Hur håller man i grammanen?

Sv: Hur håller man i grammanen?

I onsdags när jag red på ridskolan så sa ridläraren att jag skulle hålla tygeln som vanligt och gramanen genom hela handen. Jag kommer inte i håg hur jag hade de gånger jag red min ponny på graman (fast det var inte många gånger och flera år sen), hur som helst kändes fattningen jag hade i förrgår bra.

Jag tycker att det är svårare att kontrollera tygeln som går runt hela, men det är kanske individuellt. Själv har jag tygeln som vanligt och gramanen över hela handflatan.

Jag har tygel på "rätt" ställe dvs mellan ring och lillfinger och gramanen har jag mellan ringfinger och långfinger vilket gör att jag kan släppa helt på den om jag vill utan att släppa på den vanliga tygeln

Samma här! Måste ha det så för annars drar hästen den vanliga tygeln ur handen... Kul i jul om det är kandar man sitter med och helt plötsligt upptäcker att hela hästen ligger på stången. :crazy:

Nej, "extra" tyglar har jag nedanför den vanliga tygeln.

När jag rider på graman så har jag tygeln som vanligt och gramanen mellan ring och långfingret. så rider jag även med dubbla tyglar. stången över :)

FeatherCloud skrev:
de få gånger jag ridit med graman har jag haft gramanen mellan ring- och långfinger, som när man rider på kandar. det har alla tränare jag haft sagt åt mig också, och det är det enda jag läst i böcker...

Exakt samma här,. :)

Breccia_ skrev:
Alltså jag har hört att den tygeln man har "runt" handen blir skarpare men jag uppfattar det helt tvärt om, den man har i handen blir mer stum (inte helt stilla, gah hur ska man förklara?) och den runt handen går att reglera hur man vill = oftast hängande.

Precis så tycker jag också.. Jag har ridit med den andra fattningen tidigare, med graman, alltså gramanen mellan ring- och långfinger, men tycker nu när jag rider med dubbel tygel på pelham och har vanliga tygeln som vanligt och stångtygeln "runt handen" att den blir lättare att reglera och bara ta tag i om det behövs! Jag gjorde nog oftare fel med den andra fattningen... Huvudsaken är väl att man vet vilken tygel som är vilken och vad man använder dem till?? Jag har sett alltför många som sitter med för tight graman och rider hästen mer med den än den vanliga tygeln, och så blir det inte om man har den runt hela handen! I alla fall inte för mig... :crazy:

när jag rider på graman håller jag den som jag håller tyglarna när jag rider på kandar - tyglen mellan ring- och lillfingret, och gramanen mellan ring- och långfinger

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 007
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 906
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka