Varför tar du ansvar för det han glömmer? låt han stå där med skägget i brevlådan istället för att curla som du verkar göra, han är ju ingen bebis utan en vuxen man.

Jag stämmer inte riktigt in och förstår verkligen dilemmat! Så enkelt som att bara att skippa att hämta det är det ju inte. Eftersom att pappan inte kommer till ännu viktigare saker än så är det ju föga troligt att han faktiskt åker efter de där badkläderna. Och vem kommer då i kläm och får det svårt om inte sonen. Och där förstår jag TS dilemma och att man inte vill orsaka detta.

/snurpe
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Precis så är det! Han ringer ju från skolan (sonen alltså), och har då förgäves försökt få pappa att komma dit med badkläder. Inte fan kan jag låta honom sitta på en bänk i simhallen då när de andra barnen badar!

Som jag skrev i ursprungsinlägget: Det här är inget som egentligen drabbar mig (jovisst, rent praktiskt, men jag är ju så van att ha hela ansvaret så det ser jag inte som ett problem), utan det drabbar BARNEN. Det är därför jag tycker det är viktigt och det är därför jag öht lägger energi vid det. Men jag vet inte vad jag ska göra riktigt... pappan är snart 46 år så jag betvivlar att han kommer växa upp nåt mer :smirk:. Han har dessutom två barn i ett tidigare förhållande som fått ungefär lika mycket engagemang från hans sida, eller egentligen ännu mindre eftersom de bara varit hos honom på helgerna (men då blir det faktiskt lättare för den andra parten dvs mamman).
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Precis så är det! Han ringer ju från skolan (sonen alltså), och har då förgäves försökt få pappa att komma dit med badkläder. Inte fan kan jag låta honom sitta på en bänk i simhallen då när de andra barnen badar!

Usch nej! I det läget måste du ju fara!! Men varför far inte pappan efter det han glömt? Mitt goda läge är det att pappan inser att oj, det har jag glömt, och så fixxar han det, han lämnar inte över det till att bli sonens bekymmer att ordna. Vad är pappans motivering när du frågar honom om detta?
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Jag förstår ditt dilemma. Men kan du inte prata med ditt ex!?
För jag tycker att om barnen är hos pappan den veckan så får ju dagiset ringa honom om det är något. Varför ska dom ringa dig? Dom på dagis borde väl veta vilka veckor som pappan har barnen eller du?

Mvh
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

För det första pratar vi mycket sällan med varandra. Men, om jag skulle ställa honom mot väggen, så blir svaret bara "oj, jag glömde visst det idag".

Att han sen gjort det tre gånger i rad finns nog bara i min fantasi...

Ang utvecklingssamtalet, så sa han sist vi pratade om det att "ja just det, jag var ju inte med förra gången". Eh, nej, tänkte jag, du har ju inte varit med nån enda gång.. men det är meningslöst att ta upp det till diskussion. Han gör nämligen aldrig några fel :cool:.

...och mina barns far är sannerligen inte nån fixare :(.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Sonen går i skolan och han ringer själv till oss. Men jag kanske ska prata med personalen och be dem att inte låta honom ringa oss utan att de ringer pappan istället.... men resultatet kommer ju ändå bli att det inte blir nåt bad då. Så det är skitsvårt!

Dagis och skolans erfarenhet är väl vid det här laget dessutom att det är jag eller min sambo som löser saker - annars löser det sig inte alls.

Jag vill ju verkligen ställa upp för barnen och vara problemlösare, men på köpet blir det curling av pappan. FAN!
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

varför inte låta skolan jaga rätt på pappan?
Eftersom det är Hans ansvar dem veckorna som är Hans?
Försökt prata med pappan om problemet?
Kanske ni skulle ta hjälp av ngn utifrån för att få honom att begripa vad det är han gör/inte gör.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Det är lätt att säga "det går inte", men det är väl det svar jag har på dina frågor... Jag har pratat med skolan om problemet med badkläderna, de tyckte att jag skulle ha en extra laddning på skolan "i fall att", så fixar de så att sonen får med sig detta och även torkning etc efteråt. Det är väl en ok lösning även om det är jag som står för den även i det fallet - men jag behöver iaf inte åka till skolan med kläder. Att få dem att ringa och jaga pappan tror jag blir svårt.

Jag skrev ett sms till honom i måndags kväll ang utvecklingssamtalet, att jag hoppades han förstod att sonen känner sig ledsen och besviken när han inte dyker upp. Svaret?

"Jag fattar inte varför du inte ringde och påminde mig".

Så hans lösning är ju att jag ska ansvara för honom och hans planering.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Nej men fy vilken tråkig inställning!! Både från skolan och från ditt Ex. Jag är tacksam som har dagispersonal som utan knot jagar på glömska pappor!

Du får helt enkelt snarast ta och gifta bort ditt Ex med en ordningssam kvinna du valt för att komma ur det här och kunna slappna av de veckor du inte har ansvar för barnen! *smått ironisk* Inser nu först din situation med att inte kunna slappna av varannan vecka men ändå inte kan "förhindra" incidenter innan.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Jag förstår verkliugen ditt problem. Klart man inte vill att sitt barn inte ska få göra något som ex bad. Men så länge du forsätter att sköta allt så kommer hans far inte göra det för han vet att du gör det endå. Prata med personalen att sonen eller dom får ringa hans far. För jag menar tänk om pesonalen inte får tag på dig en dag och sen hans far skiter i att svara och det har hänt sonen något. Han måste ju svara.

Mvh
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Vad menar du att skolan ska göra då? Vad är den tråkiga inställningen att de låter pojken ringa? Eller att de föreslår en lösning med extra kläder?

Javan. Lärare med ansvar för 21 elever själv.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Man kanske kunde önska att skolan tog ett ordentligt samtal med pappan så att han förstår att hans beteende går ut över hans son. Men jag vet inte om det är en realistisk önskan.

När jag pratar med sonens fröken i enrum upplever jag att hon "står på min sida" och förstår.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Har du sagt det åt henne? Svårt som lärare att gå in i denna typ av "konflikt" mellan föräldrar kan vara mycket känsligt om det inte är önskvärt. Skulle nog inte göra det oombedd faktiskt.
 
Sv: Hur gör man med en pappa som inte engagerar sig?

Nej, jag har inte sagt det till henne. Och jag förstår verkligen problemet även ur den synvinkeln!

Ska fundera lite mer på vad skolan ev skulle kunna hjälpa mig med, eller rättare sagt barnet (på dagis är av naturliga skäl inte riktigt de samma eftersom de inte har aktiviteter på samma sätt).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 406
Senast: Tassa
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 299
Senast: Destiny_D
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 177
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 269
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp