Hur hålla sig vaken när man är trött?

MissFideli

Trådstartare
Efter att ha nickat till ett antal gånger vid ratten, valde jag att börja köra eftermiddagar. Det har funkat jättebra och jag har gjort det i ca 13 år. Men nu känner jag att det börjar bli dags att köra förmiddag igen och jag har fått ett toppenschema! Börjar oftast mellan 6-8 på morgonen, vilket är ovanligt för mitt yrke :love:

Men. Tyvärr är det så att vissa dagar ändras av arbetsgivaren av olika skäl (klämdag, extra röd dag osv) och då kan det bli tidigare. Just nu är det fram till mars 2 dagar när jag börjar 5-nånting. Och jag har sen händelserna ovan blivit nästan paniskt rädd för att vara trött. Jag har jättesvårt att hålla mig vaken när jag är trött, framför allt när jag sitter still som på jobbet. Har testat att ha fönstret öppet så det blir kallt. Nä. Tar en runda runt bussen så ofta jag kan, men så fort jag satt mig så blir jag dåsig igen.

Har ni några tips?
 
Temperaturen, absolut. Inte för varmt. Radion på P1, så det är något man kan följa med i med hjärnan. Inte musik. Och inte en för bakåtlutat sittställning, hellre mer framåtlutad. Bekvämt bakåtlutad med huvudet mot nackstödet går det fint att mikrosomna... men framåtlutad så man fysiskt fäller huvudet framåt är min uppfattning att man lättare hajar till. Skulle jag behöva köra extra tidigt då och då skulle jag se till att lägga mig i rejält(!) god tid kvällen innan.
Jäkligt otäckt samtalsämne.
 
Ljus. Somnar lätt på jobbet när jag är väldigt trött (jobbar framför dator nätter) och har alltid full styrka på lampan över mig, en vanlig natt blir jag inte trött då :)
 
Efter att ha nickat till ett antal gånger vid ratten, valde jag att börja köra eftermiddagar. Det har funkat jättebra och jag har gjort det i ca 13 år. Men nu känner jag att det börjar bli dags att köra förmiddag igen och jag har fått ett toppenschema! Börjar oftast mellan 6-8 på morgonen, vilket är ovanligt för mitt yrke :love:

Men. Tyvärr är det så att vissa dagar ändras av arbetsgivaren av olika skäl (klämdag, extra röd dag osv) och då kan det bli tidigare. Just nu är det fram till mars 2 dagar när jag börjar 5-nånting. Och jag har sen händelserna ovan blivit nästan paniskt rädd för att vara trött. Jag har jättesvårt att hålla mig vaken när jag är trött, framför allt när jag sitter still som på jobbet. Har testat att ha fönstret öppet så det blir kallt. Nä. Tar en runda runt bussen så ofta jag kan, men så fort jag satt mig så blir jag dåsig igen.

Har ni några tips?

Var utvilad, ät vettig frukost så att blodsockernivån är en kompis, gå upp i tid så att du är igång innan du börjar jobba. Kyla + promenad runt bussen borde fungera fint som komplement till det.

Ta koffeintabletter, energidryck eller liknande vid kris ;)
 
Tugga tuggummi. Syrsätter hjärnan.

Annars se till att sova ordentligt två dagar i rad.

Powernappar på ändhållplatserna och på lunchen.
 
Var utvilad, ät vettig frukost så att blodsockernivån är en kompis, gå upp i tid så att du är igång innan du börjar jobba. Kyla + promenad runt bussen borde fungera fint som komplement till det.

Ta koffeintabletter, energidryck eller liknande vid kris ;)

Det där med att vara utvilad kan förhoppningsvis göra att det går bättre nu än för 13 år sen. Då hade jag sv¨årt att komma i säng på kvällarna. Nu är det lättare att sova tidigt.
 
Tugga tuggummi. Syrsätter hjärnan.

Annars se till att sova ordentligt två dagar i rad.

Powernappar på ändhållplatserna och på lunchen.

Tugga tuggummi var intressant! Det ska göras! Sover bra annars, så just sömnen borde inte ställa till det. Hoppas jag. Powernappar är kanon ju!
 
Finns en taxichaffis som kör stenhårt på att borsta tänderna hela nätterna. Samma effekt som tuggummi :)
 
Inte köra alls???

Annars, ta en powernap. Att köra när man är paniktrött är ju livsfarligt.

/Lavinia, som somnar oavsett om hon blir paniktrött. Kör inte bil i det läget.
 
Inte köra alls???

Annars, ta en powernap. Att köra när man är paniktrött är ju livsfarligt.

/Lavinia, som somnar oavsett om hon blir paniktrött. Kör inte bil i det läget.

Ja, det hade ju varit allra bäst att inte köra alls. Men jag hoppas slippa komma till det läget först och främst.
 
Efter att ha nickat till ett antal gånger vid ratten, valde jag att börja köra eftermiddagar. Det har funkat jättebra och jag har gjort det i ca 13 år. Men nu känner jag att det börjar bli dags att köra förmiddag igen och jag har fått ett toppenschema! Börjar oftast mellan 6-8 på morgonen, vilket är ovanligt för mitt yrke :love:

Men. Tyvärr är det så att vissa dagar ändras av arbetsgivaren av olika skäl (klämdag, extra röd dag osv) och då kan det bli tidigare. Just nu är det fram till mars 2 dagar när jag börjar 5-nånting. Och jag har sen händelserna ovan blivit nästan paniskt rädd för att vara trött. Jag har jättesvårt att hålla mig vaken när jag är trött, framför allt när jag sitter still som på jobbet. Har testat att ha fönstret öppet så det blir kallt. Nä. Tar en runda runt bussen så ofta jag kan, men så fort jag satt mig så blir jag dåsig igen.

Har ni några tips?
När jag körde natt och morgonpass (börja kl 5) så fick jag lov att stanna några gånger och gå några raska varv runt lastbilen och till och med ha ett kort "gympapass" för att få igång blodcirkulationen.

Jag vet att köra trött är som att köra rattfull och det är inte roligt. Kan tänka mig att det är lättare att ta pauser med lastbil än med en buss som har ett tidschema att följa.

En natt provade jag lite kaffe (dricker inte kaffe i vanliga fall) smakade vidrigt men blev pigg. Även provat energidrycker och dextrosol tycker dock de funkar sådär. Brukade äta godis och även frukt ibland. Jag testade mig runt för att hitta det som passade mig, när det gällde morgonpasset insåg jag att det viktigaste var att gå och lägga sig i tid och se till att få en ordentligt sömn så man är utvilad.

Jag hoppas du kommer hitta det som passar dig när/om du kommer i den sitsen igen. Lycka till. :)
 
Är det faktisk panik, såpass att du borde stanna men av någon anledning inte kan, så är smärta mitt bästa tips. Ryck ur ett hårstrå, nyp dig (hårt!) i örsnibben, eller liknande.

Men är det fel tider för dig att kunna jobba säkert så är det nog bäst att du går tillbaka till eftermiddagar igen?
 
Efter att ha nickat till ett antal gånger vid ratten, valde jag att börja köra eftermiddagar. Det har funkat jättebra och jag har gjort det i ca 13 år. Men nu känner jag att det börjar bli dags att köra förmiddag igen och jag har fått ett toppenschema! Börjar oftast mellan 6-8 på morgonen, vilket är ovanligt för mitt yrke :love:

Men. Tyvärr är det så att vissa dagar ändras av arbetsgivaren av olika skäl (klämdag, extra röd dag osv) och då kan det bli tidigare. Just nu är det fram till mars 2 dagar när jag börjar 5-nånting. Och jag har sen händelserna ovan blivit nästan paniskt rädd för att vara trött. Jag har jättesvårt att hålla mig vaken när jag är trött, framför allt när jag sitter still som på jobbet. Har testat att ha fönstret öppet så det blir kallt. Nä. Tar en runda runt bussen så ofta jag kan, men så fort jag satt mig så blir jag dåsig igen.

Har ni några tips?

Fick ett tips i lumpen när vi körde storövning, och det fungerar
du förlänger din kapacitet att hålla dig vaken så länge du orkar borsta dina tänder.
ser tokigt ut, men man somnar bara inte när man borstar tänderna ;)
 
Är det faktisk panik, såpass att du borde stanna men av någon anledning inte kan, så är smärta mitt bästa tips. Ryck ur ett hårstrå, nyp dig (hårt!) i örsnibben, eller liknande.

Men är det fel tider för dig att kunna jobba säkert så är det nog bäst att du går tillbaka till eftermiddagar igen?

Jag tror inte det är några problem att börja runt 7. Däremot 5 är nog lite väl tidigt. Men det handlar om 2 dagar som inte ens är efter varandra. Det är mest dom jag är rädd för.
 
Jag tror inte det är några problem att börja runt 7. Däremot 5 är nog lite väl tidigt. Men det handlar om 2 dagar som inte ens är efter varandra. Det är mest dom jag är rädd för.

Men blir det så även på enstaka tidiga morgnar?

Jag levde på koffeinpiller förr, nu drar jag lite bricanyl vid kris.

Börjar jobba mån-fre vid tidtabellsskiftet och 5 dagar på raken har jag aldrig jobbat, det kommer bli tufft i början.
 
Men blir det så även på enstaka tidiga morgnar?

Jag levde på koffeinpiller förr, nu drar jag lite bricanyl vid kris.

Börjar jobba mån-fre vid tidtabellsskiftet och 5 dagar på raken har jag aldrig jobbat, det kommer bli tufft i början.

Jag vet inte :o Eftersom jag dricker så mycket cola, så har jag nog vant mig vid koffein, för det ger mig ingenting längre.
 
Haha, köra buss och borsta tänderna samtidigt? Då skulle det garanterat dyka upp en film på nån nättidning sen :p
Nja i det aktuella faller var vi tre man som skulle hålla en bil rullande under en storövning, dygnet runt.
Två åkte dit för fylla och för att täcka dem så körde jag nonstop fredag till söndag. Allt i stort sett inom ett jättelikt övningsområde.
Men flera utländska påfåglar (högre officerare) i bilen som observatörer.
Jag hann under lördagsnatt o söndag morgon testa de flesta metoder att hålla sig vaken och det enda som funkade något sånär var just att bita i borsten.

Söndag em hade jag 2 brittiska observatörer i bilen. De gick ut för att pinka o röka.
Då somnade jag.
Herrarna fick inte riktigt liv i mig utan trodde jag var drogpåverkad så den ene körde oss till förläggningen och läkarundersökning.
Ok efter tester såg de ju att jag varken hade droger eller alkohol i blodet och då brast bubblan.
Vätskebrist o sömnbrist var orsaken till min fylla.
Någon liter cola + ett par kakor Schweizer nöt var vad jag hade fått i mig från fredag em.

Efterräkningar?
För min del inga, tvärtom. de andra två blev av med sina förarbevis + en massa böter. De hade inte kört på fyllan utan polisen hade tagit dem utanför en lokal i anslutning till övningsområdet.
 
Köp starka halstabletter typ Fischerman, ta en sån och drick kolsyrat till det smäller till gott och man håller sig vaken, körde med det när jag jobbade som tidningsbud.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 317
Senast: Murphy
·
Kropp & Själ Jag funderade på skapa anonym kontot, men hoppar det. Men iallafalll.. Har sen några månader tillbaka, att jag känner annorlunda...
2
Svar
28
· Visningar
2 662
Senast: Cilla
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 711
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp