Häst med personlighetsförändring - hur gå vidare?

Hobbyryttarmamman

Trådstartare
Hej!
Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på allt vi ville hitta på. Genomsnäll och glad alltid. Skadefri i 12 år.

I juni i år får han ett sticksår i bogen. Står på klinik i tre dygn, intravenös antibiotika och Metacam i en vecka. Allt läkte mycket snabbt.

I oktober släpps han ihop med en ny valack. Efter några dagar har han en tappsko i hagen. Aldrig tappat skor innan. Efter ytterligare några dagar har han ännu en tappsko och några bettmärken. Så fortsätter det ett par dygn med ökade bettmärken. Jag får nog och flyttar tillbaka honom till de ston han gått med innan. I samma veva upplever jag att han inte vill gå i nedförsbackar. Han börjar reagera kraftigt när jag sadlar, hugger mot mig. Jag börjar misstänka att han gått omkull när han blivit jagad av valacken och tar ut kiropraktor som känner honom. Hon menar att han har mycket ont i ryggen av troligen yttre våld.

I början av november röntgade jag ryggen på honom och veterinären upptäcker då lite överridande tornutskott. Hon menar att han har detta minst 5-6 år och att detta inte är något han plötsligt blivit så förändrad av. Förklaringen blir istället att han troligtvis överansträngt sig när han blivit så jagad och därför sätts han in på Metacam igen och vila några veckor.

Han har nu sammanlagt vilat 4 veckor. Hans beteende är absolut inte till det bättre. Han slickar öronen bakåt om man kommer nära. Gör utfall och biter mot oss. Sparkade mot mig när jag lade på täcket häromdagen. Detta är så otroligt olikt honom. Vet inte hur jag ska gå vidare? Kan det vara magsår? Nu med erfarenhet av det; kan de bli så totalt prrsonlighetsförändrade?
Eller kan kissing spines plötsligt påverka från en natt till en annan? Och gör det verkligen ont hela tiden?
En överansträngning borde nu läkt ut på en månad med Metacam i två av de veckorna?
 
Oj, vad svårt. Magsår kan absolut göra att de blir "personlighetsförändrade". Han har ju gått på Metacam en hel del också, vilket förstås kan ha påverkat magen. Å andra sidan är det förstås bara en av många möjliga anledningar till problemet, speciellt med tanke på hans ryggproblematik. Har du diskuterat med veterinären nu igen? Annars skulle jag ha börjat så och frågat hur de föreslår att man går vidare med problemet.
 
Det låter absolut som en häst som har ont! Kanske inte jätteont hela tiden, de kan ju göra utfall och hota även av rädslan att det kommer att göra ont!

Spontant låter det inte som om röntgenfynden är det han har ont av - finns ju många mjukdelar som också kan göra ont, och mest troligt är väl att det hänt något i hagen när han blev jagad och biten? Så kolla över hästen igen med hjälp av veterinär, försök hitta orsaken till smärtan, är mitt råd. Givetvis också utreda om det kan vara magsår!
 
Eller kan kissing spines plötsligt påverka från en natt till en annan? Och gör det verkligen ont hela tiden?
En överansträngning borde nu läkt ut på en månad med Metacam i två av de veckorna?
Ja. Kissing spines kan plötsligt bli sämre om förutsättningarna ändras, tex att hästen blir stående eller sämre i kroppen pga en annan skada. Som en kedjereaktion typ.
Ont hela tiden beror nog på, det vågar jag inte svara på.
För min häst behövde jag 1. Fixa ursprungsskadan
2. Rehaba för ryggen. Ryggen "läkte" liksom inte av sig själv utan behövde tränas upp igen.
 
Det låter absolut som en häst som har ont! Kanske inte jätteont hela tiden, de kan ju göra utfall och hota även av rädslan att det kommer att göra ont!

Spontant låter det inte som om röntgenfynden är det han har ont av - finns ju många mjukdelar som också kan göra ont, och mest troligt är väl att det hänt något i hagen när han blev jagad och biten? Så kolla över hästen igen med hjälp av veterinär, försök hitta orsaken till smärtan, är mitt råd. Givetvis också utreda om det kan vara magsår!
Körde honom till klinik i tisdags men de tyckte bara att jag ska ge honom mer tid. Han bara ältade om att han inte var halt alls.. nej det har han inte varit. Men beteendet säger ju något 😔
 
Ja. Kissing spines kan plötsligt bli sämre om förutsättningarna ändras, tex att hästen blir stående eller sämre i kroppen pga en annan skada. Som en kedjereaktion typ.
Ont hela tiden beror nog på, det vågar jag inte svara på.
För min häst behövde jag 1. Fixa ursprungsskadan
2. Rehaba för ryggen. Ryggen "läkte" liksom inte av sig själv utan behövde tränas upp igen.
Hur lång tid byggde du upp igen utan ridning?
 
Det låter absolut som en häst som har ont! Kanske inte jätteont hela tiden, de kan ju göra utfall och hota även av rädslan att det kommer att göra ont!

Spontant låter det inte som om röntgenfynden är det han har ont av - finns ju många mjukdelar som också kan göra ont, och mest troligt är väl att det hänt något i hagen när han blev jagad och biten? Så kolla över hästen igen med hjälp av veterinär, försök hitta orsaken till smärtan, är mitt råd. Givetvis också utreda om det kan vara magsår!
Jag var på klinik i tisdags men veterinären tyckte att det var meningslöst att ultraljuda. Han menade att han bara behövde vila mer. Men han har ju redan vilat en hel månad utan bättring 😔
 
Hej!
Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på allt vi ville hitta på. Genomsnäll och glad alltid. Skadefri i 12 år.

I juni i år får han ett sticksår i bogen. Står på klinik i tre dygn, intravenös antibiotika och Metacam i en vecka. Allt läkte mycket snabbt.

I oktober släpps han ihop med en ny valack. Efter några dagar har han en tappsko i hagen. Aldrig tappat skor innan. Efter ytterligare några dagar har han ännu en tappsko och några bettmärken. Så fortsätter det ett par dygn med ökade bettmärken. Jag får nog och flyttar tillbaka honom till de ston han gått med innan. I samma veva upplever jag att han inte vill gå i nedförsbackar. Han börjar reagera kraftigt när jag sadlar, hugger mot mig. Jag börjar misstänka att han gått omkull när han blivit jagad av valacken och tar ut kiropraktor som känner honom. Hon menar att han har mycket ont i ryggen av troligen yttre våld.

I början av november röntgade jag ryggen på honom och veterinären upptäcker då lite överridande tornutskott. Hon menar att han har detta minst 5-6 år och att detta inte är något han plötsligt blivit så förändrad av. Förklaringen blir istället att han troligtvis överansträngt sig när han blivit så jagad och därför sätts han in på Metacam igen och vila några veckor.

Han har nu sammanlagt vilat 4 veckor. Hans beteende är absolut inte till det bättre. Han slickar öronen bakåt om man kommer nära. Gör utfall och biter mot oss. Sparkade mot mig när jag lade på täcket häromdagen. Detta är så otroligt olikt honom. Vet inte hur jag ska gå vidare? Kan det vara magsår? Nu med erfarenhet av det; kan de bli så totalt prrsonlighetsförändrade?
Eller kan kissing spines plötsligt påverka från en natt till en annan? Och gör det verkligen ont hela tiden?
En överansträngning borde nu läkt ut på en månad med Metacam i två av de veckorna?
Hade ett KS sto som fungerade hyffsat, ramlade när jag gick med henne på isgata fast broddad på alla 4. Hon ramlade på ryggen och blev aldrig sig själv igen. Blev livsfarlig att hantera. Började resa sig i full höjd bara man promenerade henne och sparkade bakåt vid longering. Hade hon aldrig gjort innan. På klinik flera vändor, vart hon till slut blev utdömd, då detta trauma hade satt sig så djupt att inte ens att bedöva hela ryggen hjälpte. Så jag upplevde en häst som blev totalt personlighetsförändrat. Hon hade alltid varit het med mycket nerv, men hon hade tex aldrig stegrat innan.
 
Hade ett KS sto som fungerade hyffsat, ramlade när jag gick med henne på isgata fast broddad på alla 4. Hon ramlade på ryggen och blev aldrig sig själv igen. Blev livsfarlig att hantera. Började resa sig i full höjd bara man promenerade henne och sparkade bakåt vid longering. Hade hon aldrig gjort innan. På klinik flera vändor, vart hon till slut blev utdömd, då detta trauma hade satt sig så djupt att inte ens att bedöva hela ryggen hjälpte. Så jag upplevde en häst som blev totalt personlighetsförändrat. Hon hade alltid varit het med mycket nerv, men hon hade tex aldrig stegrat innan.
Usch vad trist! Det som är så svårt är att han är helt livsfarlig att leda nu då han bara bockar och springer på mig. Men när vi kom in på klinik så var han helt förändrad och bara stod bredvid mig.. Han är inte van vid att transporteras och vara på nya ställen, så inte så konstigt att han blev lite spak. Det var samma så fort vi kom hem igen 😔
 
Hade ett KS sto som fungerade hyffsat, ramlade när jag gick med henne på isgata fast broddad på alla 4. Hon ramlade på ryggen och blev aldrig sig själv igen. Blev livsfarlig att hantera. Började resa sig i full höjd bara man promenerade henne och sparkade bakåt vid longering. Hade hon aldrig gjort innan. På klinik flera vändor, vart hon till slut blev utdömd, då detta trauma hade satt sig så djupt att inte ens att bedöva hela ryggen hjälpte. Så jag upplevde en häst som blev totalt personlighetsförändrat. Hon hade alltid varit het med mycket nerv, men hon hade tex aldrig stegrat innan.
Tänkte man att det var traumat i sig att ramla, rädslan för att det skulle göra så ont igen, eller att hon faktiskt hade så svåra smärtor hela tiden efter fallet?
 
Muskler kan göra rejält ont. Har ni inte fått någon behandlings- och rehabplan för den smärtan? Det är sällan dom kan vila sig ur muskelsmärta, det brukar vara en kombo av smärtstillande, muskelbehandlingar, och gymnastik som tar dom ur det. Samma som med ryggont för människor! Hästar behöver också sjukgymnaster. Eftersom hon dessutom har KS så måste ni lägga rejält fokus på att bygga ryggen smärtfri igen. Om det går.

Kolla upp vad det finns för bra proffs i din närhet, inte bara veterinärer utan kolla också kiropraktor, massör, equiterapeuter. Fråga runt vilka andra varit nöjda med att ha i sitt team.
 
Tänkte man att det var traumat i sig att ramla, rädslan för att det skulle göra så ont igen, eller att hon faktiskt hade så svåra smärtor hela tiden efter fallet?
Dom menade att smället från traumat hade satt något djupt neurologisk i henne. Kommer inte ihåg exakt formulering, då det är en del år sedan nu, men jag håll på länge att få henne bra. Nu såg jag ju när hon ramlade och fattar verkligen att det kan skapa sånt problem med 600 kilos häst som verkligen ramlar rakt på ryggen (vart den dessutom redan hade KS). Jag hade ute diverse equiterapeut, massör, kiro, laser etc. ved sidan om veterinären då. men hjälpte inget. Hon slutade även rulla sig i hagen, och hon va en riktig lorte gris som älskade att rulla sig. Så då blev hon utdömd tillsammans med veterinär, jag märkte ju att hon verkligen inte mådde bra.
Eftersom att bedövningen i ryggen som blev lagt med sjukt stora nål inte gjorde något, då menade veterinären att operation inte skulle göra någon skillnad och den hästen hade inte klarat av sån lång konsavalens ändå. Med min nuvarande hade det inte varit ett problem, men min förre klättrade på väggarna om hon inte gick i stor hage varje dag.

Med din skulle jag nog säga det är bättre odds om det bara är någon "dum skada" som hänt med en kompis. I din sits hade min prio varit att åka till en annan klinik, som tar UL och hela paketet. Som även samarbetar med duktig kiropraktor som kan fixa till. Det kan ju vara något som ett skävt bäcken tillsammans med KS som ställer till det.
 
Har hört väldigt bra saker om Saxtorps klinik om du skulle vilja byta. Häruppe i landet har vi en toppen klinik i Kungsbacka, jag tvärtom kör allt för att vara på säkra sidan UL och hela paketet. Kände mig sååå nöjd med dom med min nuvarande :laugh:
Där arbetar de dessutom i tätt samarbete med fysioterapeut som är godkänd för häst.

@Hobbyryttarmamman Jag har haft en ks-häst som efter annan skada med boxvila blev ”personlighetsförändrad”.
Han fick ont av att inte hålla muskulaturen i ryggen uppe.
Han åkte på rehabträning hos proffs, kom tillbaks som en glad häst med muskler och noll smärta.
Ta hjälp med rehaben!
 
Där arbetar de dessutom i tätt samarbete med fysioterapeut som är godkänd för häst.

@Hobbyryttarmamman Jag har haft en ks-häst som efter annan skada med boxvila blev ”personlighetsförändrad”.
Han fick ont av att inte hålla muskulaturen i ryggen uppe.
Han åkte på rehabträning hos proffs, kom tillbaks som en glad häst med muskler och noll smärta.
Ta hjälp med rehaben!
Hur länge var han på rehabträning?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 962
Senast: Bregen
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 714
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 208
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 039
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp