Hur hade ni gjort?

Ha kvar din häst!
Den är gjort så himla mkt för dig,den är värd att du har kvar den och tar hand om den på bästa sätt.
 
Men du, du måste väl inte ha så bråttom med ett så här stort beslut?

Låt tankarna mogna, se huruvida hästen verkar må bra eller dåligt av att inte få arbeta. Många hästar anpassar sig till pensionärsliv medan andra inte gör det, och om han nu är en sådan som faktiskt INTE trivs med att bara lulla i hagen och inte håller till något annat, då är det ju inte mkt att fundera på, och du har dessutom handlat med hästens bästa för ögonen. Verkar han å andra sidan trivas som pensionär får du väl fundera ytterligare på hur du ska göra; avliva eller ha kvar.

Hur var det nu? Kommer han (efter ev behandling o vila?) funka till lättare ridning, eller inte till något alls? Det är ju ganska stor skillnad på om han bara får skrota i en hage eller om han kan ridas lite "anpassat". Vem vet, om du inte stressar med ditt beslut och luskar lite i bekantskapskretsen kanske det finns någon du känner och litar på som är intresserad av honom som sällskaps/promenadhäst.

Så, ta det lugnt och gör inget förhastat. Ett par månader hit eller dit utan tävlingshäst spelar ju ingen större roll i det långa loppet.

Lycka till!

AKO
 
Om din häst har ont så tycker jag helt klart att du ska ta bort den.
Har den inte ont så vet jag inte vad jag ska råda dig till :confused:
Själv hade jag behållt Belle, hon är mitt hjärta och jag skulle aldrig kunna göra mig av med henne, inte ens låna ut en kortare period.
Men jag förstår även ditt dilemma. Vill man rida och tävla men inte har råd eller plats med fler hästar så är det ju besvärligt.
En tanke jag fick är att låna ut honom som uppfostrare till föl/unghingstar. I mitt tycket så finns det inte något bättre än en gammal, klok häst som håller ordning de små liven.
Hade jag haft råd så skulle jag gärna haft en sådan gammal herre gåendes här hemma.
Vi hade en gammal valack när våra nu snart treåringar var små och precis avvanda. Det var helt suveränt. Han viste vad som var farligt och vad som inte var det, unhästarna blev trygga och lugna.
Mitt råd alltså! Leta reda på någon som vill ha honom som lekfarbror!

Lycka till!

// Anna
 
sånt där är lätt att säga om man har tex har eget stall eller ekenomi för att hålla flera hästar.
häst är dyrt. Visst får man prioetera, men nej, jag skulle inte hålla kvar en icke ridbar äst. är hästen inte ridbar längre har den ont, och har den såpass ont så den inte kan hållas för motion, då är det bästa att ta bort hästen.
 
Jag tor inte att han kommer att hålla till något annat än ev lättare skritt turer.
När jag köpte honom så hade han stått i 6 månader och det fanns ingen livsgnista kvar i honom, den kom långsamt tillbax när han fick komma ut igen. Han blev helt i från sig då jag sadlade honom första gången efter 6 månader och han kunde knappt skritta för att han blev så ivrig!

Jag ser redan nu att han saknar att göra något, men benet är så stelt och så svullet på honom att han inte får göra något annat än att gå och skrota i hagen.

Ska beställa tid på klinik under nästa vecka och hoppas på att han blir bättre, men jag vet inte (och det känns inte som om han kommer att bli det!)

Jag älskar honom så och det gör så ont i hela mig när jag tänker på honom.

Jag kommer inte att skynda in i något beslut men jag vill ända höra mycket för och emot, fastän att det är jag själv i slutändan som bestämmer.
 
Hej!
Jag sitter i precis samma situation som du verkar det som..
Min gamla häst har varit stilla ett bra tag på grund av hälta. Har haft den här hästen väldigt länge och har tidigare varit fast besluten om att aldrig sälja eller låna ut honom, det tänker jag fortfarande inte göra.
men det är inte kul att se sin gamla häst, som tidigare har älskat att komma ut och jobba nu bara stå och titta i hagen...

Nu i veckan är det ett återbesök hos veterinären som gäller, och jag hoppas att det går bra..
 
jag skulle behålla o ta hand om o älskar på ålderns höst! ALdrig avliva bara för att de inte går o rida. snacka om att ha dem som slit o släng objekt!
 
Men vad är det för fel på benet då?? Har han kollats av duktig veterinär och blivit utdömd? I såna fall får du väl triangelmärka? Eller är de bara något du tror, att han är helt slut i benen? :confused:
 
Jag kan bara svara för vad jag skulle ha gjort och kommer att göra,och vet vad en i stallet har gjort med sin gamling nyligen.
Själv är jag inte 100%igt ridintresserad,utan det är en sak som medföljer mitt hästeri,jag har numera två st. egna inackorderade,och visst känns det i plånboken,men jag har valt att ha det på detta vis och står för det i fortsättningen också.Och om det är förvånande,så är det faktiskt en kostnad som medföljer att ha häst,oftast rätt dyrt också.
Jag vet i allafall med min ena,om han nu blir gammal och trött,så kommer jag att ta bort honom,för hans skull,inte behålla honom för mina egoistiska känslors skull,även om jag precis har fått "hem" honom igen.Han har pålagringar och hovbroskförbening fram,och den dag han börjar må dåligt utav det,eller hans kroniska bronkit,ja då får han vandra vidare till Trapalanda.Han lider inte utav att få dö värdigt med flaggan i topp.Varför ska jag ha honom kvar tills han ser ut som ena ponnyn i stallet som var 32 år i höstas när han avlivades,mager,halt och lyckt och ingen direkt gnista kvar.
Vi hade nyligen en häst som togs bort,24 årigt hbl,som ägaren har haft i 20 år,stel,rel. ovilligt till att gå ut i hagen på morgonen,ingen motor kvar alls i ridningen och allmänt gammal.Jag beundrar denna ägare att hon orkade med att ta det steget och säga stopp,nu har M. inget värdigt liv längre,hennes kropp orkar inte även om huvudet sa ngt annat.DET är precis vad jag vill göra med mina.Den dag de inte "orkar" med en lagom runda i skogen utan att få ont i sina ben,det innebär ju allt som oftast också att de inte orkar och vill "busa" i hagen.Det är få hästar som mår mentalt bra av att bara gå och skrota,varför ska jag utsätta de för det då?
Näe,låt de få vandra vidare med flaggan på topp,jag skulle i varje fall aldrig låna ut min gamling.
 
Vad hjälper edt att triangelmärka, jo man får ut halva (?) försäkringsbeloppet....i detta fall handlar det om 2500kr!

Han är inte kollad av veterinär utan det är jag själv som märkt det på honom. Det har kommiy krypande och nu så är han jätte stel i bak, någotr bättre på em men på morgonarna är han jättes setl/tjock i benen.

Jag ska självklart kolla upp honom ordentligt men jag tänker redan nu fram och tillbax. Rådet jag fick då jag ringde veterinärerna var att avvackta och åter komma om en vecka (ca) om det inte blir värre.
 
Jag har kvar hästen så länge som den inte lider och har ett värdigt liv med omvårdnad och tillräckligt med hagvistelse. Lämna bort den skulle jag inte göra.
Mår hästen dåligt och lider så ska den ju tas bort.
 
Tycker nog att du tar ut bekymren lite i förskott om han inte ens är kollad av veterinär ännu. Vem vet, han kanske kan bli bättre? Han kanske inte ens blir utslagen i nuläget. Det är ofta en längre process dessförinnan. Slår vet ut honom på en gång behöver du nog inte fundera så mkt- då ÄR han dålig...

Om vet tycker hästen är för dålig för att "vara kvar" ska du självklart ta bort den. Det är om han mår bra och trivs med livet även utan träning jag menar att det bara är upp till dig. Självklart får man inte hålla liv i en sjuk o ledsen häst av egoism. Det tycker jag är mkt värre än att ta bort den av egoism åt andra hållet, dvs för att man vill ha tid o råd med ny häst (även fast jag själv "samlar").

Lycka till hur du än gör, och som sagt, avvakta veterinärbesöket.

AKO
 
Jag är i en liknande situation då min häst nyligen blivit penisonär på heltid pga blåsljud på hjärtat. Visst kan hon ridas, men hjärtat kan säga stopp när som helst så veterinären avrådde bestämt från ridning, även skrittning, eftersom det kan få ett dramatiskt slut och då vill man inte sitta på.

Så nu står jag här med en 19 år gammal häst som jag inte kan rida på. Men, jag tänker ha henne kvar så länge det går, så länge hon mår bra av att bara vara häst. Hon är min bästa vän och jag gosar hellre och leker med henne än rider på en ny häst. Hon är viktigare för mig än själva ridningen. Visst är det tråkigt på sitt vis, men jag är ändå så glad över att hon lever överhuvudtaget efter buköppningen så det gör inget. :love:

/ Maris
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 226
Senast: Hedinn
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 895
Senast: Bison
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp