Bukefalos 28 år!

Hur göra?

C

Camarotheking

Min pålle har varit duktig och igång så gott som hela året.
För två månader sen blev han plötsligt 2grader halt(uppskattnigsvis)på vänster bak.Han hade vilat tre dagar innan, dagen innan dess gått dressyr som vanligt och dagen före det löshoppat, riktigt bra.

Jag ringde min kiropraktor(Ja jag vet att man ska ta vet i första hand men när det har varit ngt på min pålle så har det aldrig varit i ngt ben utan i kroppen och vet tycker det är helt rätt att börja med kiropraktorn därför)

Vi sprang med honom dagen efter och han visade inte mer än en liten markering.

Efter ngr dagar kom kiropraktorn och det hon hittade var en trolig överansträngning på ytliga böjsenan VB.Han var lite öm i HB också men inte så mkt.
Han fick laser och vila 10 dagar.Sen kom hon tillbaka och han var mkt bättre.Hon tittade när min syster red honom och det vi såg var en liten markering.Jag sa att jag inte har bråttom utan att han fick vila ett par veckor till.Tyvärr var det ingen skillnad efter två veckor så tillsammans med kiropraktorn bestämde vi att vi skulle åka och ultraljuda.
Så vi åkte till ATG kliniken men han var UA på ultraljudet.Vet böjde igenom honom och fann i stort sett ingeting.Han markerade lite grann båda kotorna bak men det var inte behandlingsbart och lika på båda. Jag fick kortison tabletter på egen begäran för att det funkat bra tidigare vid små skavanker.Han fick äta dom och vila i ytterligare tre veckor.
Nu har syster travat litegrann på honom.Han är absolut inte halt men inte heller helt jämn.
Jag rider ALDRIG mina hästar om jag tror att dom har ont och sitter nu i en jobbig sits.
Han har vilat och stått i hage i 7 veckor och är allmänt stel och så, så det känns som om jag vill prova litegrann innan man ger sig in i en stor utredning och letar efter saker som kanske inte finns.

Vad tycker ni?Säg precis vad ni tycker!Alla åsikter är betydelse fulla!
 
du tror inte markeringen finns där för att han stått och blivit stel? väderleken (kylan) kan ju göra lederna stelare kanske??
En otränad muskel på det ben hältan sitter/satt på som är stelt av samma anledning?
 
Hur gammal är hästen? Ras?

Jag skulle ha valt att fortsätta vilan i ditt fall. Med vila menar jag dock daglig utevistelse i stor hage där han kan röra sig efter eget tycke och smak. Efter ytterligare någon månad skulle jag skritta igång honom och vänta med de andra gångarterna tills dess han satt hyfsad muskulatur igen. Det tar tid men är väl värt det. Hur är det med ryggen? Stirra dig inte blind på benet!

Om hästen rör sig försikigt i hagen ungefär som en annan gör om man nyligen haft ont och lagt sig till med ett skyddande rörelsemönster kan det vara idé att ge honom butta eller finadyne under ett par veckor för att få honom att lita på kroppen. Om du förstår?

Har kortisontabletter verkligen en bra effekt på led/senproblem? Ger ju ffa systemiska effekter i den tillförselformen?
 
Han är ett 7 årigt halvblod.

Jag har verkligen inte stirrat mig blind på benet!Han är grundligt genomgådd av kiropraktorn plus att även veterinären tittade högre upp än benen.Och dessutom finns det ju fortfarande funderingar kvar i mitt huvud om att det kan sitta högre upp.

Hagvistelsen är begränsad till ungefär 8 h/dag i en inte jätte stor hage men skaplig iaf.

Kortisonet gavs precis i det syfte du beskriver och på min häst har det gett mkt bättre effekt än buttan.Dessutom är det så gott som omöjligt att få i honom butta.

Självklart får han en mkt lugn i gångsättning då han stått i 7 veckor men frågan jag ställer mig själv är:Är han fräschare om en månad eller två?
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 120
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 188
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp