Bukefalos 28 år!

hur gör man?

P

Pretty_Fly

jag har en liten pålleplutt som är mycket stel, stressad och mycket rädd om sej.
just nu går det mesta arbetet ut på att försöka ha henne lugn i alla lägen, och det är hon i princip nu.
har i och med detta börjat på o försöka böja henne lite försiktigt för hand, hon kan när hon står stilla (i början med lite mutor), så nu har hon fattat vinken så att säga. idag skulle jag prova böja henne några steg i skritt, ajajaj, det gick inte. sätter henne i skritt först o sen börjar jag lirka lite-då stannar hon för hon har inte kommit underfund ännu med att det går att gå framåt o ha hals o nacke böjd samtidigt.
försökte med ett litet spö att peta lite på bakbenet med men guuud, då blev hon livrädd o börja skaka så jag fick slänga det all världens väg :crazy:
jag behöver tips på hur jag ska göra!
nu vet jag ju att det är fysiskt möjligt för henne att böja sej (vilket det inte var innan), så det gäller ju att få henne att förstå....
 
Jag vet hur det är med en rädd häst. Min var likadan när jag köpte honom. Men med tid och tålamod ordnar det sig ska du se! Min häst ryggade tillbaks bara han såg ett spö, darrade och blåste. Nu leker han gärna med det själv om han får. Han älskar att hålla det i munnen och piska på marken så att det låter och stänker lite!

Det kanske är svårt för henne att hitta balansen i böjningen i början?

När hon tex skrittar precis innan hon lyfter ena bakbenet och det är så långt bak så måste ju utsidan bli längre och det är därför jobbigare för en stel häst att böja sig då än när den står still.

Kan hon göra små volter?

Lite mer konkreta tips kanske ngn annan kan ge dig.
Lycka till!
 
jo jag försöker vänja henne vid spöet men det kommer ta tid. o jag vill ju gärna börja mjuka upp henne innan det :)

hon kan inte göra volter, utan vänder runt bakdelen med hela kroppen helt rak i princip.
 
jag har fått mycket bättre ordning på min hästs stelhet (hon kunde inte böja i nacken åt höger) sedan jag börjat strecha och massera henne.
Det finns många bra och informativa böcker på biblioteket eller närmaste hästgalnings bokhylla :)

För att få ordning på volterna bör du nog försöka att ta större volter istället för mindre. En större volt kräver mindre böjning. istället för att peta med spöet för att få ut bakbenen kan du försöka trycka med handen i skänkelläget.
Det du egentligen måste göra är nog att ta tygeln mot halsen för att föra in bogen.
men som sagt, strecha!
 
Jag instammer med emindy om massage och stretching. Det kan vara sa att det ar muskler och senor som stramar och gor att hon kanner obehag nar du forsoker boja henne under rorelse.

Testa att flytta bogen istallet for bakbenen och se om hon kan flytta sig lite sidvarts utat. En annan grej som kan vara finurlig ar att jobba med lite markbommar bade pa rakt spar och pa cirklebage och se om hon mjukar upp sig genom det :idea:.
 
En tanke...

Många hästar som är stela måste få sträcka ut sin överlinje MYCKET innan de klarar att böja i nacken. Har träffat på hästar som kunnat böja i nacken först när de nästan har näsan i backen, och således halskotpelaren i princip helt uträtad (då "lyfter de upp" bröstkorgen och bakre ländrygg och höft/bäcken blir så att säga mycket rörligare och det är först när du får rörelsen bra där som böjningen i nacken kan fungera). Framåt-neråt är helt enkelt nyckeln till en vettig böjning, på många (de flesta?) hästar.

Sedan kan det ju såklart handla om mer än att hon är stel också, muskelminnet säger nog åt henne att hon inte KAN röra sej och böja sej samtidigt - det är ett jobb med att ändra vanorna i hennes kropp och lära den bit för bit att det visst går. Kika gärna på TTEAM, och massage i olika former, så kan du få lite idéer hur du får hästen att bli mer medveten om sin kropp - och vad den klarar av att göra.
Arbete lös, ledbarhetsövningar samt arbete över bommar tex kan hjälpa mycket för kroppsmedvetenhet och kontroll.

Nå, några tankar. Lycka till!
 
försöker ge henne lite massage o så men jag kanske borde ta o låna/köpa en bok ja.... :angel:
 
jag har lånat hem hela sektioner på biblioteket, och jag tycker att det har hjälpt mig
men man kan ju gå kurs också :)
 
kurs kanske är bra!
kom på att det är ju snart kurs här. måste höra när så jag inte missar!
 
Så du menar att man inte kan böja för att komma till framåt-nedåt sökning? Har nämligen ridit efter principen tt min häst söker sig frmaåt nedåt korrekt när hon är någrolunda lösgjord i sidorna och bogarna, dvs ridit fram med böjning och lättare sidvärtsrörelser och fått framåt-nedåt sökningen ur det. Fel?
 
Det går att göra det från båda hållen. Det beror heltpå vilka problem man har och hurdan hästen är. Framåt-nedåt kan komma ur böjningen och böjningen kan komma ur framåt-nedåt.
 
Nej, visst är dte så! Böjningen och sökning framåt-neråt (och således rakriktningen) går hand i hand, i allt arbete. Har man svårt att hitta böjning så kan framåt-neråt vara nyckeln till det, och på samma vis kan böjningen vara nyckeln till framåt-neråt.

I praktiken jobbar man ju oftast med bådadera just hand i hand - böjningen ger reflexer till musklerna (i yttersidan) att sträcka ut varpå man får bättre sökning fram till handen och när sökningen blir bättre kan hästen böja sej bättre. Så har man skapat en god cirkel.

Det är så små nyanser jag pratar om, och jag upplever det som att på många hästar som är stela eller på ett eller annat vis är "svaga i överlinjen" så märker man att den positiva höftrörelsen kommer först när de får sträcka sin överlinje ordentligt.

Kanske måste hästen sträcka ut sin överlinje mycket för att de låsningar den har i sin kropp ska börja "komma till rätta" igen? Kanske skapar den lite högre formen nån form av kontraktioner som gör att kroppen låser sej lite?

Att hästen sänker sitt huvud och sträcker ut sina muskler i överlinjen sägs ju också ska göra att det frigörs/skapas endorfiner som ger hästen en känsla av välmående och avslappning och kanske är det den känslan som gör att kroppen "släpper efter" lite, krampande muskler slappnar av och genomströmningen blir större i de muskler som behövs för böjningen?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: cassiopeja
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: Tjockisina
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 817
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp