Bukefalos 28 år!

Hur göra smidigast?

Fast nu tar du väl i?
Jurister tar någon tusenlapp i timmen. Att låta en jurist läsa avtalet (vilket vär vad TS tänker göra)borde inte gå på spec många pengar. Inte ens i närheten av vad avstyckning och köpeskilling kommer att kosta TS.

Jag trodde avsikten var att låta juristen läsa avtalet för att sedan ta strid om det. Juristen kommer med väldigt hög sannolikhet rekommendera att gå vidare med ärendet, oavsett innehåll i avtalet.
 
Min reflektion är att trådrubriken verkar vara grovt missvisande. Det handlar väl istället om hur man ska lyckas uppfostra grannen? Smidigast lösning är ju solklart att köpa loss marken, vilket också torde vara fördelaktigast för ts i det långa loppet. Men då får ju grannen "som den vill" och här verkar det i första hand handla om principer och att få rätt, vilket helt avskriver en lösning som grannen föredragit - oavsett hur fördelaktig den är för andra parten.

Nå, den som en gång haft ett ohållbart grannklimat vet ungefär var det barkar.
 
nej, som jag skrev så bryr sig lm om vad som står inskrivet. sedan kan vi ju bara spekulera just vad som står där...

Nu hade du ju iofs inte ens koll på att det var inskrivet när du uttalade dig från början.

Men ja. Lantmäteriet har avtalet och Lantmäteriet har uttalat sig om vad som gäller. Alltså finns det ingen anledning för dig att spekulera kring hur du tycker att man borde tolka ordändelser i avtal.
 
Men HUR kan nyttjanderätten till parkering på området vara delad?

Det kan den inte. Om markägaren har gett dig nyttjanderätt till marken för parkering ska marken vara tillgänglig för dig att parkera på. Eller göra vad du vill om inte avtalet reglerar det mer exakt. Det faller då på sin egen orimlighet att det skulle vara en partiell nyttjanderätt. Vad en partiell nyttjanderätt är regleras i JB.

Om du mot förmodan skulle ha haft partiell nyttjanderätt på marken måste avtalet reglera vad du har rätt att göra på marken. Någon nyttjanderätt i form av "du får göra vad du vill på marken så länge ingen annan hinner före" existerar inte.

Hade avsikten varit att du och markägaren skulle dela på området för parkering hade du givetvis fått nyttjanderätt till en mindre del av området. Allt annat hade ju varit att krångla till allting i onödan.
 
Ingen som helst lust att läxa upp någon... Jag letar efter lösningen som gynnar mig mest såklart. Vem gör inte det? Skada grannen har jag inget intresse av, men inte sätter jag honom främst heller. Jag letar efter det som är ekonomiskt bäst, minst slitigt, etc. Och låt oss inte glömma att grannen just nu, enligt egen utsago, har en olaglig övervakningskamera riktad mot oss....
 
Du verkar vara på allvar oroad av detta med kameran? Troligast är väl att det inte finns någon som helst sanning i det, nr 2 att det skulle vara så att grannen olagligt övervakar. Oavsett vilket, är inte det enklaste att anmäla detta på tisdag, när det är vardag?

Eller känns det som det på något sätt hotar er i dagsläget?

Vill du ta striden nästa steg är det billigaste KFM, som I_U föreslår, men då måste du nog vara rätt säker på att inte behöva ha kontakt med grannen igen. För det lär inte bli roligare att bo där efter att polisen flyttat grejorna.
 
Kan du inte skicka någon random släkting eller liknande som låtsas vara en bilist som anser att husvagnen står grymt i vägen och skymmer sikten att denne alldeles innan höll på att krocka pga husvagnen? Kanske får personen att tänka och flytta på den?
 
Vi kommer ALDRIG att erbjuda oss att köpa tomtbiten, för det är det de vill. Såklart. Vårt hus gränsar både till den stora asfaltvägen samt en mindre grusväg (vägsamfällighet). Jag tar hellre pengar till att anlägga ett parkeringsområde bakom vårt hus. Det finns tillräckligt med plats där. Och så kan vi köra in från grusvägen i stället. Så kan grannarna få göra vad sjutton de vill med biten de äger på fel sida av vägen.

Angående den påstådda kameraövervakningen. Vem ringer man om det? Jag har ju skriftligt på att de säger att de har riktat en kamera mot oss. Fast bara på sin egen tomt, säger de. Fast det är ju omöjligt, för de har då på något viss förmått kameran till att ta ett gigantiskt skutt över vägen som finns emellan oss... Men är det polisen eller Länsstyrelsen som man ringer och anmäler detta? För olagligt måste det ju vara, på många sätt. De har med all säkerhet inget tillstånd, eftersom problemet uppstod för 4 dagar sedan. De har inga skyltar uppe som talar om att de har kameraövervakning, OCH de filmar ett område där allmänheten befinner sig.
Det är länsstyrelsen du anmäler detta till!
 
Nu hade du ju iofs inte ens koll på att det var inskrivet när du uttalade dig från början.

Men ja. Lantmäteriet har avtalet och Lantmäteriet har uttalat sig om vad som gäller. Alltså finns det ingen anledning för dig att spekulera kring hur du tycker att man borde tolka ordändelser i avtal.
hade ngn förutom ts det?

Om det är så solklart, varför då inte agera utefter det då?

Jag har inte sett avtalet, TS själv talade om både nyttjanderätt o nyttjanderätten så innan vi vet vad som exakt stod i avtalet kan ingen av annat än spekulera...
 
Nej det behöver ni väl inte ens föra på tal om ni har nyttjanderätten på markbiten...problem kan väl uppstå om ni bara har nyttjanderätt....
 
Ingen som helst lust att läxa upp någon... Jag letar efter lösningen som gynnar mig mest såklart. Vem gör inte det? Skada grannen har jag inget intresse av, men inte sätter jag honom främst heller. Jag letar efter det som är ekonomiskt bäst, minst slitigt, etc. Och låt oss inte glömma att grannen just nu, enligt egen utsago, har en olaglig övervakningskamera riktad mot oss....

Har ni fått något pris av grannen eller gissar du bara att det blir dyrt? Är det ett vettigt pris känns det spontant som att det skulle gynna er den dag ni säljer huset. Som köpare hade jag definitivt velat ha en "fullständig" tomt där ingen granne kunde använda en del av tomten som soptipp.
 
Nu har jag läst vad som skrivits så långt efter mitt senaste svar, smidigaste lösningen för er är att ni bygger egen parkering, sätter upp ett plank mot grannen och nyttjar den andra vägen, precis vad du redan är inne på.

Du förutsätter redan WW3 och rustar för fullt a la Putin mot grannen och är inte intresserad av en lösning båda kan leva med, så låt dem behålla sin markplätt och gå vidare med ert eget istället.
 
Jag förstår inte över huvudtaget hur man ens kan räkna med att använda någon annans mark utan att betala något för det.
Fast det är ju jättevanligt?

Väg till det egna huset över annans mark, eller som i mitt fall där jag har en brunn utanför min tomt samt en tvättstuga invid-
Dessutom finns ett servitut eftersom en tidigare ägare "råkade" bygga ett hus utanför tomten och det löstes genom ett servitut på den delen där huset står.
 
Som tanten säger så är det ju jättevanligt att någon annan nyttjar mark utan att betala för det. I Jordabalken talar man till och med om "gratishyror". Det är ju inskrivet i avtalet att ingen avgift ska utgå till ägaren av fastighet "x", men att underhållet ska skötas av mig. Det får väl ses som in motprestation/betalning, antar jag.

Till er som tycker att jag ska försöka köpa marken så finns det ytterligare en tvist i det hela. För ett fåtal år sedan, alltså flera år efter att vi hade köpt vårt hus, och flera år efter att nyttjanderättsavtalet skrevs, uppdagades en inte helt trevlig detalj rörande markbiten. Den gör att det faktiskt känns bäst att INTE stå som ägare till marken. Det är inget som vare sig vi eller de nuvarande ägarna kunde ha vetat, förstått eller hjälpa. Problemet hade ingen ekonomisk konsekvens för ägarna, kanske jag ska tillägga, och det var egentligen vi som hade mest omak och bök med det hela under tiden det löstes. Men, ja, de är uppretade över detta också, trots att VI inte hade ett uns med det att göra.

Det finns ju så mycket här som är helt galet, från den påstådda olagliga kameraövervakningen till det faktum att grannen själv nyttjar en bit allmän väg som sin egen parkering (just nu är den HELT blockerad av en av hans fordon och i vintras satte de upp väghinder för att hindra timmerlastbilarna från att använda den). Det är för övrigt en förlängning av samma grusväg som löper utanför mitt hus, och hur skulle det se ut om jag satte min bil mitt på den? Det kör otaliga bilar och lastbilar på denna vägen dagligen.

Summa summarum så känns det alltså bäst att kolla upp ordentligt vad som gäller, innan man ens börjar ge sig in i några vidare diskussioner med den här grannen. Jag har just nu 3 stycken jurister som jag kan få gratiskonsultation av till att börja med, och om de alla tycker att det känns i princip solklart till min fördel så kommer jag att gå vidare. Om det känns som om kryphålen är för många, ja, då får grannen full rätt till sin tomtbit och vi ordnar parkering och utfart från vår tomt på den andra sidan av huset. Tack och lov så HAR vi ju den möjligheten i alla fall :)!
 
Till er som tycker att jag ska försöka köpa marken så finns det ytterligare en tvist i det hela. För ett fåtal år sedan, alltså flera år efter att vi hade köpt vårt hus, och flera år efter att nyttjanderättsavtalet skrevs, uppdagades en inte helt trevlig detalj rörande markbiten. Den gör att det faktiskt känns bäst att INTE stå som ägare till marken. Det är inget som vare sig vi eller de nuvarande ägarna kunde ha vetat, förstått eller hjälpa. Problemet hade ingen ekonomisk konsekvens för ägarna, kanske jag ska tillägga, och det var egentligen vi som hade mest omak och bök med det hela under tiden det löstes. Men, ja, de är uppretade över detta också, trots att VI inte hade ett uns med det att göra.
Vad, vad? :confused: Finns det en gammal grav och en sovande vampyr? :nailbiting: :D
Eller vad kan det finnas för otrevliga dolda detaljer förknippade med en markbit?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 809
Senast: shia
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 858
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Så här är läget... För många år sedan köpte en kompis en husvagn ( avställd och obesiktigad) de hade ingen stans att ställa den (...
2
Svar
20
· Visningar
3 029
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp