Hur gör ni som samsover när det kommer syskon in i bilden (eller sängen ;))?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare ako
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 4 442

ako

Trådstartare
Tja, som rubriken lyder... Vi börjar så smått prata om att framöver (inte riktigt än) försöka få ett syskon till Ludvig (nu ett o ett halvt år). Han sover ju i vår säng o trivs bäst med det, han vaknar ofta till på natten om han kommer för långt i från o blir nöjd igen bara han kommer nära någon av oss, så att samsovning är grejen är självklart.

Frågan är dock hur det funkar om/ när en liten bäbi flyttar in? Vekar era större barn störas av liten som vaknar o ammas etc mga ggr per natt? Man vill ju att det ska bli så bra som möjligt för alla!

Sv: Hur gör ni som samsover när det kommer syskon in i bilden (eller sängen ;))?

För oss funkar det toppen, över förväntan! Nu fick vi iofs en underlig bebis som sover på natten och knappt ammar... Men även jobbiga nätter har storebror inte reagerat alls!
Och då blir han störd av annat på natten, om jag t ex hostar eller liknande ljud. Så han är inte döv i annat fall. ;)

Sv: Hur gör ni som samsover när det kommer syskon in i bilden (eller sängen ;))?

Vi samsov inte på riktigt med storasyskonet, men han kom ändå alltid in till oss förr eller senare på natten. Det funkade sådär när det helt plösligt fanns både en späd nyföding och en snurrande sparkande tvååring i sängen. Så vi löste det genom att storasyskonet fick sova i "sidovagn" dvs spjälsäng med borttagen sida bredvid sin pappa. Han fick alltså flytta tillbaks till vårt rum från sitt eget och helt plötsligt blev hans nattsömn mycket bättre! Han vaknade inte alls av när den lille pep om det var matdags under natten. Däremot har han vaknat när den lille haft skrikanfall på nätterna pga förkylning och sånt, men det är en handfull gånger det rört sig om.

Här har det inte varit något problem... vi har nu tre barn och ingen har behövt flytta ut ur den gemensamma sängen ännu ;) Men vi har utökat sängen så att vi nu har en 105 cm säng som står dikt an till 180-sängen, så vi har ganska mycket utrymme. När bebisarna har varit pyttesmå har de ju sovit typ i min armhåla så då har de varit skyddade ändå. Plus att min man också legat mellan oss och de större barnen som barriär ifall de börjar kava runt.

Men våra barn ligger rätt still och sover, och dessutom sover de så hårt att man kan spränga bomber bredvid sängen. De har alltså inte vaknat av bebisskrik mm.

För oss har det funkat rätt så bra men jag har ändå flyttat ut med bebisen. Den största anledningen till det var att bebisen vaknar jättetidigt och vill ligga och prata, och den store sover gärna till halv åtta om han får. Och det får han jättegärna. Så nu sover jag och lillebror i gästrummet och så ligger vi och pratar på morgonen och sen kommer storebror in och gosar när han har vaknat. Toppen för oss också eftersom sambon jobbar natt så vi vill inte störa honom på morgonen. Sen vill jag inte plocka av benen på vår riktiga säng heller, de är liksom fastspikade med femtumsspik. I gästrummet kan jag lägga madrassen på golvet tills liten har vett att inte trilla ur sängen.

Det jag tyckte var jobbigast i början var att hålla uppsikt hela natten så storebror inte skulle lägga sig på lillebror. Nu tror jag inte det skulle vara några problem men för en pyttebebis är det nog ingen höjdare.

Mellan mina barn är det 15,5 månader, så storebror var ganska liten när Ludvig kom. Vi gjorde så att jag sov i annat rum första veckan med L, men eftersom D saknade mamman så mycket fick vi snabbt ändra på det och sova alla ihop igen.

Det har gått jättebra, D är inte särskilt lättstörd när han sover, det har väl hänt någon gång nu under våren att han vaknat när de kört ihop på sina eviga sömnrace.... ( de åker runt i sängen som värsta rallyförarna när de sover, klart intressant nu när jag är ensam hemma med dem och de båda vill sova på mammans mage...)

Ludvig hade perioder i början av sitt liv då han skrek ganska intensivt, då brukade jag gå ut ur sovrummet tills det gick över, men D vaknade aldrig av det.

EDIT: kan väl tillägga att våran säng är 340 cm i bredd, och vi har legat minst en vuxen mellan barnen när L var nyföding.

Jag tror nog att det är bra med minst en vuxen mellan bebin och barnet, många barn sover så väldigt hårt att jag inte hade vågat riskera att bebin skulle komma i kläm.

Våra barn sov ju länge i samma sovrum (4 år) men de sov i egna sängar (förutom vid mardrömmar och dyl. då de bara behövde springa någon meter för att befinna sig i föräldrasängen.
En egen säng bredvid pappan kan väl vara en bra början om det nu är så att det äldre barnets störs mycket av bebin och behöver flytta till eget rum. Då är det ingen nyhet att sova i egen säng.

Det enda "problemet" vi har är att storbror tycker syrran ska kliva upp samtidigt som honom, men jag tycker hon kan få ligga kvar och sova så vi får äta frukost i lugn och ro.
Inget barn har blivit väckt av att den andra härjat eller vart ledsen.

Tack för alla svar! Det verkar ju inte vara några större bekymmer :). Och syskonet har ju inte ens börjat tillverkas än, så L hinner kanske börja sova ännu bättre om nätterna innan det blir aktuellt.

Jag får försöka att komma ihåg att berätta hur vi gjort. Vi vet inte riktigt ännu hur vi ska göra :crazy: Vi har funderat på om storebror och pappa ska flytta till sonens rum, men... Vi har inte gjort det än och snart är det dags. Det verkar tryggast att låta honom sova som han är van så att det inte blir så stora förändringar.

Väcker liv i den här traden igen.

Om ca en manad blir Emilia (1,5 ar) storasyster och vi funderar lite pa sovandet. Vi flyttade i sommras och Emilia fick da eget rum och tanken var att hon skulle sova där. Det gör hon ibland och hon sover bra där ocksa, hennes sömn är väldigt olika men jag har inte direkt sett ngn skillnad mot när hon sover hos oss och när hon sover i sitt rum. Men jag sover inget bra när hon är i sitt rum, jag saknar att ha henne nära.

Sambon och jag pratade lite igar om hur vi gör när syskonet kommer. Jag skulle gärna ha alla i sängen men han tycker att det blir för trangt. Vi har en 1.80 säng och Emilia rör sig väldigt mycket när hon sover och ligger helst väldigt nära. Om man sover alla, vart lägger man bebisen? En vuxen mellan E och bebisen känns självklart men om man ligger bebisen pa "utsidan", är inte risken stor att han/hon ramlar ur sängen da?
Vad finns det för lösningar pa det?
Vi kan ev. ställa sängen mot ena väggen men det blir inte rikigt bra. Ställa en spjälsäng mot egna sängen blir heller inte helt bra.

Vi har 2,80 meter sång ( 120+160) för 2 vuxna och 2 barn, det tycker jag är lagom. :D Vi har möblerat så att en sida är mot väggen, går inte att få någon snygg möblering med så stor säng ändå. Annars finns det ramla ur-skydd man kan fästa på sängen. Finns på IKEA tror jag.

Sov alltid med en vuxen mellan barnen när bebisen var liten, ungefär vid 6 månader fick de börja sova ensamma och bredvid varandra. Då var bebisen mer rörlig och risken var mindre att hon skulle bli mosad. ;)

Jag tycker ni ska vanta och se tills bebisen kommer. Jag saknade ocksa att sova med Sam, men a andra sidan sov han med sin pappa sa han hade det jattebra. Och jag var inte intresserad av att vacka sam kl 5 bara for att Isaac ville prata da.

Nu sover Sam i eget rum, jag och Isaac sover pa madrass pa golvet bredvid var 2,80 sang :D Sam kommer in ibland pa natten. Isaac ar nu 8 manader och vaknar vid minsta pip.

*kl*

Vi hade dubbelsängen och sen en barnsäng precis intill min sida där stora kunde ligga men ändå vara nära liksom. Då stördes ingen heller av att madrassen flyttade på sig om någon vände sig eller stökade runt.

Rasmus sover ju i egen säng, men vaknar inte när syrran drar igång. Han kommer in till oss så fort han vaknar och de störs inte av varandra.
Det enda som är lite jobbigt är att när vi ska gå upp och äta frukost så väcket Rasmus lillasyster också ;)

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 162
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Tja, som rubriken lyder ;). Vore kul att se hur mycket det skiljer sig. Ludvig, 6 månader i går, äter just nu: Tidig morgon (ca... 2
Svar
29
· Visningar
2 522
Senast: doglover
·
Gravid - 1år Jag började ju skriva om vår samsovning i närhet och samsovning-tråden, men jag tänkte inte kapa den mer utan skriva här :). Elina har... 2
Svar
21
· Visningar
1 876
Senast: NeverEver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka