Hur gör ni när ni köper sadel på annons?

Sv: Hur gör ni när ni köper sadel på annons?

Av de tre sadlar jag köpt i modern tid provade min sadelutprovare ut den ena, den andra lånade jag hem från samma sadelutprovare för att kolla om den kunde passa och den tredje sadeln köpte jag av en bekant och då tog jag hästen med mig till denne och provred. Jag skulle nog aldrig våga köpa helt på "vinst och förlust", däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa en osedd sadel via internet om jag redan vet att häst och jag passar med just den modellen/storleken. Men då måste priset var det rätta för man vet ju aldrig om man behöver jusetera den lite i stoppningen för att den ska ligga lika som den man testat tidigare.

Som säljare av sadel tillåter jag inte öppet köp om det inte är någon jag känner och litar på att denne är försiktig. Däremot får en eventuell spekulant gärna komma till mitt stall med sin häst och prova. Jag kan tänka mig att ta med en salusadel till staden där jag jobbar eller längs med pendlingsvägen men inte längre än så.

Har råkat ut för att inte få låna hem och prova, trots att det var "nästgårds" och jag lovade hämta och lämna tillbaka samma dag.

Om det är nästgårds så kanske det är lätt för dig at ta dit hästen och prova sadeln på plats?

Själv skulle jag aldrig köpa en sadel utan att få prova den först - tycker det är självklart! De sadlar jag har sålt har jag alla sålt på öppet köp utan problem. Brukar lämna på öppet köp i fem dagar och skriva ordentliga papper vid överlämnandet (dvs går igenom sadeln noggrant med köparen och antecknar ev fel/skavanker som finns vid överlämnandet).

Däremot skulle jag aldrig skicka iväg en sadel. Jag vill träffa personen som ska köpa och jag vill skriva köpekontrakt och få betalt direkt.

Kunde jag absolut gjort, men det är för sent nu. Tackade nej eftersom säljaren inte var villig att komma fram till en lösning som passade båda.

jag betalade halva summan i handpenning/"försäkring", och fick låna hem sadeln. passade den skulle jag betala resten, passade den inte så fick jag lämna tillbaka och fick pengarna tillbaka, allt under samma dag (bodde inte långt ifrån varandra).
det blev tyvärr det sistnämnda. men jag tycker att det upplägget funkade bra.

min första sadel jag hade till hästen fick jag av en ridskola gratis(den var gammal och sliten, men var hel i bom och allt. riktigt skön med.;)) som skulle ha "sadelkammar-rensing", den tog jag hem och provade och den låg som handen i handsken på min häst, som annars har varit krånglig att hitta sadel till. så det var väldigt lyckat.:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
167
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: warg
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka