Hur hade ni gjort??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare LilaTjej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 852
L

LilaTjej

Ska hämta hem min häst om några veckor. Men ett litet problem är att stallet där jag ska ha henne har släppt sina hästar på betet då. Kan jag släppa min häst på betet direkt eller är det bäst om hon får stå i stallet de första nätterna? Men då får hon ju stå själv...Betet ligger också en bit från stallet så jag kan inte ta in henne därifrån på kvällen. Så antingen får hon gå på bete direkt med de andra hästarna eller stå själv hemma i stallet ett par dagar. Vad tycker ni? Hur skulle ni ha gjort??

Sv: Hur hade ni gjort??

Då jag har varit med om en olycka på jobbet, när nya hästar kom och släpptes på bete direkt. Natt 2 eller 3 var det tjock dimma och något djur skrämde dom, vilket resulter i en massa springande och jagande en hel morgon för att hitta alla hästar igen! Just pga av att dom visste inte var hem var utan drog den vägen dom hade kommit med lastbilen. Hagen låg innan gården, alla nya hästar fick alltid vara i karantär dom första veckorna så vi lasta av dom vid hagen i stället för vid gården. Så dom hade inte ens någon anning om att det fanns ett stall.

Så efter det så lät vi alla hästar göra sig hemma i stallet några dagar innan dom fick gå ut på bete. Så jag hade frågat övriga i stallet om nån kan tänka sig att låta sin häst stå inne på natten som sällskap dom första dagarn!?! Förhoppnings viss så kanske nån eller några ställer upp så kan hästarn stå en natt var eller liknade. Du kan ju erbjuda att mocka åt sällskaps hästen så blir det inget extra jobb för andra ägaren.

Lycka till!

Ja det var ju en bra lösning! Ska prata med de andra!

Släpp hästen på bete!

En häst bör absolut inte ställas ensam på en okänd plats. Och framförallt inte tas ifrån flocken för att stå ensam inne under nätterna. Detta är bevis på att få människor tänker häst när de hanterar sina djur.

Hon bekantar sig bäst med de andra om hon får göra det konstant dynget runt och dessutom blir hon mindre orolig om hon får vara med dem och inte stängs in i ett okänt litet utrymme.

Det är jättevanligt att man kör iväg sin häst på bete nån annanstans och med nya hästar, under sommaren. Dessa hästar åker iväg, släpps direkt i hagen med de andra och går där tills de hämtas på sensommaren. Jag förstår inte ens hur detta kan tyckas vara ett problem. Hästar hämtar sig bäst tillsammans med sina egna. Precis som vi människor och alla andra flockdjur.

Jag håller med eviliny. Jag skulle nog sett till att släppa ihop henne med en annan snäll häst först, så de lär känna varandra och sedan släppa ihop succesivt.

Har varit med om att släppa häst på bete ihop med många andra på en gång vilket resulterade i mobbing och att hästen tillslut sprang ut ur hagen och vägrade gå in igen :crazy: Efter att ha tagit en annan häst ur flocken och låtit dom bekanta sig ett par dagar så gick det kanon att släppa ihop henne med de andra igen.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 247
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka