Hur göra med långväga spekulanter?

Lazy Lady

Trådstartare
Hur brukar ni göra med spekulanter på häst som har långt att åka? (över 50mil enkel)
Brukar ni erbjuda övernatttning eller får de snällt sätta sej i bilen och tuffa på hemåt när de tittat klart?

(hästen jag har är en mammaledig avelsmärr så provridning är inte aktuellt)

Jag har själv kollat på hästar lika långt bort och då kört tur och retur samma dag, men jag vill inte verka snål och gniden som inte erbjuder boende.. Givetvis kommer jag bjuda på mat och kaffe!

Hur hade ni gjort?

/LL

Sv: Hur göra med långväga spekulanter?

Jag skulle maximalt ha räknat med fika så om du bjuder på mat så har du med råge uppfyllt vad jag förväntat mig.
Om du byter ut häst mot en bil för säg 70.000:- som någon åker långt för att hämta hos dig skulle du då också fundera på att bjuda på övernattning? Jag skulle i det läget räkna med att bo på hotell ifall jag inte körde hem på samma dag.

Tack för ditt svar:) Då glömmer jag tanken på att ta fram extra sängar då:D
Jag vill bara inte uppfattas som sniken:o

/LL

Vi har rest runt i landet och tittat på hästar. Har det varit mer än ca 40 mil har vi dock valt tåg ist då det är enklare och mer bekvämt vid tur- och retur samma dag.
Skulle aldrig räkna med att få övernatta hos säljaren. Däremot har vi alltid blivit hämtade/lämnade vid tågstation vilket uppskattas! Det skulle jag även erbjuda själv om jag var säljaren. Sedan kan väl en kopp kaffe vara ren artighet i det fall spekulanterna stannar en längre stund.

Tack för ditt svar också, givetvis skulle jag hämta vid tåg eller buss, det har jag redan erbjudit:laugh: Kommer bjuda på mat och fika ifall de vill ha:) Men då skippar jag erbjudande om övernattning.

/LL

Jag skulle inte förvänta mig att få övernatta! Skulle bli glad om jag bjöds på kaffe, men mat skulle även det vara mer än vad jag skulle tycka var 'normalt'! =)
Lycka till med eventuella försäljningen!

Jag har varit med och tittat på hästar mycket närmare än så och jag tror vi fått fika överallt

Tack! Jag hoppas det ska gå bra och att det känns rätt, det är 2olika spekulanter på henne. Så jag hoppas att nån av dem känns rätt:)

/LL

Jag har köpt mina sista 3 hästar på 70, 50 resp 200 mils avstånd och tittat på 50-60 hästar sammanlagt innan jag bestämt mig för dessa individer. Har aldrig stannat blivit tillfrågad om jag velat ha ens kaffe och då har jag träffat många både hästägare och handlare.

Vid näst sista köpet körde jag en resa på ca 80 mil t o r och tittade på ca 15 hästar över 3 dagar och därefter 3 ggr 50 mil t o r till samma handlare innan jag hittade den jag ville ha.

Nuvaranda har jag köpt i mellaneuropa. Då flög jag + hyrde bil för de sista 30 milen för att titta på 5 hästar.

Det har jag gjort eftersom jag aldrig skulle klara att sälja häst (är blödig ;)), sen är det inte dyrt att resa och titta på hästar eller ens att köpa dem. Det är att äga häst som svider :angel:.

Vill du bjuda på något så gör det när de är där om du tycker de är trevliga annars kan du strunta i det.

Hej!

Jo det blir ju lite farande när man letar häst! Jag har inte sålt en enda häst de senaste 8åren (bara köpt:p:o) så jag fick lite huvudbry.. Men som sagt en kopp kaffe eller en bit mat tycker jag man kan erbjuda. Nu när jag funderat lite så är det ju trot allt spekulanten som bestämmer vad som är rimligt avstånd för att titta på en häst!

Tackar för hjälpen!

/LL

Jag hade bjudit på "matigt fika" (alltså kaffe/te och mackor) för det är det jag hade velat ha själv eftersom jag är rätt kräsen när det gäller mat (och dessutom vegetarian). Hade jag varit spekulanten hade jag artigt tackat nej till middagsbjudningen. Det jag vill säga med det är att du inte ska tro de är oartiga eller ointresserade av din häst om de tackar nej till maten, för det är ett mycket trevlig initiativ :)

Hej!

Tackar för tipset! Det är ju klart enklare:idea: Nu har jag gått ifrån övernattning till smörgåsar:D

/LL

sen är det inte dyrt att resa och titta på hästar eller ens att köpa dem. Det är att äga häst som svider :angel:.

Jag tycker att det är precis tvärt om! Kändes betydligt mer i plånboken att punga ut med en rejäl klumpsumma än att nalla från lönen varje månad. :)

Vi har ofta åkt långt för att titta på häst men sällan eller faktiskt aldrig blivit bjudna ens på kaffe.Tycker det är väldigt oartigt.
Där vi kommer ifrån beseglas alltid en affär över en kopp kaffe och mackor eller fikabröd.När vi sålt hästar har vi alltid bjudit in spekulanter,man vill ju gärna dessutom lära känna dem lite bättre så man vet vad de kan erbjuda ens häst.
En gång när vi tittade på en foderhäst blev vi dock servade med både övernattning och middag!!!:)

När jag själv är ute och spekulerar så brukar själva titten bli rätt kort, antingen stämmer det med det säljaren sagt eller så gör det inte det. Oavsett brukar jag vilja tala lite enskilt med den jag har med mig som extraögon direkt efteråt, och ringer sedan tillbaka och berättar om jag köper eller ej.

Ju längre bort det är desto mer ointresserad av fika är jag, vill ju komma hem samma dag helst;) men det är jag det.

Att erbjuda eller inte är ju upp till vad du vill.

Det är inte fel att erbjuda, och inte fel att Inte erbjuda.

Klart de blir glada om du erbjuder att de kan sova över, men är det ett stort besvär för dig så är det inte värt det.

Som sagt, helt upp till vad du vill!

Kaffe och macka kan man ju alltid kosta på sig.;) Vad gäller boende, har du några vandrarhem eller bed&breakfastställen i närheten? I så fall kan du tipsa om dem. Som köpare kan det kännas dumt att tacka nej om säljaren har gjort sig en massa besvär. (Och som säljare kanske det inte är så roligt med främmande människor i huset)

Jag har bestämt mej för att erbjuda kaffe och lite goda smörgåsar, de åker långt och ska tillbaka samma dag och tar med sej hästarna på en gång om allt klaffar.
Så nu håller jag tummarna!:)

/LL

Vad trevligt att tänka sig att man ska bjuda på mat och grejer, det är nog väldigt ovanligt att en säljare är så gästvänlig. Men som sagt, kaffe och smörgåsar - kanske med någon/några goda och matiga pålägg om man känner att man verkligen vill bjuda till lite - eller lite gott fikabröd skulle i alla fall jag uppskatta supermycket efter en lång resa! Dessutom är det ju ett ypperligt tillfälle att få "känna av" köparna lite, känna efter om de är några man vill sälja sin häst till.

Jag har faktiskt blivit erbjuden övernattning, men då skulle jag åka och titta på en häst på Gotland och ta hästen med direkt om jag gillade den. Dessutom visste de att jag i så fall skulle komma tillbaka två gånger för att provrida vid flera tillfällen och så vidare, så de tyckte att det var lika bra att jag stannade och fick umgås med hästen över ett helt dygn. Det blev aldrig något av det, men att de erbjöd sig tyckte jag var otroligt gulligt och helt och hållet oförväntat, verkligen ingenting som de skulle ha behövt. Hade de inte frågat så hade jag inte ens tänkt tanken.

Det är nog bara att jag själv uppskattar lite fika, och gillar att sitta ner efter en lång bilresa:) Tycker att det är lite sniket att inte ens bli bjuden på en kopp kaffe efter lång resa:cool: Skillnad är väl om man tittar på en häst som inte står uppstallad i "hemmet" eller på gård utan fikarum. Då tycker jag det är ursäktat!
Men det är ett bra tillfälle för köpare och säljare att diskutera allt och se till att inget glöms bort:)
Men nu är det bara att hålla tummar och tår att det är en trevlig människa som kommer, vill ju att allt ska bli så bra som möjligt:idea:

/LL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka