Hur göra med långväga spekulanter?

Sv: Hur göra med långväga spekulanter?

När jag har köpt hästar, har jag varje gång blivit bjuden på fika (utom sista gången när säljaren hade veterinär hemma pga en fölning som gått åt skogen och därmed inte hade tid med mig).
Jag blev inte besviken den gången jag inte bjöds på fika (i ärlighetens namn rätt skönt att inte behöva sitta och vara social pga att vi åkt tidigt på morgonen och lämnat av ett par ston för betäckning, först och dagen blev lång som den blev ändå:crazy:)
Trevligt med lite allmänt snack och en möjlighet för säljaren att förstå lite hur den presumtive köparen tänker.

I övrigt har jag själv köpt mig mat längs vägen. Skulle aldrig förvänta mig någon övernattning - mitt val hur långt jag kör för att titta på häst.

Jo så är det ju. Jag har blivit erbjuden övernattning 1gång, men då skulle jag provrida flertalet hästar (försäljningsstall) Då va det bra att kunna vara där över natt. Provred 4hästar ankomstdagen och 3 hemresedagen. 1vecka senare anlände mitt val på gården:love: Tyvärr finns hon inte längre.

Jag kommer erbjuda fika för jag vet att de åker hem samma dag och de vill komma ut på vägen igen så fort som möjligt.

/LL

Jag har alltid sjælvklart erbjudit (ej lyxig) øvernattning! Ibland nær det ær hæst som ska provridas har køparen stannat en vecka på "provlæger".

Lika mycket før att jag vill førsækra mig om att allt funkar æven dag två.

Dæremot vill ju inte alla som bara ska titta på en oriden hæst stanna.

Jag har sålt 2 hästar och bjudit på fika även om det ena paret bodde 45 minuter härifrån. En spekulant hämtade sambon vid tåget också.
Tycker att det hör till när man har hästen hemma. Då får man lite koll på köparna plus att om det är nåt man glömt ta upp så kommer man ev på det då.
En häst vi köpte ca 20 mil bort, 2 små under 2 år och högsommarvärme, fick vi fika och saft till de små. Var väldigt skönt.

När jag köpte häst sist kom säljaren med den då de vill se hur vi bodde. Då bjöd vi också på fika.
När vi hämtade en ponny och ägaren inte hade bil, så fick de komma på fika efter en vecka och då hämtade vi dem vid tåget. Så de fick se var hon hamnade.

För mej är fika självklart om det så är för att köpa, sälja häst, katt eller för att kolla bete eller boxplats.

Fikan är absolut obligatorisk, jag talade med dem igår igen och erbjöd husrum men de åker med en gång då de ska arbeta på tisdag. Men de blev glada för förslaget och tackade ja för fika och kaffe:laugh:

Det är som sagt bra att diskutera allt över en kopp kaffe! Och det tycker iaf jag sitter fint efter en lång bilresa;)

/LL

Tycker också att det är ett bra avslut på en affär att ta en fika.
Då kanske det är lättare om man vill fråga nåt senare.

En familj jag känner åkte över 50 mil för att lämna sin ponny. Nya ägaren var inte på plats och stallägaren tog ponnyn och ställde i en box och sen " hejdå" .
Skulle kännas lite snopet för min del. I alla fall efter 50 mil.

Kan man inte som köpare eller säljare vara på plats, så kanske man kan göra upp med den som är där och lämnar / tar emot att erbjuda fika och kanske visa hagar osv.
Kan ju vara jobbigt även att lämna sin sålda häst till en ny plats.

För mig som säljare så ser jag det som en fördel om köparna stannar över natten. Då får jag ju ytterligare chans att bedöma om jag tycker att de är trevliga och seriösa personer som kommer att ge min häst ett gott hem. Dessutom får ju köparen fler chanser att provrida/köra min häst än om de bara kommer över dagen och därmed kanske känner sig lite stressade över en lång hemresa som stundar.

Lycka till med försäljningen, jag håller tummar & tår för att allt går bra :)

Jag kanske låter lite snål men om det visar sig efter några minuter att spekulanterna inte har något intresse av att köpa hästen så bjuder jag varken på fika eller husrum oavsett hur långt de åkt.

Är de däremot intresserad av att köpa så kan man talas vid över en fika. Vad har man annars att säga varandra om ingen affär kommer ske? :angel:

Där kan jag hålla med om att det kan kännas krystat. Man har ju inte så mkt att säga varandra då.

Jag har haft turen att de som varit här har det blivit affär med, kanske det beror på det goda kaffet eller den goda hemköpta kakan jag bjudit på :)

Då blev det klart idag då.. Numera har mina älskade hästar nya ägare och är på väg till Norge:cry:
Jättetrevliga köpare som föll som furor för både sto och föl, i och med att de hade långt att åka så åkte de redan igår kväll och övernattade på hotel (de kunde inte med att sova här eftersom de kom fram 04 i morse, fick dock en inbjudan)
Allt gick jättebra och det känns rätt mitt i sorgen över att de inte bor här längre.

Kommer alltid sakna och minnas dem båda två:love:

28728_1449789610396_1402890454_31230949_5642462_n.jpg

Tackar för alla svar jag fått i tråden:bow:

/LL

Grattis till försäljningen! :banana:

Själv bjuder jag alltid på fika. När spekulanter kommit långväga, tex utomlands ifrån, har vi erbjudit övernattning (men ingen lyx) och mat men det tycker jag absolut inte att man behöver göra, man kan lika gärna tipsa om vandrarhem och hotell i närheten.

Senast ändrad:

Tackar! Det känns bra men skit om du förstår vad jag menar:crazy::cry::) De har fått sej en finfin märr och otroligt härlig fölunge som jag helst hade behållt. Men man kan ju inte ha allt, jag vill lägga all energi på min valack.

Fika fick de i mängder, hennes dotterdotter på ca4år smockade i sej en halv mjukpepparkaka:D Mumma!! Boende erbjöds, men de blev ju så sena så de "vågade" inte åka hit utan de valde hotell utmed vägen;)

Nu hoppas jag bara att allt går fint med körningen till Norge.

/LL

Härligt att höra! :laugh: Naturligtvis är det tungt att sälja sina ögonstenar, huvva, men tur att du har någon kvar!

Jag har aldrig blivit bjuden på kaffe/fika när jag själv har letat häst. Men jag har heller aldrig tänkt på att bjuda själv när jag haft spekulanter ute. :o Däremot när vi bestämt oss för köp och hämtat häst (80 mil enkel) har vi blivit bjudna på fika samt att vi erbjöds övernattning, men min chaufför valde bara att låna en säng ett par timmar medan jag o säljaren pysslade med min nya häst. Det var vänligt av dem!

När jag har varit smakråd åt vänner som provridit hästar, har jag flera gånger blivit erbjuden en lånehäst och vi har på så vis kunnat rida ut tillsammans. Väldigt uppskattat! Hos en hästägare blev vi hämtade/lämnade på station och tillbringade en heldag på gården med finmiddag o vin efter provridningen. Men det hör nog inte till det normala. :D

När vi åkte för att hämta min första häst (47 mil enkel) så sov vi på hotel på vägen dit och körde hem med hästen dagen efter. Uppfödaren bjöd på fika och en trevlig pratstund. Så att du inte erbjuder övernattning tänker nog inte spekulanten på ska du se!

ps. Såg nu att hästen redan är såld

Senast ändrad av en moderator:

Det är quarters, Bella hästar/Bella stammen vet jag inte vad det är:o (antar att det är nån typ av halvblod?!) men märren kallas Bellis:D Det va iofs lite kul

/LL

Japp, de åkte igår. Men de gjorde som du, tog in på hotel längs med vägen och fikade och pratade igenom affären:)

/LL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka