Hur gör ni?

C

Catinca

Hur gör ni när ni longerar?
Jag har fått lära mig olika kommandon på olika ställen jag varit på. Jag brukar alltid välja det som hästen är van vid så att jag och inte den får lära om.

Men hur får ni fram hästarna i trav och galopp? Vad har ni för avsaktningskommando?

Hade varit spännande att veta.
Och är kapson det absolut bästa att longera med?
 
för att få Attack att trava så säger jag TRAAVVAA..
för att få Attack att galoppera så säher jag GAAALOPPPP..
typ så..=)

sakta av : saaakta.. eller prooo
 
typ som dom andra här!
smackar lite försöker vara tydlig och göra de mästa i hästns tempo och efter hästens kapacitet!
Brukar ha träns som jag sätter i ena bett ringen över nacken och i genom den andra bett ringen två spön eller ett för att få hästen i rätt positon!
sen är de det vanliga traaav gaaalopppp saaakkkttaa öka osv!
 
Halt= ptroo följt av staannnaa
Avsaktning till lägre gångart:ptro
Skritt:smackar med tungan
Trav: smackar med läpparna
Galopp: Galopp
Ökning av tempo: ssssssss
Utrustningen skiljer lite på hästens utbildningsgrad
Unghäst:chambon + kapson
Äldre häst. Fäster linan i innre bettringen + halsförlängare alternatvt inspänninstyglar
:banana: :banana: :banana:
 
Frågan är inte så dum som den låter... faktiskt...

Vissa hästar jag har haft hand om har fått lära sig att sätta igång i trav på ett skarpt Ssssssssss-ljud. Enligt den metoden säger man varken traaavaaa eller gaaalopp. Eller saktav för den delen.
Ville bara veta hur vanligt det där sssss-ljudet är.
Det rekommenderas också i en rel. ny bok om unghästar.
 
skritt:en smack med tungan
trav:sssssssssss-ljud,om jag vill öka,sss-sss-sss
galopp:smackning med läpparna
sakta av till annan gångart:ptro-ptro-ptro
halt:ptroooooo

Gör så med våra,och det funkar kalas! :D
 
Jag försöker använda de vanligaste (?) kör kommandona.

Halt= ptroo.
Avsaktning till lägre gångart: sakt av
Skritt: smack
Trav: ssssss
Galopp: gaaalopp
Ökning av tempo: tsh-tsh

Sen fattar inte min häst dessa kommandon alltid... :angel:
 
Lite olika beroende på vilket sammanhang jag longerar i och vad hästen är tränad för.

Nu longerar ju jag mycket i voltigen och då går många signaler med pisken. Upplevs mer harmoniskt under tävlingssammanhang.
Smackningar används för att öka tempo eller ta i lite extra.
Trav, traaava! eller Ssss på hästar som är invanda på det
Galopp, kom gaalopp! kom! eller galopp!
Sakta eller ptroo för att minska tempot, kombinerat med förhållning och pisk framför hästen för avbrott/avsaktning
Göör halt tillsammans med pisk framför samt förhållning vid behov.
piggt och aktivt uttal på kommandon för att öka tempot uppåt
lugnt uttal på kommandon för att minska tempot/sakta av

Använder även kommandot ut för att öka volt om pisken behövs kan jag antingen göra ett svepande varv högt upp så det blir ett vinande ljud eller rikta pisken mot bogen beroende på hur tränad hästen är.

Använder också öka/minska för tempoväxlingar, främst under uppvärmingar.

Pisken kan jag även göra klatschar med istället för smackningar.

Rör mycket sällan hästen med pisken om det inte är absolut nödvändigt, det ställer oftast till mer än vad det hjälper, speciellt med voltigörer på ryggen.

Har mycket sällan haft problem med att hästen inte förstått trots att den inte är helt van med mina kommandon, tror att det egentligen har mer att göra med tonfall och vilket självförtroende man utstrålar.
 
Jag ser att flera har kommandon för att öka en gångart, oftast traven (alltså från trav till snabbare trav), men hur gör ni för att minska tempot i samma gångart?

Själv använder jag två olika avsaktningskommandon, ptroo för att sakta ned en gångart och whooa för att minska tempot. Det fungera mycket bra och det är en riktig kick att se att hästen verkligen anstränger sig för min skull, det ultimata vore väl att få till piaff eller passage på liknande sätt. :D

mvh Jessica
 
för att enbart minska tempot i en gångart använder jag ofta minska eller ptroo lite försiktigt, i vissa fall whoa . Vill jag ha ner hästen en gångart så lägger signalerar jag med pisken framför hästen och vid behov ta förhållning .
 
Jag såg att du hade skrivit det när jag redan hade skickat mitt inlägg, sorry.

Rent generellt tycker jag att det är intressant att experimentera med hästens lyhördhet för liknande kommandon på marken, för lyssnar hästen där så har man igen så mycket när man sitter upp.

mvh Jessica
 
Sv: Hur gör ni?

Avsakting från trav/galopp = HHOOOOOOWW ( pisken pekar framför hästen)
Halt = PRRRROOOo (pisken pekan framför hästen)
GAAAA-LOOP = galopp(pisken bakom rumpan)
Smackning= trav/skritt (pisken bakom rumpan)
Byta varv = VÄÄÄND (pisken förs upp i hästens huvudhöjd och en lätt ryckning i linan).
Gå ut i spåret = UUUUTT IIII SPÅÅÅÅR (piskan pekar på hästens bog/sida).

Kanske något anorlunada kommandon , har kommit på vissa själv.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 069
Senast: Badger
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp