Hur hade ni gjort?

caradan

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att köpa hö från en annan bonde nu som har gjort egen analys på sitt hö och kvoten på det blir 5,48 (40 smbrp g/kg foder, 7,3 mj g/kg foder) Han vill 1,25kr/kg för det.
Det höt jag har köpt innan har en kvot på 4. (30 smbrp, 7,5mj) och jag betalar 1,10kr/kg för det.

Det för 1,25kr/kg ligger ca 6 mil i grån mig och det andra ca 5 minuter.

Hade ni valt att köpa det med bättre kvot eller ha kvar det gammla och lägga till en massa krafft foder?
 
Jag har räknat lite på foderstater på det bätter höt och kommit fram till:
2 kg Hippo Basic
0,3 kg Betfor
0,3 kg soja
10 kg hö

Detta skulle ge en kvot på 6,67 och det borde vara bra, eller?
 
Varför inte räkna på havre? Havre är faktiskt ett väldigt bra hästfoder.
 
Ja men med ett färdigfoder får du selen, e-vitamin och tillräcklig med mineraler. Det får du ge "vid sidan om" om du bara ger havre.
 
Jag hade gärna fodrat med havre men tyvärr så har jag bara en häst och jag kan inte gör av med mer än ca 3 kg/dag och den måste vara krossad och då står den sig inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 423
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 596
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp