Hur hålla i gång?

K

Klovis

panik. Vill inte ställa av damen för vintervila redan, men det verkar vara kört. Från och med nästa vecka jobbar jag dagtid - till 17 på kvällen. hur gör ni med era hästar? Jag har inget ridhus i närheten, ingen upplyst ridbana. Damen går inte att lasta (tränar för fullt). så nu funderar jag febrilt på hur vi ska aktivera oss tills ljuset återvänder. :(
Visst är två veckors vila okej, men det är ju minst två månader kvar innan det ljusnar.
Verkar kört, eller vad säger ni?
Hur gör ni?!

Sv: Hur hålla i gång?

Pannlampa och grusväg. En väl upplyst plats som är ridbar och träna skrittövningar. Kanske en snutt på en väg där man kan träna övergångar skritt/trav, skritt/galopp, galopp ur halt. Jobbiga övningar för hästen men jättebra att ha på plats när det är dax att sätta igång lite mer konditionskrävande pass.

tack för tipsen. Men, helgerna är två dagar av sju. Damen är van att gå minst fem dagar i veckan. Pannlampa ska jag testa, har inte haft damen så länge, vet inte hur hon reagerar på det. Kan tänka mig att hon är mörkrädd (med tanke på att stenar är livsfarliga i dagsljus, hur illa är det inte då i mörkret?! :smirk: ), men testa ska vi.

Tack tack.
:bow:

Hästar är oftast lugnare i mörker än i dagsljus, de ger liksom upp när det ändå inte går att kontrollera.

Jag har en pannlampa som är underbar!!! Kostar typ 1800 på CO men den är värd varenda krona:love: :love: Märket heter Silva. Den har 2 lägen hel/halvljus. Inga problem att galoppera i mörkret här inte. Den lyser oxå ganska brett vilket gör att man inte behöver vrida på huvudet för att lysa in i skogen, då brukar ju pålle bli lite rädd annars. Jag hade aldrig klarat mig utan den!!!!

ser inga problem i din situation..
på med reflexer o sen ut o rida precis som vanligt.

en häst jag hade skyggade för stenar o anna tläskigt i dagsljus men gick som en klocka i mörkret..för då syntes inte stenarna.

Jag tror inte riktigt jag förstår problemet! Jag har under hela mitt liv inte haft det privilegiet att kunna ridan mitt i veckorna när det är ljust förän nu när jag är student.

Ut o rid bara.

Det är bara att rida! Klart pannlampa är bra, men ängar/åkrar/grusvägar tar man sig fram på även utan pannlampa. Det går kanonbra!

...fast jag ska ändå erkänna att jag längtar tills jag börjar mitt nya jobb den 29/1 och bara kommer jobba kvällar: :bow: :bow:

Ullis

Ja, kanske att jag har varit bortskämd. Har på senare år tagit upp ridningen, tidigare ridit när jag gått i skolan, har dessutom jobbat kväll en lång period. Med tillgång till ridbana och ridhus. Kanske lite osäker själv också, på mörket alltså. Nåväl, ska testa pannlampa, testa att rida i mörkret. Och kanske, att stenarna inte alls är lika skräckinjagande som annars... :smirk:

Ja, kanske att jag har varit bortskämd. Har på senare år tagit upp ridningen, tidigare ridit när jag gått i skolan, har dessutom jobbat kväll en lång period. Med tillgång till ridbana och ridhus. Kanske lite osäker själv också, på mörket alltså. Nåväl, ska testa pannlampa, testa att rida i mörkret. Och kanske, att stenarna inte alls är lika skräckinjagande som annars... :smirk:

Jag kommer också alltid ut när det hunnit blivit mörkt :( Men har tillgång till två stora ridhus ;)
Skulle typ inte ens klara mig med bara upplyst paddock :S hehe :banana:

Satsa på en pannlampa med en stor ljusbild (dvs lampa med stor reflektor), då slipper du att få en ljusfläck följer som det enda ledljus det är =).

Som övriga säger är hästarna oftast lugnare när det är mörkt. Här inte heller ridit på någon häst som varit rädd för pannlampan, däremot var det EN kompis häst som var rädd för lampan om jag red efter henne, men det är den enda, alla andra har tyckt att det var helt ok.

Ja du, pannlampa och uteritt är väl den vanligaste lösningen här ute i byarna. Måste dock erkänna att det inte riktigt är min grej :crazy:. Jag har tidigare år alltid haft ridhus och även haft möjlighet att rida på dagtid. Jag avskyr att rida ut i mörkret! Känns okontrollerat på något vis och hästarna är spända (säkert pga mig). Har verkligen försökt vänja mig men det tar emot varje gång. Just nu går motioneringen på sparlåga- rider endast på helgerna samt någon dag under veckan då jag åker till närmsta ridhus (1 mil). Bor tyvärr norrut så vi har kyla och mörker från oktober-april, typ! Ska göra en upplyst ridbana i framtiden som lösning om jag ska komma till skott med någon vettig träning av hästarna.

Jag är inte hemma först runt 17-18 tiden, då äter jag middag sen åker jag till stallet och rider.

På med reflexer och pannlampa bara.

När det är mörkt syns inte alla läskiga saker, superbra tycker jag som sitter på ett fullblod som ser spöken ÖVERALLT i dagsljus, det kan ta oss över 1 timme att komma runt en liten slinga på dagen, den tar knappt 25 min i mörkret ;)

Tyävrr är det stenhårt i backen nu nästan överallt så det blir mkt övningar i skritt och lite trav.

Jag har sån tur att det tar 15 min att skritta till ett ridhus, men det är svårt att komma in där då det ofta är mkt träningar.

när min häst var 3-4 år och exploderade när man kom med en pannlampa, så löste jag problemet genom att sätta upp 2 stycken sådana där lampor man har när man bygger om hemma, en på en vägg, en annan i ett träd. De lyste upp min ridbana hyfsat bra. Sen red jag ut på myrarna när det var månsken. Gäller att ha fantasi. :banana:

och glöm inte ordentligt med reflexer, på både dig och hästen. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 486
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 564
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 325
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när... 2
Svar
37
· Visningar
9 774
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur