Hur håller man i grammanen?

diabla

Trådstartare
Är det tygeln på vanliga stället och grammanen över, eller grammanen på vanliga stället och tygeln över?

Jag började med att rida som jag blev tillsagd av en vän, med grammanen i vanliga och tygeln över, men det kändes jätte fel och efter halva passet bytte jag, till tygeln i vanliga och gramman över, och då kunde jag kontrollera allt myckt bättre, jag kunde släppa på den mycket enklare, och korta på den när det behövdes utan att ta till den andra handen.

Man ska väll rida emd det som känns rätt, istället för det som är rätt?

Vad är "egentligen" rätt?

hur rider du med den?

(....Detta är alltså inte en tråd där du ska skria attt nä jag rider inte med gramman för det är blablbla, utan här kan du som rider med gramman svara på mina frågor. snälla börja inte tjafsa i denna tråden om varför eller varför inte man ska ha gramman, det finns tusen adra trådar för det som ni kan hålla er till!...)

tack på flrhand

Sv: Hur håller man i grammanen?

jag hade gramanen mellan ring- och lillfingret, och tygeln över

Jag rider med gramanen ett finger längre in än tygeln om du förstår....:D

The_grinch skrev:
Jag rider med gramanen ett finger längre in än tygeln om du förstår....:D

Så gör jag med! Tror jag... Jag började fundera nu och kommer inte riktigt ihåg... Det var länge sen jag red med graman, ska prova någon dag och se hur jag gör!

Senast ändrad:

de få gånger jag ridit med graman har jag haft gramanen mellan ring- och långfinger, som när man rider på kandar. det har alla tränare jag haft sagt åt mig också, och det är det enda jag läst i böcker...

Jag lärde mig så här av min tränare.

Gramanen ska du hålla i som om det vore den vanliga tygeln.

Den vanliga tygeln ska du ha runt hela handen i stället.

Så har jag, eller tvärt om = gramanen runt hela handen så att säga.
Tycker det är lättast att reglera längden utan problem då, rider likadant på kandar.

"kandar fattning" har jag.
vanlig tygeln mellan lillfinger och ringfinger
grammen mellan ringfinger och långfinger.

funkar bäst för mig när jag rider med två tyglar

Jag har den vanliga tygeln som vanligt mellan ring och lillfinger.
Gramanen mellan ring och långfinger.

öh, ingen aning hur jag håller :D har ridit på graman en gång tror jag.. Hade faktiskt tänkt ha det idag så jag kan ju lägga på minnet hur jag håller.

Antingen håller jag tygeln som vanligt mellan lill-och ringfingret, och gramanen mellan ring-och långfingret. Eller så håller jag den vanliga tygeln som vanligt med gramanen under lillfingret, under hela handen. Beror på vad jag har lust med :p. Samma sak med kandar.

Breccia_ skrev:
Så har jag, eller tvärt om = gramanen runt hela handen så att säga.
Tycker det är lättast att reglera längden utan problem då, rider likadant på kandar.

Så gör jag när jag rider på dubbla tyglar, det var därför jag blev så tveksam till hur jag gör med gramanen... Borde ju vara likadant...

Alltså jag har hört att den tygeln man har "runt" handen blir skarpare men jag uppfattar det helt tvärt om, den man har i handen blir mer stum (inte helt stilla, gah hur ska man förklara?) och den runt handen går att reglera hur man vill = oftast hängande.

Jag rider med kandarfattning, det är viktigt att kunna reglara gramanen separat så det inte blir stummt.

jag har tygeln som vanligt sen gramanen mellan lång- och ringfingret!

Jag håller tygeln som vanligt mellan lill- och ringfinger och gramanen snäppet högre upp mellan ring- och långfinger. Inbillar mig att gramanen verkar i andra hand då, plus att jag rider på samma sätt på kandar så det känns bekvämast för mig så.
Dessutom ser jag till att gramanen ligger innanför tygeln, för att inte trassla till ev. ledande tygeltag.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 026
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 910
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka