hur gör man?

ragge

Trådstartare
Vi har en hage som ska "vila" i sommar och undrar då vad som är bäst att göra då betet inte är så bra som det har varit...jag har hört att man kan bränna gräset och lägga på kalk...men ska man göra det och ska man gödsla med nått efter eller vad ska man göra för att få betet bättre till nästa sommar?

Sv: hur gör man?

Nån sa nu att man inte får EU-bidrag om man bränner...hur får man då ett bra bete?

Ja du, jag är själv nyfiken på vad du får för svar.:)

Men för att få riktigt bra bete så är det väl bara så att plöja upp "skiten" och så nytt:crazy:

Hur det är med bidrag vet jag inte.
Men jag gissar på att elda marken inte räknas som skötsel av den på sådant vis.

hmmm...plöja 140 hektar blandad skog och kuperad vall med åar i...
vi brukar dock köra med vändaren som man vänder hö med...men betet behöver ändå göras nått mer med...
Sen vad gör man bäst med en havshage med betet?det är mkt stora stenar vid vattnet...

gannarvevy2.jpg

gannarve6.jpg

Senast ändrad:

Vi har en hage som ska "vila" i sommar och undrar då vad som är bäst att göra då betet inte är så bra som det har varit...
Är det åkermark så brukar man plöja och kanske ta havre/korn något år så att det fleråriga ogräset blir hämmat för att sedan så ny vall.
Har du hagmark så är det balanserat betestryck som gäller. Växelbete med andra djurslag är nästan en förutsättning för att inte rator och trampskador ska bli dominerande. Ingen i närheten som vill beta sina får på din mark?

man kan ta ett jordprov för att se vad marken "behöver" ;)
här växelbetar vi varannat år med kossor.

Om du inte har naturbeten så kan du "slänga" på konstgödsel alt. spruta flytgödsel om du kan få tag i det och få redan nu lite "piggare" bete alt. beta nästa säsong. Även elda och kalka så mycket du vill och ändå få stöd på marken. Men bäst är ju att plöja upp det som går och ev. så rajgräs med insådd så har man ju bete både i år och framåt. Sår man rajgräs nu (lite på var man bor) så går det att beta i Juli om man använder sig av ett betesgräs, kan rekomendera Italienskt rajgräs. Vi har det nu på 12 ha, där vi så småningom ska släppa kvigor. Där det otillgänglig så är ju som sagt konstgödsel ett bra alternativ eftersom det kan vara svårt att ta sig fram med en dyngspridare. Och att plöja kan man ju glömma där. :)

Kicki :)

140 ha! Det skulle jag vilja ha;)

Men vad gör hövändaren mer att kasta runt bajset?
Eller är det bara det som är tanken kanske.

Jag ska försöka få hit någon med betesputs som slår sönder skit och rator. Sedan "låna" annat bete ett år och låta betet vila från djur överhuvudtaget.

Blir tyvärr för mycket bök och stök och pengar för att göra annat just nu:(

hmmm...plöja 140 hektar blandad skog och kuperad vall med åar i...
vi brukar dock köra med vändaren som man vänder hö med...men betet behöver ändå göras nått mer med...
Sen vad gör man bäst med en havshage med betet?det är mkt stora stenar vid vattnet...

Om du verkligen har 140 ha så behöver du nog inte oroa dig för att det inte finns tillräckligt med gräs såvida du inte har hundratals hästar. Släng ut lite konstgödning och kör och betesputsa för det gödslar marken och låt det vila hela sommaren.

Vi brukar först lunta bort allt och sedan låter vi det komma till nästa sesong ,funkar jättebra.Ska tillägga att fåren går på samma marker som också =bra resultat.

vi brukar slänga på nytt vallfrö direkt på det gamla och sedan köra med harven på det för att dels få ner fröna lite men också för att få bort lite rator och hästbajsar. Svårt kanske om du har mycket sten och annat i hagen men på de platta partierna kan det nog fungera. Lycka till vad du än hittar på.

Vi låter grannens kor låna marken vartannat år ock har aldrig problem med parasiter eller att betet inte håller!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 865
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 491
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
947
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 417
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?