Hur hade du reagerat?

Nej det förstår jag, och det har jag också skrivit i ett tidigare inlägg.
Jo men precis och då finns det ju inga mellanting. Om man blir nervös i den samlingen och då vet att man kanske dricker fortare/mer så är ju alternativet att inte dricka alls. I alla lägen behöver det ju inte finnas ett mellanting. Ett mellanting finns kanske när man är bekväm och avslappnad? Och då är det väl jättebra att veta när man inte är det.

DET om något hade känts helt galet för mig. Som om jag verkligen inte kunde vara utan alkohol en enda måltid/tillfälle.
Nej precis! Jag vet att @niphredil har svärföräldrar som aldrig (?) dricker och då förstår jag att man avstår. Mina svärföräldrar dricker "normalt" och har en avslappnad inställning till alkohol så jag känner mig bekväm med att ta ett glas vin med dem. Men det där handlar ju just om att känna av situationen. Vilket mannen i trådstarten inte verkade kunna göra.

Än igen, intressant diskussion.

Kan tillägga att ångesten och gråten kom en dag efter det inträffade. Dagen efter om hen inte ihåg vad som skett och undrade i fall hen sagt nåt dumt eftersom partnern var uppenbart arg/besviken/ledsen.

@tott Tycker att ditt angrepp att insinuera att någon har problem med alkoholen för att de väljer att avstå från det är sjukt osmakligt. Mycket för att jag är så otroligt less på den alkoholbejakande kultur vi lever i. Inte fan har en alkoholproblem för att en INTE vill dricka. Det var bland det dummaste jag hört.
@Fiorano en liten undran... Varför nämner du endast mig i detta? Finns andra som tydligt undrar/menar samma som jag i tråden.

Jo men precis och då finns det ju inga mellanting. Om man blir nervös i den samlingen och då vet att man kanske dricker fortare/mer så är ju alternativet att inte dricka alls. I alla lägen behöver det ju inte finnas ett mellanting. Ett mellanting finns kanske när man är bekväm och avslappnad? Och då är det väl jättebra att veta när man inte är det.
Mellantinget handlade om att släppa partybruden inom sig och att inte dricka nåt alls.
Dricker inte någon annan i sällskapet så är det en helt annan sak.

Mellantinget handlade om att släppa partybruden inom sig och att inte dricka nåt alls.
Dricker inte sällskapet så är det en helt annan sak.

Men varför är det så himla tabu att välja bort alkohol i sällskap där det inte känns bra att dricka alkohol? Allt passar ju inte alltid, jag väljer bort partystassen på sammanträdet f x.

Edit: innan det kommer något absurt: nej, det är inte för att jag är pryd, fet eller jobbar på fel företag....

Ja och det avgör man ju själv när det känns bekvämt. Man behöver ju inte dricka för att bevisa nåt liksom.

Fast efter vad som framkommit i den här tråden gör jag faktiskt tolkningen att jo, det behöver man. För att bevisa att man inte har problem med alkohol... Som om det skulle vara en skam att t ex vara nykter alkoholist och därför TVINGAS avstå.... :banghead:

Ja, alltså, det är verkligen fascinerande hur nykterhet har ifrågasatts på slutet här i tråden. O_o

Verkligen. Jag tycker det är skitbra att så många avstår och gör det till en icke-norm att man ska dricka när det bjuds/finns alkohol. Jag skulle aldrig drömma om att ifrågasätta varför någon väljer att avstå.

Lika lite som jag ifrågasätter att folk väljer att äta som de gör eller motionera som de gör. Väljer bil, kläder eller partner. Vad har jag med det att göra?

Det finns väl mellanting.
Men nu har jag ju varit jättetydlig redan men jag får väl vara det igen:

Jag vet med mig att jag lätt kan bli nervös i vissa sociala situationer.
Jag vet med mig att när jag är nervös kan jag lätt dricka för fort.
Eftersom jag väger väldigt lite, och äter väldigt lite, kan jag bli full på väldigt lite.
Om jag är i sociala situationer där jag absolut inte vill riskera att bli tipsy låter jag således bli att dricka ELLER dricker endast ett glas. Vilket jag redan har skrivit.

Det tolkar du som att jag inte är mig själv. Fine, det får stå för dig. Jag tycker dock att jag är mig själv i allra högst grad när jag är helt nykter. Att jag inte alltid väljer att vara "niffe 22" (vilket jag tror de flesta fattade var lite mer skämtsamt menat än att jag går runt och anstränger mig för att vara vuxen) betyder inte att jag inte är "mig själv".

Och du, kan du inte svara på frågor ställda till dig själv också? Istället för att svara med dina enstaviga one-liners?

Verkligen. Jag tycker det är skitbra att så många avstår och gör det till en icke-norm att man ska dricka när det bjuds/finns alkohol. Jag skulle aldrig drömma om att ifrågasätta varför någon väljer att avstå.

Lika lite som jag ifrågasätter att folk väljer att äta som de gör eller motionera som de gör. Väljer bil, kläder eller partner. Vad har jag med det att göra?
Absolut. Och jag tänker aldrig att nekande till att dricka = alkoholproblem. Jag brukar tänka träning eller inte så förtjust helt enkelt. Jag dricker gärna. Vid rätt tillfälle och i rätt sällskap. Men aldrig att jag ifrågasätter andras icke-drickande.

Fast efter vad som framkommit i den här tråden gör jag faktiskt tolkningen att jo, det behöver man. För att bevisa att man inte har problem med alkohol... Som om det skulle vara en skam att t ex vara nykter alkoholist och därför TVINGAS avstå.... :banghead:
Då kanske du har tolkat mina inlägg fel. Jag (och några andra) reagerade på att du valde att inte dricka där risken är stor att du gör bort dig. Det tolkade jag som att du inte känner dina gränser och att du vet att du inte kan hantera alkohol i en del situationer.
Jag har dessutom skrivit att jag känner flera som inte dricker och att det är deras goda val. Det är ingen skam att vara nykter alkoholist. Det tycker jag inte och det har jag aldrig skrivit eller menat. ...men det handlar väl inte om det i denna tråd? (förrän nu när du skrev det)

Det tolkade jag som att du inte känner dina gränser och att du vet att du inte kan hantera alkohol i en del situationer.
Jag har dessutom skrivit att jag känner flera som inte dricker och att det är deras goda val.

Say WHAT? Så att jag avstår gör att du tolkar att jag har alkoholproblem men när andra avstår är det för att de gör GODA val?!

OK, verkligen trevligt. Inte alls. Nära nog personangrepp.

Då kanske du har tolkat mina inlägg fel. Jag (och några andra) reagerade på att du valde att inte dricka där risken är stor att du gör bort dig. Det tolkade jag som att du inte känner dina gränser och att du vet att du inte kan hantera alkohol i en del situationer.
Jag har dessutom skrivit att jag känner flera som inte dricker och att det är deras goda val. Det är ingen skam att vara nykter alkoholist. Det tycker jag inte och det har jag aldrig skrivit eller menat. ...men det handlar väl inte om det i denna tråd? (förrän nu när du skrev det)

Om vi ska vara såna så är det uppenbarligen flera som tolkat dina inlägg på liknande sätt som @Lovisaleonora , så du kanske ska fundera på hur du uttrycker dig? :)

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 970
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 800
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 391
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 113
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka