Hur håller ni gramanen?

Sv: Hur håller ni gramanen?

Glöm de tjag skrev innan.. jag håller inte alls sådär, såg helt fel.
Håller tygeln som vanligt och gramanen löper genom hela handen.

Jag håller tygeln mellan lill/ringfingret o gramanen mellan ring/långfingret o låter bägge löpa upp mellan pekfingret å tummen..

Jag är definitivt ingen expert på att rida med gramantygel, men jag blev lärd att ha den som stångtygeln på kandar. Och för att inte vara tvetydig så följer här hur man har det enligt armens ridinstruktin från 1940:
Bridongtygeln går in från bettet under lillfingret och ut mellan tummen och pekfinger. Stångtygeln (gramanen alltså) går in från bettet mellan ring och lillfingret och ut mellan pek- och långfinger.

Exakt så håller jag också. Håller alltid likadant som när jag rider på kandar om jag av nån anledning hamnar med två tyglar/graman. Går som automatiskt.

jag rider också som på kandar. men det gör jag så sällan så jag får hjärnsläpp varje gång :p :rofl:

Jag håller den på AVSTÅND! Iofs finns det en gramantygel i stallet men den används när jag jobbar vår lilla B-ponny på långa tyglar då de har en perfekt längd för det.

Men aldrig jag skulle utsätta mina hästar för att jobbas med gramantygel.

Blärk!

/KT

Men blaaaa. Det var inte det som efterfrågades. :smirk:

Samma som jag skulle hålla ett kandar, vanlig tygel mellan pek- och långfinger, gramantygel mellan ring- och lillfinger.

Blir manh inte extra stark/stum om tygeln löper genom hela handen?

Måste jag rida på graman så hamnar den där stångtygeln normalt befinner sig, dvs mellan långfinger och ringfinger, tränstygeln me4llan ring och lillfinger.

Jag upplever faktiskt inte att det blir så stumt. Jag rider med gramanen ganska så löst. När han går där han "ska gå" är det bara tygeln som har kontakt med munnen så att säga.
Uttrycker mej säkert jättekonstigt nu *garderar för påhopp*

beror nog helt på hur man rider med den - om den används för att hästen ska sänka huvduet och har den sträckt, eller om man har den mer som säkerhet/för att användas ibland.

egt så tycker jag att det inte ska spela så stor roll hur man håller gramanen - eftersom den aldrig aldrig får verka så starkt att den är sträckt hela tiden. :crazy:

Jag håller den mellan ring och långfingret, ett snäpp ovanför tygeln alltså.

Någon roll måste det ju finnas, eftersom du ska kunna släppa efter på gramanen så snabbt och lätt som möjligt när det behövs, fast att ändå ha kvar stödet i tyglarna och inte släppa dem. Det är något man lätt kan göra med tygelfattningen jag visat på bilden, dock funderar jag på att hålla tvärtom, så jag har tygeln genom fingrarna som vanligt.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: warg
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 619
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21