hur gör man trådlöst internet o.

vindvissla

Trådstartare
Hej
Jag har precis köpt min första laptop :bump: jag bor i ett nytt hus på landet utan hemtelefon och mitt Internet nu kommer trådlöst till huset. Det sitter fast i min dator med en ethernet kabel tror jag.

Vad Ska jag köpa för att få trådlöst Internet i huset? Är det en router? De verkar finnas i olika styrkor, vad Ska man ha?

Sv: hur gör man trådlöst internet o.

Kolla om ditt modem har en trådlös accesspunkt. Då behövs inte nån router.

I laptopen? Men jag har ju inte trådlöst i huset. Och jag har inget modem. Det sitter en dosa på utsidan av huset och så går det en kabel ner till min dator

Aha men då vet jag inte...kan du inte fråga din internetleverantör? Den där dosan utanpå huset kanske har trådlös funktion?

Bor själv i lgh med modem mellan datorn och väggen. Modemet har en trådlös accesspunkt (har väl de flesta nyare modem :confused:) men jag använder den inte.

Du ska köpa en trådlös router. Den kopplar du till kabeln som kommer från dosan utan på huset, den som nu går in i din dator. Sedan ansluter du trådlåst från laptopen till routern.

Gå till närmsta affär som säljer trådlösa routers och be om hjälp. Det finns massor att välja på men du behöver bara något som är enkelt att hantera och som fungerar stabilt.

Tack for ditt svar. Jag har redan fragat min internetleverantor, han vill ha 100 euro for en router. Jag tyckte det lat jattedyrt nar det fanns nya for ett par hundra pa tradera.

Finns det routrar som inte ar tradlosa? De som har en liten antenn som star upp, ar de tradlosa? Jag har ett valisolerat stenhus, mobilerna funkar knappt inomhus. Bor jag satsa pa en jattestark eller bor alla klara ett par stenvaggar? (golvet till ovanvaningen t ex ar 60 cm solid cement med ett lager isolering i...)

En router kostar 150kr på Maxi så du kan nog hitta något likvärdigt där du bor ;)

han vill ha 100 euro for en router. Jag tyckte det lat jattedyrt nar det fanns nya for ett par hundra pa tradera.
Det är skillnad i funktioner och prestanda; det finns routrar och accesspunkter för tusen euro också - men du klarar dig säkert med en för några (svenska) hundringar.

Förtydligande - en trådlös accesspunkt är helt enkelt en övergång från nätverk i kabel till nätverk i luften, varken mer eller mindre. En trådlös router gör samma jobb plus att den fungerar som ett nav för ditt lokala nätverk och gör så att flera datorer enkelt (trådlöst och/eller trådbundet) kan dela på en enda internetanslutning. Den agerar dessutom "grindvakt" mellan ditt lokala hemmanätverk och internet.

Finns det routrar som inte ar tradlosa? De som har en liten antenn som star upp, ar de tradlosa?
En router behöver inte vara trådlös, det finns absolut routrar som bara har trådade anslutningar in och ut. Däremot har de flesta trådlösa routrar även några trådade portar. Alla routrar med antenn är trådlösa, men det finns även trådlösa routrar där antennen (antennerna) inte syns på utsidan.
Jag har ett valisolerat stenhus, mobilerna funkar knappt inomhus. Bor jag satsa pa en jattestark eller bor alla klara ett par stenvaggar? (golvet till ovanvaningen t ex ar 60 cm solid cement med ett lager isolering i...)
Somliga moderna routrar har fler än 1-2 antenner (somliga uppåt 7), och dessa ger som regel bättre funktion i lokaler med mycket reflektioner och/eller tjocka väggar. De behöver inte vara mycket dyrare än andra routrar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: aleeza
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 952
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
1 029
Senast: Fideli
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 066
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka