Hur hantera gammal häst med regnskållor?

Sv: Hur hantera gammal häst med regnskållor?

Hej..

Jag har en häst som nyligen visat att han har fått ett lindrigt fall av "skållor" lite vid manken o ngr "skållor" längre ner vid ryggen mot magen...jag har ringt vet och dom rekomenderade att ha ett luftigt regntecke på honom på dagen (om det regnar) annrs utan. Vet tyckte också att jag skulle badda lite med jodopax och klippa med en sax vid skållorna så att den pälsen blev tunnare vid skållorna.

Dock känns det inge roligat att ha honom ute nu i detta regnväder...men samtidigt inte heller särskilt roligt för honom att stå inne hela dagarna. Hästarna har regnskydd..men han står heller ute än inunder det...:crazy: .

Men tänkt att jag gör som så att jag tar in honom tidigare och torkar honom noga och baddar skållorna.och hoppas att det inte blir värre..isåfall för jag försöka hitta någon annan bättre lösning...
kom gärna med förslag, råd eller synpunkter om ni har några bra tips.

MVh Charlotte
 
Sv: Hur hantera gammal häst med regnskållor?

Min häst har lätt att få skållor. Har provat allt möjligt.
Förra året provade jag att så mycket som möjligt ha honom otäckad ute och klippte honom inte. Den vintern var det värre än någonsin.
Jag fick rådet av min vet. att hålla honom klippt och täcka efter väder. Genom att få bort den tjocka pälsen, som lätt blir fuktig och "instängd", samt täcka i stället, så blir det lite luft imellan honom och täcket liksom.
Låter lite flummit, men när jag tänker efter så har han faktiskt varit bättre de år jag gjort så.
Då jag inte skulle rida så hårt förra vintern passade jag på att prova teorin att ej klippa och inte använda täcke. Det gör jag inte om.
Kan ju i och för sig vara svårt att klippa din häst nu så här i efterhand, då hon redan fått massa skållor, kanske?
 
Sv: Hur hantera gammal häst med regnskållor?

Om jag skulle klippa henne pga skållorna hade jag fått klippa hela hästen, utom huvudet eftersom det i praktiken faktiskt bara var där hon inte hade några skållor... :crazy: Men hon har nog trots allt haft ett relativt lindrigt skåll-anfall, eftersom hon nu efter bara 2,5 veckas behandling (såpa, piggborste, torkning och alsolsprit) bara har kvar ett par mindre områden med skållor mitt på ryggen och på korset och några enstaka här och där på bogarna och ena länden. Läste i den utmärkta länken som Mynta2 tipsade om, att det finns två olika slags regnskållor där "sommarvarianten" är lindrigare, och på beskrivningen lät det precis som det min häst har.

Min alldeles egna fundering kring detta är att det nog egentligen inte spelar så stor roll om man använde Alsolsprit, eller klorhexedin eller jodopax osv, det viktiga är nog att man är ihärdig och fortsätter att behandla. Men blir man inte av med eländet eller om hästen visar andra symptom än krustorna, så kontaktar man självklart veterinären.
//
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 919
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp