Hur gör ni?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare thekid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 179
T

thekid

Ja, hur gör ni som rider in fullblod? Dvs. de som ska gå löp...
Vad gör ni, när börjar ni och i vilka mängder?
För jag antar att ni inte gör på samma sätt som de med halvblod..:p
/Julia, nyfiken fullblodsägare...

Sv: Hur gör ni?

Jag har haft enbart haft National Hunt-fullblod och de har ridits in på samma sätt som de andra hästarna.
Börjar när de är i 3-års åldern och de har gått löp som 4-åringar.

Börjar med dem vid 1,5 år ålder. Longerar lite och sen på med sadel. Longerar lite igen. Beroende på hästen behöver d ju olika lång tid på sig med de olika momenten. Börjar sedan med att hoppa upp och ner bredvid sadeln, slå lite i sadeln slänga lite med stigbyglar och vara lite allmänt "störig" ;) När de inte bryr sig om något av d så hänger vi på dem, stillastående i början och sedan i rörelse för att sedan sitta upp helt. Börjar med att ledas runt och sen longeras runt för att sen försöka rida själv. (Dock utan någon vidare styrselförmåga men de ska lyssna bra på smackningar och "brrr"- ljud) Sen är det bara att fortsätta! :p Eftersom detta ofta sker på hösten/vinter hinner de bli rätt rejält ridbara lagom till våren kommer så man kan rida ut. Om det inte kommer en massa snö för då rids de ut (om de är tillräckligt "klara" för det vill säga..) redan under vintern.

Vi brukar se till att longera dem innan vi sitter upp/hänger eller var man nu befiner sig för att låta dem springa av sig lite energi så de slappnar av bättre!

Glömde svara angående mängden. I början blir det inte så lång stund men det ökas ju efterhand. I genomsnitt 20-30 min varannan/var tredje dag i början, men det varierar ju också beroende på individen..

Ungefär samma har jag varit med om fast hom amatörtränare:)
Dock vet jag att Vanja berättade att de sitter in sina i boxen, men det är ju inte något amatör stall direkt;)

Usch skulle jag inte vilja göra, tänk om de gör något... :crazy: Fast iof är de redo så "ska" det ju inte hända nått..

De gör tydligen så med alla sina 2åringar, sen när de är vana rider det i princip direkt ut.
De rider ju inne i stallarna.

Tack hörni för era svar!:bow:

Okej, det är ungefär som jag trodde då;) Visst så beror ju mycket på individen, men hanterar man dem rätt och mycket från början så bör det väl inte var några större problem att börja tidigt.
Men hur gör ni när ni rider ut på dem? Håller ni er på någon bana eller rider ni i skog och mark? Rider ni själva eller i grupp? Det här med styrningen också, hur lär ni dem det, är det något som kommer med tiden, eller tömkör ni som halvblodsfolket? :angel: :D

Jag satt in mitt fbl i boxen... Tror inte att det är så farligt om de är vana vid att man håller på och grejar med dem i boxen, för det är ju där de flesta känner sig som tryggast. Första gången jag "satt" på min lille, var när han låg ner i boxen:o Han är så van vid att jag kommer in å klappar om honom när han har gått och lagt sig, så han reser sig inte upp utan ligger snällt kvar. Så jag satte mig lite försiktigt på honom, med fötterna mot ryggen, eller vad man ska säga, typ damsadelsits:p Och det funkade jätte bra:angel:

ramonarunds: Vad är det för skillnad på National Hunt-fullblod och "vanliga" fullblod?:o (bara för att man har ett fbl, så är man inte expert:angel: )

/Julia

Jag brukar sitta/hänga på mina första gången i boxen. Det brukar inte hända så mycket även om de blir lite rädda då man ofta kan styra in i ett hörn/vägg och stanna. Dock så bör man ha ordentlig takhöjd så att man inte kan slå huvudet i taket.

De som blir livrädda för ryttaren utomhus och bockar iväg i tex en paddock brukar vara svåra att hålla i och få upp sån fart att ryttaren trillar av ibland...

Jag hängde på min i boxen, satt in honom ute, han bockade bara av mig en gång;)

Att sitta in de i böxen har jag hört både bra och dåliga saker om:)
Men jag blir lite fundersam när man hör kommentarer som "Boxen vi satt in honom i var så stor så vi red runt där"

Ok, tar tillbaka mitt uttalande angående boxen. Tänkte mest på det där med takhöjd ifall de skulle resa sig.. :crazy: Men överlag tycker jag det brukar gå lugnt till bara de är tillräckligt förberedda på det.

thekid: Styrningen kommer av sig själv. Vikthjälperna reagerar de ju på självmant och så har vi ofta en äldre ledhäst med. Med hjälp av stora ledande tygeltag brukar de lära sig det ganska snabbt!
Var man börjar rida varierar också beroende på vad man har tillgång till osv. Vi brukar hålla oss i ridhuset i början. De känner sig trygga där, vet var godishinken är (både gott och ont... :angel: ) och där är fyra väggar som stoppar ifall det skulle hända något! Men så fort de är styr- och bromsbara så försöker vi komma ut för miljöträning. (Om vädret tillåter det vill säga)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
841
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 073
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 134
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka