Hur gör man?

Matten

Trådstartare
Om du letar häst, och blivit lovad stallplats, hur länge tycker du det är rimligt att stallägaren "håller din" plats?
Skulle du bli sur :mad:om stallägaren ringer till dig och säger att någon annan är intresserad av platsen, och ev. får den? I detta fallet är det jag som är stallägaren, och just nu håller jag på att "boka" in folk för hösten, men den här ena tjejen vill ha en plats, fast hon har ingen häst ännu (och frågan är om hon kommer att hitta någon under sina förutsättningar). Nu är det en kompis till mig som har frågat om plats, och jag vet ej hur jag ska göra... man vill ju inte vara taskig! Förslag?
Mvh. Matten
 
Om stallet är stort så håll platsen i princip hur länge som helst, men endast mot att tjejen betalar stallhyra (- foder och strö) och är med och tar sin del av eventuella stallpass en häst mer eller mindre spelar ingewn roll vid insläpp, fodring etc medan ett extrapass kan vara betungande för övriga. Vill hon inte betala så har du ingen skyldighet att hålla platsen alls, det är inte du som ska bekosta hästletandet. Om stallet är litet och det är ett avbräck rent socialt om det fattas en häst så är det väl lämpligt att hålla platsen sammanlagt ett par-tre månader (och mot betalning) inte längre.
 
Ifall hon är seriöst intresserad borde hon kanske betala för boxen, bara kallhyran. Även fast den står tom och hon letar häst.

Jag vet inte hur man brukar göra. Men jag tycker inte att det är ett orimligt krav, då vet man att de är intresserade, sen är det upp till dem hur länge de vill betala för en tom box.
 
Har vi någon ledig, och det kommer någon som söker häst och vill kolla upp stalplatser, så kan man resarvera boxen. kommer någon sen som vill ha en boxplats hos oss, så ringer vi upp den som har resarverat boxen och säger att nu har vi en som vill ha boxen, anntingen så får du då hyra boxen om du vill ha den och betalar kallhyra eller så får den andre den. Kan säga att det är inte ovanligt att folk resarverar en box och sen när man ringer upp och hör hur det går, då har dom skaffat häst och står någon annanstans...
 
Vill någon ha boxen så får de betala för den (och i kollektivstall o dyl sköta tillhörande sysslor om inte övriga i stallet går med på att hon slipper det), sedan är det upp till den personen om det står en häst i den eller inte.
 
Jag tänker precis som ni, att hon får väl betala för boxen.
Men "problemet" är att flera av de andra som ska vara här i höst (vi har skrivit kontrakt) betalar ju inte heller för sina "platser" (givetvis), då blir det ju lite konstigt om hon måste betala? Till saken hör att jag vet att den här stallplatsen är viktig för henne eftersom hon inte har bil, och kan alltså inte ta sig överallt, så troligtvis blir det ingen häst alls om hon inte får vara här... :confused:
mvh. Matten
 
Oj vilken jobbig sits.

Vill bara säga att jag själv blev lovad stallplats hos en kompis innan jag köpt häst. Nu har jag en häst på gång så det blev ingen längre väntetid, men jag hade absolut förstått min kompis om hon valt det "säkra" alternativet och låtit en annan redan-hästägare fått ta boxen om jag fortfarande då inte hittat rätt häst. (Hade jag dock ett hästköp på gång och DÅ fått höra att boxen gått till någon annan hade jag blivit heligt förbannad.) Men har man inget avtal så är man ju inte bunden på något vis annat än att agera efter eget förnuft.

Blev lite luddigt, men du kanske förstår vad jag menar.
Men om nu du tänker ta in hästar först till hösten så kanske det inte är nån panik? Kan du inte prata med din vän (som har häst) att det finns nån före i kön och sedan säga till den andre (som letar häst) att hon har en viss tid på sig att bestämma sig för om hon vill ha boxen eller ej? Och har hon i höst fortfarande ingen häst så får hon börja betala t.ex. kallhyra då så du inte går back i det hela.
 
tycker dock hon ska lägga en symbolisk summa eller skriva kontrakt på platsen. kan ju ta sin tid o hitta rätt häst :-/
 
Betalar hon kallhyra så är ju boxen "hennes" men i annat fall så finns det ju ingen anledning till att du inte skulle ge den till någon annan.

Hos oss så tar man inte stallpass om inte hästen är i stallet, för då tar man ju inte in och ut någon häst heller.
 
Nu i vår letade jag häst, och kollade samtidigt upp stallplatser. Jag hade en stallplats reserverad, men när det fanns en till tjej som ville ha det så betalde jag för platsen fast jag inte fått hem hästen än. Nu blev det ju inget hästköp. Men jag tycker att man ska betala för den box man vill ha om det är flera som vill ha den! Blev väl lite luddigt det här. :D
 
Du har andra uppbokade som inte heller betalar någonting nu, men dom har du ju skrivit kontrakt med. Så gör likadant med henne, skriv kontrakt och med det så har hon sin plats och du har i alla fall från det datumet betalt. Alternativt du håller platsen utan kontrakt tills någon annan är intresserad av att skriva kontrakt och då får hon bestämma sig skriva kontrakt och betala eller backa från den boxen.

Att vara med och sköta andra hästar då man inte har någon där själv än tycker jag inte låter så kul!
 
Skriv kontrakt och från det datumet dom andra ska flytta in får hon stå och betala kallhyra för boxen om hon inte har en häst där. Om hon nu ska ha den.

Kallhyra brukar man få betala omm an ska ha boxen trotts att maninte har någon häst där.
Lika så fick jag ha mina stalltjänster var 5/vecka under sommaren när jag hade min häst på bete. Pluss alla röda dagar och då stallpersonalen hade semester.

Ett annat alternativ är att du hyr ut boxen i andra hand.
 
Men dom har ju sagt ett datum från när de kommer att börja betala! Hon har inte satt ett datum, be henne säga ett datum då, eller säg att hon måste börja betala från och med det datum som alla andra ska betala ifrån! :idea:



Och det är skilnnad, de har häst och kommer, hon har inte och du vet ju inte när hon hittat rätt!



Be henne bara betala kallhyra! Fast jag förstår om du hellre vill ha in en person du känner och vet att kommer att funka i stallet, än en okänd person! Men å andra sidan har du ju lovat! :smirk:
 
Håller med de andra...betalar hon kallhyra så varför inte hålla platsen åt henne? Knepigt dock om hon sedan inte vill ha platsen iaf och du står med en tomplats. Om du nu behövde de pengarna. Lycka till! :banana:
 
jag anser att det är fullt naturligt att man får betala kallhyra tills dess att man har en häst att ställa där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 635
Senast: Lhas
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 578
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 750
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp