Hur gör man?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare iinaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 742
I

iinaz

Va inne med min katt för kastration idag.
Katten blev uppskuren och så men kastrationen genomfördes ej. Ändå fick jag betala maxsumma för kastration.

Är detta rimligt?!?

Om inte vart vänder jag mig för att bestrida räkningen?

Tacksam för svar.

Mvh K

Sv: Hur gör man?

Varför blev inte katten kastrerad, är det första jag skulle vilja fråga.
Om det är av orsaker som inte är vet.s fel så är det väl rimligt att betala för sövning, men inte för operation.

Han blev ej kastrerad för att dom hittade ej kulan. (har tagit bort en utanpåliggande kula förut.)
Jag fick heller ingen information om hur jag ska handskas med honom tills han vaknar upp eller om jag ska sköta det 1dm långa såret på något sätt.
Dom skrev även ut medicin som dom inte sa ngt om överhuvudtaget. Något han ska ha 2 ggr om dan i tio dagar..

Ska gå in o kolla på länkarna du skrev. Verkade bra! :bow:

//k

Ja fast dom ansåg ju att dom ville ha betalt för detta...

Jag tror varken ARN eller Veterinära ansvarsnämnden tar emot ett fall om du inte försöker prata med kliniken det gäller först. Kliniken kan ju ha slarvat utan att de märkt det. Du säger ingenting om ifall du frågade vad du egentligen betalade för.

dom beklagade över att dom inte hittade kulan och sa att dom ändå måste ta betalt för ingreppet...

Och då är väl frågan om det kostar lika mycket oavsett om dom hittar kulan eller inte. Jag tycker inte det låter helt orimligt att det gör det.

Varför ett så stort sår om dom inte tog kulan? Säker på att dom inte öppnade och tog kulan dom inte hittade? För så långa sår blir det inte vid en vanlig kastrering på hane. Inte ens på hona... ?

Medicinen var nog smärtstillande eller möjligtvis antibiotika, vilket iofs låter konstigt. Vad heter den?

Senast ändrad:

hur ska dom kunna ta en kula dom inte hittar ???

Jag har också en sån hankatt där ena kulan inte kan lokaliseras( med palpering) har väntat ut IFALL den slinker iväg till pungen.....min katt skulle kastreras( hemma) och vi sövde och kunde inte palpera fram den.....så vi väckte honom och beslöt att han skulle till klinik istället....detta betalde jag ingenting för alls....( hygglo vet :D )

Finns den inte alls? Det brukar väl vara problem med att få ner den, men kulorna är ju klara så nånstans borde den väl finnas?

Jag har ju bara honor, enkelt och bra.

ingen aning :D ...Vet sa att man brukar iallafall kunna känna den vid palpering när katten är sövd...det kanske finns katter med bara en testikel...:eek: inte vet jag...men OM det skulle finnas så är det ingen överraskning att just jag skulle ha en sån :rofl:

Brukar vara så. P-piller biverkning på humöret är kanske inte supervanligt och inte patellaluxation på katt heller, men likväl har jag exempel av båda hemma.

martha skrev:
ingen aning :D ...Vet sa att man brukar iallafall kunna känna den vid palpering när katten är sövd...det kanske finns katter med bara en testikel...:eek: inte vet jag...men OM det skulle finnas så är det ingen överraskning att just jag skulle ha en sån :rofl:
Faktum är att det inte är allt för ovanligt att katter föds med endast en testikel :crazy: Pratade med kliniken när jag var där med katthemmet. Vi hade samma problem med en hankatt. Efter en röntgen fick vi veta att det bara fanns en, och den låg i pungen, men sen var det slut på kulor i den katten..... :crazy:

Då berättade de i alla fall att det är vanligare än man tror att den andra kulan inte bara "inte ligger i pungen", utan att det faktiskt inte ens existerar.

Så din katt kanske är en kullös :D Trots endast en bortplockad ;)

Det finns ju människor som föds med en kula bara, men där är det mindre vanligt.

Min yngste hane var krypto - med ena kulan belägen i buken någonstans. Hans operationssnitt var betydligt längre än det honkatten fick när hon kastrerades. Antar att de fick ta reda på sädesledaren och sen följa den.

Tydligen var det lite jobbigt... :angel:

// Isa

Aha...då kanske man ska röntga innan man snittar och kanske ändå inte hittar kulan?? för han är fortfarande okastrerad iom att det var "ingen ide" att bara ta en enda kula...

Vet var lite förundrad över att han inte kunde lokalisera den andra testikeln när katten ändå var sövd( det går ju att klämma hur man vill då..från alla håll o kanter...)

Min erfarenhet är att det kan vara skitsvårt att hitta den som inte kommit ner, den är dessutom mindre o sladdrigare än den normala o jag tror det skall till en riktig röntgenexpert för att utesluta att den inte finns. Ofta ligger den i bukfettet men ändå kan man bli tvungen att öppna buken för att följa strängen därifrån. Det är oftast mer arbete att leta o ge upp än att hitta o ta bort.
PL

men om man inte "hittar" den för att den är liten o sladdrig...utsöndrar den testeoron ändå?? eller kan man bara ta den kulan som finns o tro på gudskelov??

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 146
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 151
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 386
Senast: ameo
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
749
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Smitare - hur gör ni?