Hur gör ni med nya sadel?

domino

Trådstartare
Hur gör ni med ny sadel?

Har äntligen fått hem min nya sadel!! :love: :banana:

Men har en fråga. Man ska väl smörja in den innan man använder den som med allt annat läder? Sadelgjordstropparna är väldigt styva och oföljsamma...

Vad har ni använt, olja, läderbalsam? hur många gånger innan det är "bra"?

Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni med nya sadel?

Vad är det för sadel och vart har du köpt den ifrån? Om man får fråga, förstås! :angel:

Om du inte är hundra procent säker på att du kan ha sadeln så bör du ju inte smörja den alls!! Testa utan stigläder först och sen en liten ridtur med mjuka, rena och ljusa stigläder som inte ger skav/färgning och ha inte stigläderspännet i krampan utan dra ner den en bit så att det inte blir bulligt... ;)

Men när du väl bestämt att du ska ha sadeln så tycker jag att det beror lite på vad det är för läder, hur det är behandlat, vad man ska använda. Läste att tex nya Frank Baines sadlar INTE ska smörjas med vare sig tvål eller läderolja. Sånt kan vara bra att veta. Kolla upp vad som gäller för just din sadel.

Annars tycker jag att läderbalsam är bra på att göra läder mjukt!

Lycka till med din nya sadel! :bump:

Det är en Prestige/Appaloosa Silver Star och ja jag är säker på att jag ska ha den, den är utprovad av min sadelmakare så.. ;) Köpt på en ridsportsaffär här och kommer från direkt från fabrik :)

Fick med nya lädret i sätet som inte är halkigt :banana:

Heheh! Vad bra! ;)

Ja du. Min syster köpte en nästan ny appaloosa för några månader sedan och hon har smörjt med effax läderbalsam på den och den har blivit supermjuk!! :)

Låter bra, för det är det jag använder till mina andra lädergrejer :)

Jag smörde in min sadel dag 1 och sedan dag 2 igen innan jag tog ut och använde den. Sedan smörde jag den ganska ofta eftersom det ingick i garantin att en burk jag fick med skulle vara insmord inom 4 månader. Kolla garantihandlingen för säkerhets skull.

Prestige sadlar ska egt KUN smöras med Prestiges Leather Elisir, annars gäller inte garantin på lädret.... :smirk:

Lädret blir jättefint av det, men det blir väldigt halt!! Själv fuskar jag lite och använder Passiers läderbalsam.... Skulle inte våga använda billig-produkter iaf. Är sadeln brun så måste du vara extra försiktig med vad du använder, många produkter kan orsaka missfärgning.

Den är svart... Vet du var man kan köpa prestiges läderbalsam?

Brukar finnas där sadlarna finns! ;) Alla som är återförsäljare åt Equalityline kan ta hem det till dig. Är förresten inget balsam, men en flytande vit vätska. Man applicerar det bara på lädret, det både rengör och vårdar.

Sv: Hur gör ni med ny sadel?

Vad du gör så smörj absolut inte med olja då blir sadeln mjuk och sladdrig dessutom suger stoppningen upp oljan lättare så den kan så småningom kan bli knölig. Använd sadelfett eller balsam.

Använder aldrig olja! Brukar använda Stübben Lädertvål och Effax läderbalsam...

Sv: Hur gör ni med ny sadel?

smörjde med läderbalsam/fett och olja.. måånga ggr. tillslut vart den mjuk. har hört efteråt att inte ekolja ska va nå bra, men de funkade då för oss :) de va ju bra.. hade en westernsadel.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 045
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 941
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 516
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur