Hur hantera trotsen?

Sv: Hur hantera trotsen?

Jag tycker att man kan kosta på sig genvägar! Jag kokar tex ett ägg till min 1,5-åring till frukost för att jag vet att han blir avundsjuk och börjar yla när jag äter mitt ägg, trots att han egentligen mest tar två munsbitar av det och börjar gegga med resten. Det blir helt enkelt en lugnare frukost om han får sitt ägg och jag tycker inte att det är nån principfråga värd att ta strid om, även om det känns lite onödigt.
Så gör jag också, äter vi smörgås och han gröt tex så får han också en macka trots att jag vet att det mesta hamnar på golvet. Men annars blir det skrik och yl för att få det vi äter. Dock blir det ingen ny om man kastar bort den man har.

Hur gör ni vid matlagningen?
Isak vill alltid bäras när jag ställer mig vid spisen, det är daglig standard numer. Tar jag inte upp honom då skriker och grinar han, knuffas och tränger sig mellan mig och spisen för att komma upp. Likadant varenda dag:crazy:
För det mesta lyckas pojkvännen distrahera honom under tiden med lek men inte alltid. Vill inte ha honom bland heta plattor och vassa knivar och har heller ingen möjlighet att bära honom samtidigt som jag lagar mat. (svårt och skära lök med en hand tex) Tips någon?

Måste vara skönt at aldrig haft problem med trots.

Dottern drygt 3 år testar mycket gränser och har gjort länge (i perioder sen 1,5 års ålder). Både jag och min man är klara med vad vi har för gränser men det testas ändå Inte varje dag men det går i perioder. Har vi bestämt oss så ger vi oss INTE, ändå så testar hon det dag efter dag, får väl hoppas hon får bra nytta av envisheten framöver, vi förstår inte alls var hon fått den ifrån... *vissel*

Vi har EXAKT likadant vid matlagning... är man ensam hemma är det rätt svårt att få ihop maten utan att ignorera skrikande barn. Jättesvårt är det. Har tyvärr ingen lösning men läser gärna andras ;)

Tycker det lättaste är att låta Matilda vara med och smaka och hjälpa till. (Hon är 2,5 år) Hon tycker det är jätteroligt att hjälpa till att hälla i och röra osv.

Sa gor jag med om det blir klangigt vid matlagning :)
Har investerat i 2 st FunPod, kanns sakrare an att ha tva sma barn pa varsin vanlig stol, och sa kan de sta vid kokson pa behorigt avstand fran varma plattor osv och hjalpa till att rora osv!

I desperata fall, dvs nar de ar superhungriga och det tar 10 min innan jag kan fa mat pa bordet, sa blir det en snabbis framfor tv:n medans jag susar omkring i koket :o

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 663
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 306
Senast: Tiger tok
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 671
Senast: julgrisen
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka